بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
جمعه ۱۵ آذر ۱۳۹۸ - ۰۹:۵۴
کارشناس امور مالیاتی در گفتگو با بورس نیوز تاکیدکرد:

۳ پیش شرط برای اخذ مالیات عادلانه

کد خبر : ۲۰۲۳۲۲

ارایه خدمات در گرو شفافیت مالی

به گزارش بورس نیوز، یکی از بحث های داغ این روزهای کشورمان بحث مالیات است. بسیاری این روزها در مورد مالیات اظهار نظر کرده اند که البته برخی از آنها هیچ ارتباطی با حوزه مالیات ندارند. بعضی از لزوم تقویت مالیات ها سخن می گویند و بعضی دیگر، حاتم بخشی می کنند و از معافیت های مالیاتی صحبت می کنند. اما در کنار پیشنهاد اخذ مالیات از عایدی سرمایه، معافیت مالیاتی سلبریتی ها خودنمایی می کند.

مرتضی اکبریان کارشناس امور مالیاتی در گفتگو با بورس نیوز در این خصوص بیان کرد: از لحاظ قوانین و مقررات، معافیت های مالیاتی تعریف شده ایراد چندانی ندارد. بجز معافیت مالیاتی سلبریتی ها که کلا با این معافیت مالیاتی، مخالف هستم. هیچ دلیل منطقی و عقلانی برای معافیت مالیاتی سلبریتی ها وجود ندارد و این معافیت مالیاتی در سایر کشورها هم مرسوم نیست.

وی افزود: اما در حوزه اجرای قوانین و معافیت های مالیاتی، با ضعف هایی مواجه هستیم. مهم ترین چالش در حوزه مالیات ستانی، فقدان پایگاه اطلاعاتی جامع برای دسترسی به اطلاعات مورد نیاز در مورد درآمدهای افراد است. از همین رو، سواستفاده هایی از معافیت های مالیاتی تعریف شده در قوانین مالیاتی، صورت می گیرد.

وی در رابطه با راهکار رفع این نقطه ضعف گفت: در گام نخست باید قوانین مالیاتی مورد بازنگری قرار گیرند. برخی معافیت های مالیاتی فعلی مربوط به مراکز دولتی و نهادهای وابسته به هنر و... است. در مورد حذف این معافیت ها، نظری ندارم؛ ولی معتقدم می توان در بروزرسانی مقررات، معافیت های مالیاتی جدیدی در نظر گرفت که به رونق تولید و اشتغال کمک کند. همچنین باید پایگاه اطلاعاتی کامل و جامعی داشت که اشتغال و درآمد افراد و... بطور دقیق قابل بررسی باشد و مهمترین ابزار برای دسترسی به این اطلاعات، بررسی تراکنش های بانکی است.

وی اضافه کرد: نظارت بر حساب های بانکی افراد، اقدام عجیبی نیست و در سایر کشورها هم این کار انجام می شود. علاوه بر این، باید در خصوص مالیات، فرهنگ سازی از مدارس و رسانه ها و... آغاز شود. مردم نباید نگران بررسی حساب های بانکی باشند و با اعتمادسازی، می توان مردم را برای پرداخت مالیات توجیه کند.

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
در گفت‌وگو با بورس‌نیوز تاکید شد:

سد بند "فرار مالیاتی"

کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با بورس نیوز مطرح کرد:

حذف معافیت‌های مالیاتی و تنگ بلور صادرات‌محورها

ساعت پنج و نیم عصر؛

مالیات انتخابات!

ارسال نظر