بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۱۰ آذر ۱۳۹۸ - ۱۳:۴۹
در گفت‌وگو با بورس‌نیوز تاکید شد:

تشریح دلایل رشد ۳۱۳ درصدی «کشرق»

مدیرعامل «کشرق» گفت: تمامی معادن تعطیل و نیمه تعطیل مجموعه صنعتی و معدنی شمالشرق شاهرود، در سال جاری فعال شده و هر دوره، وضعیت تولید نسبت به دوره قبل افزایش داشته و این شرایط در گزارش های منتشرشده شرکت هم مشهود است.
کد خبر : ۲۰۱۸۸۸

تشریح دلایل رشد ۳۱۳ درصدی «کشرق»

به گزارش بورس نیوز، «کشرق» امروز هم صف خرید بود. این نماد در سال جاری روزهای سبز زیادی به خود دیده و از ابتدای سال ۹۸ بازدهی ۳۱۳ درصدی برای سهامداران خود به ارمغان آورده است. شرکت صنعتی و معدنی شمالشرق شاهرود در ۶ ماهه اول سال با پرش ۲۸۸ درصدی نسبت به سال قبل و تحقق سود ۱۶۳ ریالی به ازای هر سهم، نشان داد که رشد قیمت سهم دلایل بنیادی داشته؛ البته غافلگیری های «کشرق» در ماه های بعد هم ادامه داشته و درآمد فروش ۸ ماهه امسال ۲۹۳ درصد بیش از درآمد مدت مشابه سال قبل بوده است.
نکته عجیب در مورد زغالسنگی ها این است که حجم برداشت زغالسنگ ایران نسبت به ذخایر قطعی زغالسنگ کشور بسیار ناچیز است. این در حالی است که در حال حاضر بخشی از نیاز کشور به زغالسنگ از طریق واردات تامین می گردد که با احتساب هزینه های حمل، قیمت بسیار بالاتری نسبت به زغال ایران دارد. با این شرایط، شرکت های زغالسنگی جای توسعه خواهند داشت.

علی نصیری مدیرعامل و نایب رییس هیات مدیره شرکت صنعتی و معدنی شمالشرق شاهرود در گفتگو با بورس نیوز در خصوص وضعیت زغالسنگی ها بیان کرد: با توجه به اکتشافات و برداشت های اخیر، ذخیره قطعی زغالسنگ کشورمان حدود ۲ میلیارد تن برآورد شده و برداشت صنعت زغالسنگ در بهترین حالت، حدود ۴ میلیون تن است.

وی افزود: تا سال گذشته، قیمت زغالسنگ، بزرگترین چالش بر سر راه توسعه صنعت زغالسنگ کشور بود. تعیین قیمت ثابت و پایین برای زغالسنگ ایران، انگیزه ای برای سرمایه گذاری در این حوزه ایجاد نمی کرد و سرمایه گذاران رغبتی به سرمایه گذاری در طرح های افزایش ظرفیت صنعت زغالسنگ نداشتند. ولی مدتی است که شرکت های زغالسنگی مشغول انجام طرح های افزایش ظرفیت هستند. البته فرآیند تجهیز و راه اندازی معادن زغالسنگ، زمان بر است؛ اما اتفاقات خوبی در این زمینه رخ داده و با توجه به شتاب روند اجرای طرح های توسعه ای در این صنعت، در نیمه دوم امسال، حجم تولید زغالسنگ کشور بیش از نیمه اول سال بوده و روند صعودی تولید زغالسنگ، در سال آینده هم تداوم خواهد داشت.

این فعال صنعت زغالسنگ تصریح کرد: بعد از تعیین فرمول قیمت گذاری زغالسنگ، (بر مبنای شمش فولاد خوزستان)، بزرگترین دغدغه زغالسنگی ها مرتفع شده و روند استخراج صعودی بوده و نسبت به گذشته، تغییر فاحشی خواهد داشت. البته به منظور افزایش ظرفیت برداشت زغالسنگ در ایران نسبت به حجم ذخایر قطعی، می بایست طرح های مکانیزه اجرا شود و اجرای هر طرح مکانیزه، چند سالی به طول انجامیده و باید در سطح کلان تری در این رابطه، برنامه ریزی بلندمدت صورت گیرد. اما سرمایه گذاری در این صنعت، توجیه اقتصادی داشته و تقریبا تمام شرکت ها، طرح های توسعه ای در دست اجرا دارند.

تشریح دلایل رشد ۳۱۳ درصدی «کشرق»

مدیرعامل «کشرق» در رابطه با وضعیت شرکت و برنامه های آتی مجموعه صنعتی و معدنی شمالشرق شاهرود گفت: شرکت صنعتی و معدنی شمالشرق هم طرح های توسعه ای در دست انجام دارد و به مدد همین طرح ها، هم حجم تولید شرکت و هم سودآوری مجموعه، روند صعودی خواهد داشت.

نصیری اضافه کرد: تمامی معادن تعطیل و نیمه تعطیل مجموعه صنعتی و معدنی شمالشرق شاهرود، در سال جاری فعال شده و هر دوره، وضعیت تولید نسبت به دوره قبل افزایش داشته و این شرایط در گزارش های منتشرشده شرکت هم مشهود است. این روند ادامه خواهد داشت و در دوره های بعد، گزارش های بهتری ارایه خواهد شد. طرح های توسعه فعلا از منابع داخلی شرکت تامین مالی می شود.

وی در خاتمه تاکید کرد: صنعت زغالسنگ کشور با تشکیل انجمن زغالسنگ ایران در سال گذشته، از بلاتکلیفی که چند سالی با آن دست به گریبان بود، رهایی یافته و سهم خود را در اقتصاد کشور مطالب می کند و با این شرایط، به آینده بسیار خوشبین هستیم.

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
لزوم بازبینی سهامداران این شرکت جدی شد؛

رشد معنادار سودآوری "کشرق"

لزوم بازبینی سهامداران این شرکت جدی شد؛

رشد معنادار سودآوری "کشرق"

ارسال نظر