تعداد بازدید : ۳۴۲
کد خبر : ۲۰۱۸۷۲
نیازی که صنعت قطعه‌سازی احساس کرد؛
۱۰ آذر ۱۳۹۸ - ۱۳:۳۳
شرایط حاکم بر اقتصاد ایران و تشدید تحریم‌های ظالمانه‌ی آمریکا در سال رونق تولید از یک سو و فشار‌های که از سوی دستگا‌های اجرایی و بعضا قوه قضائیه بر صنعت خودرو کشور و به تبع آن صنعت قطعه سازی تحمیل میشود باعث شده تا در روز‌های سخت اقتصادی این صنعت مولد و پیشرو حال خوبی نداشته باشد.

ارتقا کیفیت تولید در خودروسازی نیازمند جداسازی شرکت‌های اصلی خودروساز از شرکت‌های زیرمجموعه‌ی آنهاست

به گزارش بورس نیوز، امیرحسین جلالی نایب رئیس انجمن همگن قطعه سازان خودروی استان تهران در خصوص مشکلات صنعت خودرو و قطعه سازی گفت: یکی از علل به وجود آمدن تنگنا‌های اقتصادی برای قطعه‌سازان، دولتی بودن صنعت خودرو در کشور می‌باشد، زیرا دولت با داشتن سهام اندک در خودروسازی‌ها نسبت به عزل و نصب مدیران خودروسازان بزرگ دخالت می‌نمایند و مدیران منصوب موظف به اجرای دستورات غیر اقتصادی دولتمردان بوده و به دلایل مختلف در دوره‌های بعضاً کوتاه تعویض میگردنند.
ایشان در خصوص مصادیق تصمیمات غیر اقتصادی خودروسازان اظهار داشتند که: سرمایه گذاری غیر مولد در سایت‌های متعدد داخلی و خارجی که از بودجه جاری در خودروسازان تغدیه میشود یکی از این موارد بوده که اثرات مخرب استفاده از نقدینگی جاری جهت سرمایه گذاری بلند مدت و غیرمولد؛ برای اهل فن روشن است؛ و از طرف دیگر تغییرات زودهنگام مدیران اجرایی راهبرد‌های سرمایه اقتصادی بلندمدت را از خودروساز سلب می‌نماید و در نهایت تصمیمات کلیدی دچار روزمرگی می‌گردنند.
مهندس جلالی مدیرعامل شرکت ایسکرا اتوالکتریک ایران با توجه به شرایط اقتصادی موجود در کشور خاطر نشان کرد: در شرایط اقتصادی دشوار این روز‌ها؛ بسیاری از خانواده‌ها دغدغه مدیریت دخل و خرج دارند و گاهی یک خانواده برای مخارج اضطراری کوچک دچار استیصال می‌گردد چه برسد به خرید اقلام بادوام مانند خودرو و وسایل خانگی و این در حالی است که سیستم بانکی تقریباً هیچ اعتباری در اختیار اشخاص حقیقی به غیر از وام ازدواج و مشابه آن تا حداکثر ۵۰ میلیون تومان آن هم برای یک بار قرار نمی‌دهد و حال آنکه رفتار بانک‌ها با مشتریان بزرگ و حقوقی کاملاً متفاوت است و مصادیق آفت این گونه تسهیلات به مشتریان بزرگ را این روز‌ها در رسانه‌ها شاهدیم و این بانک مرکزی است که باید با تدوین روش‌های نوین اعتباردهی به افراد حقیقی، نسبت به تحریک تقاضا برای اقلام بادوام و اساسی مانند خودرو اقدام نماید تا تولید رونق بگیرد و خودروسازان مجبور نشوند وظیفه بانک را انجام دهند که با اندکی تغییر پایه پولی (تغییرات نرخ ارز) دچار زیان انباشته غیرقابل جبران گردند
مهندس جلالی در خصوص زیان ده بودن خودروسازان در کشور گفت: در مورد عدم شفافیت فعل و انفعالات مالی در خودروسازان و القاب و عناوین مانند مافیا و … زیاد صحبت شده است که هیچ کدام از موارد فوق منجر به این حجم زیان انباشته نخواهد گردید و خلاصه کلام خودروسازان با هر مدیریتی به علت عقب ماندگی سیستم بانکی از اعتباردهی به اشخاص حقیقی و ناپداری در اقتصاد کلان کشور زیان‌ده و ورشکست خواهند گردید.
وی در پایان راه حل‌های برون رفت از این مشکل را موارد زیر عنوان کرد:
۱- تشکیل یک کارگروه مرکب از خودروسازان، بانک مرکزی و بانک‌های عامل و اعضای تشکل‌های واقعی قطعه‌سازان است تا به تجزیه و تحلیل صورت‌های مالی چند سال اخیر خودروسازان اقدام و پس از آسیب شناسی علمی نسبت به رفع موانع با یک برنامه حداقل ۱۰ ساله اقدام نمایند.
۲-جداسازی شرکت‌های اصلی خودروساز از شرکت‌های زیرمجموعه‌ی آن‌ها که مدیریت و راهبرد‌های جداگانه دارند؛ تا شرکت اصلی بتواند فقط به ارتقاء کیفیت و تولید فکر کند
۳- واگذاری شرکت‌های فرعی خودروسازان به بخش خصوصی در اسرع وقت.

دیدگاه خود را بیان کنید
* نظر:
نام:
ایمیل:
ببینید و بشنوید آرشیو
Array
Array
Array
گزارش مجامع
افزایش ۲۴ درصدی سود خالص

افزایش ۲۴ درصدی سود خالص "بفجر" در سال 97

مدیرعامل پتروشیمی فجر گفت: در پایان اسفند ماه سال گذشته، سود خالص این شرکت 734 میلیارد تومان بوده که این رقم حاکی از افزایش ۲۴ درصدی سود خالص این شرکت نسبت به سال مالی 96 است.
رشد 90 درصدی سود عملیاتی حسینا در سال 97

رشد 90 درصدی سود عملیاتی حسینا در سال 97

گزارش عملکرد هیات مدیره این شرکت در سال 97 نشان دهنده افزایش 90 درصدی سود عملیاتی حسینا در سال 97 است.
مخالفت سهامدار عمده با افزایش سرمایه وپسا

مخالفت سهامدار عمده با افزایش سرمایه وپسا

مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری صنعت پتروشیمی ساختمان خلیج‌فارس،گفت: پیشنهاد افزایش سرمایه مورد تایید سهامدار عمده این شرکت (با درصد سهام 85 درصد) قرار نگرفته است.
آینده ای روشن در انتظار شرکت تازه وارد بورسی / پتروشیمی نوری مشکل تامین خوراک ندارد

آینده ای روشن در انتظار شرکت تازه وارد بورسی / پتروشیمی نوری مشکل تامین خوراک ندارد

مدیرعامل شرکت پتروشیمی نوری گفت: در شرایط کنونی که تامین خوراک اصلی ترین مشکل شرکت های پتروشیمی محسوب می شود پتروشیمی نوری به دلیل اتصال به 13 پالایشگاه پارس جنوبی مشکلی برای تامین خوراک ندارد.
سر آمد شرکت های تولید کننده فرآورده های نفتی

سر آمد شرکت های تولید کننده فرآورده های نفتی

مجمع عمومی عادی ساليانه صاحبان سهام شرکت پالايش نفت اصفهان(سهامی عام) با حضور 88 درصدی سهامداران، رئيس مجمع، مديرعامل شرکت پالايش اصفهان، نماينده سازمان بورس و حسابرس مستقل و بازرس قانونی برگزار شد.
افزایس سرمایه

افزایس سرمایه "ومعلم" در راه است/140 کشتی تحت پوشش بیمه معلم

مدیرعامل شرکت بیمه معلم گفت: افزایش سرمایه از محل سود انباشته و تجدید ارزیابی دارایی‌ها در دستور کار است.
افزایش میزان فروش محصولات پارس در سال جاری

افزایش میزان فروش محصولات پارس در سال جاری

در سال جاری میزان فروش شرکت نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد 15 درصدی را تجربه کرد که این امر حاکی از آنست که تحریم ها مانعی برای پیشرفت محسوب نمی شوند.
افزایش سرمایه ولساپا در یک ماه آینده

افزایش سرمایه ولساپا در یک ماه آینده

مدیرعامل لیزینگ رایان سایپا گفت: برنامه افزایش سرمایه شرکت از محل تجدید ارزیابی و سود انباشته در یک ماه آینده به هیات مدیره ابلاغ و مورد بررسی قرار می گیرد.

رفع مشکل کم آبی صنعت پتروشیمی در آینده ای نزدیک/ تولید 1130848 تنی "مارون" در سه ماهه اول سال جاری

مدیرعامل پتروشیمی مارون گفت: برای جبران کم آبی و استمرار تولید واحدهای صنعتی، مسئولین شرکت اقدام به برطرف کردن این معظل از طریق تاسیس آب شیرین کن و استفاده از آب فاضلاب شهری کردند.
پارس خزر به ازای هر سهم 800 ریال سود تقسیم کرد

پارس خزر به ازای هر سهم 800 ریال سود تقسیم کرد

مجمع عمومی عادی سالانه شرکت صنعتی پارس خزر (سهامی عام) در ساعت 15 مورخ 1398/04/13 با حضور صاحبان 92/88 درصد از کل سهام و با نمایندگان تام‌الاختیار آنان در محل قانونی شرکت تشکیل شد.
برای دریافت خبرنامه بورس نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: