بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۱۷ آذر ۱۳۹۸ - ۱۳:۵۳
مدیرعامل فولاد متیل خبر داد:

استارت‌آپی برای توزیع فولاد

حدود یک ماه پیش عملاً در همایش “نشست تخصصی زنجیره توزیع، چالش‌های پیش‌رو و استراتژی‌های جدید” از آن رونمایی شد.
کد خبر : ۲۰۲۵۴۷

به گزارش بورس نیوز، کشور ما در نظام توزیع محصولات فولادی در سطح خرده‌فروشی به‌طور جدی نیاز به یک بازنگری دارد. در مطالعات صورت گرفته مشخص گردید به واسطه تعدد لایه‌های واسطه‌گری و عدم وجود نظام مشخص و مدون در قیمت‌گذاری برای سطوح واسطه‌ها، مبالغ بسیار زیادی از سیستم تولید خارج و بدون تأثیرگذاری در کاهش قیمت مصرف‌کننده نهایی، نصیب افرادی خاص می‌گردد. لذا به همین دلیل، ضرورت بازنگری در سیستم توزیع محصولات فولادی در سطح خرده‌فروشی بیش از پیش شاخص شده است و امروز شرکت فولادمتیل به آن پرداخته است.

محسن رضیعی، مدیرعامل شرکت فولادمتیل ابتدا ضمن تشریح فعالیت‌های شرکت فولادمتیل با اعلام این‌که از سال ۷۲ و از زمان آغاز فعالیت شرکت، نیاز صنایع پایین‌دستی توسط مراکز خدماتی تأمین می‌شد، ولی نظر به توسعه صنعت و ظرفیت‌های ایجاد شده، عملاً نوع فعالیت مراکز خدماتی نیز به‌ویژه از زمان ورود بورس به عرضه فولاد تحت‌تأثیر قرار گرفت.

شرکت فولادمبارکه به‌عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده محصولات تخت فولادی در خاورمیانه از دو طریق محصولات خود را به دست مشتریان می‌رساند، یکی از طریق بورس است که طی آن محصولات فولادی برای تولیدکنندگان عمده طبق شرایط خاص خود عرضه می‌شود و فولادمبارکه با مکانیزم شفاف با کمترین قیمت مستقیماً به دست تولیدکنندگان بزرگ و متوسط می‌رساند و در واقع تکلیف آن روشن است. اما نکته مهم و اساسی و پارامتر دومی که نباید به سادگی از کنار آن گذشت و تمام سعی ما نیز هم‌اینک در ایجاد ساماندهی آن است، موضوع تقسیم عادلانه سود در شبکه تولید و توزیع زنجیره خرده‌فروشی است که قرار است در قالب ایجاد استارت‌آپ محقق شود.

مدیرعامل فولادمتیل خاطرنشان کرد که اولین گام ما با استفاده از زیرساخت‌های IT، بهره‌گیری از استارت‌آپ توزیع محصولات فولادی است که حدود یک ماه پیش عملاً در همایش “نشست تخصصی زنجیره توزیع، چالش‌های پیش‌رو و استراتژی‌های جدید” از آن رونمایی شد. این حرکت در واقع بنابر تأکید مهندس عظیمیان، مدیرعامل شرکت فولادمبارکه و در راستای ایفای نقش اجتماعی فولادمبارکه صورت گرفته تا طی آن از حقوق مشتریان محافظت شود و اجازه داده نشود با محصولات فولادمبارکه واسطه‌گری صورت پذیرد و از مشتریان پول اضافی دریافت شود.

رضیعی با اشاره به این‌که یکی از اصلی‌ترین اهداف استارت‌آپ توزیعی یاد شده، تقسیم سود به شکلی کاملاً منطقی و عادلانه در شبکه تولید و توزیع است، تأکید کرد که هدف شرکت فولادمتیل با ایجاد چنین سیستمی آن است که از زمان تولید تا رسیدن به دست مشتری، هر بخشی یک حاشیه سود طبق عرف و منطق حاکم بر تجارت داشته باشد و تمام بازیگران به اندازه ارزش‌افزوده‌ای که ایجاد می‌کنند سود ببرند.

طبیعی است، در گروه و اولویت اول، فعالان صنعت فولاد هستند که سرمایه‌های خود را در این صنعت به‌کار گرفته‌اند، گروه دوم نیز آن دسته از افراد حقیقی و حقوقی هستند که در کنار مراکز خدماتی تلاش می‌کنند تا محصولات فولادمبارکه را در سیستم خرده‌فروشی توزیع نمایند.

به گفته او، گروه سوم شبکه حمل‌ونقل است که یکی از مهم‌ترین ارکان محسوب می‌گردد و نهایتاً گروه آخر نیز سهم مراکز خدماتی است که این‌گونه کالاها را برش داده و روی محصول ارزش‌افزوده ایجاد می‌نمایند و در صورت نیاز مشتری به صورت نیمه‌ساخته و یا ساخته شده عرضه می‌کنند.

مدیرعامل فولادمتیل تأکید کرد که چون امروز این تناسب و تسهیم سود در زنجیره توزیع به‌صورت عادلانه وجود ندارد، مراکز خدماتی نیز در وضعیت نامناسبی از منظر استفاده از ظرفیت‌های ایجاد شده خدمات، قرار نگرفته‌اند و عملاً هیچ ظرفیتی برای تحقیق و توسعه باقی نمانده است، زیرا حاشیه سودی وجود ندارند که به دنبال ارایه خدمات جدید باشند. بنابراین بسیار طبیعی و واضح است که وجود شبکه توزیع نامناسب، باعث ضعیف شدن صنایع پایین‌دستی و مصرف‌کنندگان نهایی نظیر سازندگان قطعه، لوازم خانگی و… می‌شود.

وی با اعلام این‌که ما طی تحلیلی که در یکی از همایش‌ها عنوان کردیم، روند تولید فولاد در مقایسه با روند جهانی بالاتر، ولی سرانه مصرف ظاهری پایین‌تر است و این بدان معناست که دولت، ظرفیت مناسبی برای مصرف ایجاد نکرده و با تغییر شرایط اقتصادی، هم صنایع و هم اشتغال با مشکل مواجه شده‌اند، گفت: در این شرایط ظرفیت‌سازی جهت صادرات محصولات فولادی فراهم شده است اما این محصولات قابلیت مصرف در صنایع پایین‌دست را ندارند، درحالی‌که در کشوری مانند ترکیه که در همسایگی ما قرار دارد این ظرفیت تولید به صنایع پایین‌دست وارد شده و صنایع یاد شده به امر صادرات پرداخته‌اند. لذا در این کشور با جمعیت مشابه ما، سرانه مصرف ظاهری بسیار بالاتر است که حاکی از توسعه صنایع پایین‌دست است.

لذا دولت برای تحقق چشم‌انداز فولاد در افق ۱۴۰۴ و تولید ۵۵ میلیون تنی فولاد و نیز رونق همه بخش‌ها باید تدابیر خاصی را بیندیشد، ولی آنچه که به رسالت ما برمی‌گردد، معرفی و تحقق اهداف استارت‌آپ به عنوان تنها راه‌حل ساماندهی نظام توزیع و بهبود وضعیت خرده‌فروشی و نهایتاً توزیع سود عادلانه است تا از این طریق تأمین مواداولیه صنایع کوچک و متوسط پایین‌دست با قیمت تمام‌شده کمتری تأمین گردد و به توانمندسازی این صنایع کمک نماید هرچند این اقدام به تنهایی کافی نیست و این صنایع نیاز به حمایت‌ها و مشوق‌های دیگری برای تولید دارند.

بنابراین تعریف نقش دقیق و علمی برای بازیگران این سیستم مطابق معیارهای جهانی از ضروریات است. او با ذکر مثالی در این خصوص گفت: شما بارها شنیده‌اید که گفته می‌شود انجام کار کشاورزی برای باغداران، مقرون به‌صرفه نیست و حتی چیدن میوه نیز برای آنها صرفه اقتصادی ندارد، ولی مردم باید همان میوه را با قیمت‌های گزافی از بازار تهیه کنند! طبیعتاً دلیل آن وجود شبکه نامناسب توزیع است و علت دیگری متصور نیست.

مدیرعامل فولادمتیل افزود، پیش‌بینی می‌شود سایر عرضه‌کنندگان فولاد نیز برای عرضه محصولاتشان با توجه به ظرفیت فولادمبارکه به این استارت‌آپ بپوندند و حتی این استارت آپ، فراتر از داخل کشور نیز بتوانند به فعالیت خود ادامه دهند.گرچه مبنای کار ما عرضه ورق است، ولی اگر کسی بخواهد فولاد دیگری عرضه کند، مانعی وجود نخواهد داشت، زیرا اساساً ذات استارت‌آپ آن است که با ایجاد یک رسالت در بازار و سپس آغاز وظایف جدید، رسالت اجتماعی که مبنای آن کاهش بهای تمام شده برای مصرف‌کننده پشت فنس فولادمبارکه یا هر تولیدکننده دیگری است، محقق شود.

رضیعی در پاسخ به این سؤال که منابع تأمین مالی این استارت‌آپ چگونه خواهد بود، تصریح کرد که در این زمینه نیز با همکاری یکی از بانک‌ها مقرر شده که سازوکاری فراهم گردد تا تأمین مالی و اعتبار به مشتریان خرد و کلان در این سیستم با هزینه مالی کمتر از قیمت تأمین مالی در سیستم عادی بانک‌ها و بازار صورت پذیرد. حتی این امکان نیز وجود دارد تا کسانی که هم اکنون به تأمین مالی برای برخی مشتریان و مصرف‌کنندگان فولادی اقدام می‌نمایند همچنان با ضوابط خاصی و در چارچوب قوانین و مقررات پولی و بانکی کشور بتوانند برای همان مشتری تأمین مالی انجام دهند.

در این روش فعالان واقعی صنعت فولاد شناسایی، ثبت‌نام و اعتبارسنجی می‌شوند که در نهایت به صورت اتوماتیک خرید و فروش صورت می‌گیرد. به گفته وی، مقدمات اجرایی استارت‌آپ فوق آغاز شده و بر اساس آن شورای سیاست‌گذاری در شرکت فولادمبارکه تشکیل شده و پیش‌بینی می‌شود از ابتدای سال ۹۹ بخش‌هایی از این استارت‌آپ آغاز به‌کار کند.

مدیرعامل فولادمتیل در ادامه به موضوع ایجاد “تابلوی قیمت” برای محصولات تخت را یادآور شد و تأکید کرد که ما اساساً در این بخش به دنبال افزایش سود نیستیم، بلکه به دنبال کاهش قیمت هستیم. در این تابلوی قیمت کالاهای ما برای مشتریان خرد به‌طور شفاف اعلام و آنان (مصرف‌‌کنندگان نهایی) مطمئن خواهند شد که خرید محصولاتشان بر پایه قیمت‌های منطقی (و نه کاذب) صورت می‌پذیرد.

رضیعی در پایان هم‌چنین دیگر فعالیت‌های فولادمتیل را مورد اشاره قرارداد و ضمن تشریح فعالیت بخش معدنی این مجموعه گفت: فولادمتیل مطالعات خود را در چند محدوده و ذخیره آغاز کرده است و سیاست ورود به معادن کوچک کماکان به عنوان یکی از سیاست‌های فولادمبارکه در بدنه شرکت فولادمتیل نیز وجود دارد لذا فعالیت‌های معدنی و تأمین مواداولیه برای شرکت فولادمبارکه در دستور کار شرکت ماست.

ضمن‌آنکه با هدف هم‌افزایی و هماهنگ با شرکت‌های تخصصی حوزه ریلی در حال برنامه‌ریزی برای بهینه شدن وضعیت حمل‌ونقل محصولات فولادی در کشور هستیم تا به هدف یاد شده و استفاده از ظرفیت‌های موجود دست یابیم.

وی افزود، طبق اساسنامه شرکت فولادمتیل، این شرکت مجوز فعالیت‌های بازرگانی را نیز داراست و تلاش خواهد کرد در راستای اهداف کلی کشور و به‌ویژه فولادمبارکه اقدام به صادرات محصولات فولادی و توسعه این بخش کند.

گفتنی است، شرکت‌های آهن ‌و فولاد نور، فولاد درخشان اراک، سهندآغاز تبریز، فولادگستر یزد، آهن و فولاد توس، صنیع کاوه تهران، فولاد سدید ماهان، آهن و فولاد اصفهان ،آرتاویل ساخت اردبیل، پردازش فرآیند فولاد البرز و فولاد ساخت جنوب از جمله مراکز زیر مجموعه فولادمتیل هستند که نقش مراکز خدماتی در توزیع محصولات فولادمبارکه را برعهده دارند.

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
رشد ۸۴ درصدی در کارنامه غول فولادساز اصفهانی؛

گرمای محصولات سرد "فولاد"

رشد ۸۴ درصدی در کارنامه غول فولادساز اصفهانی؛

گرمای محصولات سرد "فولاد"

ارسال نظر