بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۱۹ آذر ۱۳۹۸ - ۱۵:۵۳
گزارش روزانه بازار سرمایه؛

کاهش ارزش پول ملی، زمینه‌ساز رشد بازار

بسیاری از صاحبان سرمایه و نقدینگی، بار دیگر به بورس تهران هجوم آورده اند تا منابع و دارایی های پولی خود را به اوراق سهام تبدیل کنند تا از گزند افت ارزش پس اندازها و سرمایه خویش در امان باشند.
کد خبر : ۲۰۲۷۷۵

کاهش ارزش پول ملی، زمینه ساز رشد بازار

به گزارش بورس نیوز، با عبور قیمت دلار از سطح ۱۴ هزار تومانی در بازار و انتظارات از افزایش قریب الوقوع بهای انواع کالا‌ها و خدمات، شاهد هجوم مجدد و ورود صد‌ها میلیارد تومان نقدینگی به فضای معاملات در بورس تهران هستیم و سطح عمومی قیمت‌ها و شاخص‌ها با شیب تندی در حال افزایش است. غول تورم سنگین و افسار گسیخته، بار دیگر چهره زشت و کریه خود را بر مردم آشکار ساخته و نگرانی‌های عدیده‌ای را متوجه معیشت و سطح زندگی و رفاه مردم ساخته اند.
در بورس کالای تهران نیز غوغایی برپا است و طیف کثیری از تجار و کارخانجات برای خرید انواع کالا‌ها، رقابت سنگینی را آغاز کرده اند. ارزش پول ملی که نزدیک به ۶ ماه در سطوح ۱۱ تا ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومانی حفظ شده بود اینک افت سنگین مجدد خود را آغاز کرده و هر روز از ارزندگی آن کاسته میشود.
و، اما این افزایش قیمت‌ها که مقارن با کاهش ارزش پول ملی صورت می‌گیرد، زمینه را برای افزایش سودآوری شرکت‌های بورسی فراهم ساخته و در نتیجه موجبات رشد و افزایش قیمت سهام را نیز شاهد هستیم؛ لذا بسیاری از صاحبان سرمایه و نقدینگی، بار دیگر به بورس تهران هجوم آورده اند تا منابع و دارایی‌های پولی خود را به اوراق سهام تبدیل کنند تا از گزند افت ارزش پس انداز‌ها و سرمایه خویش در امان باشند.

آخرین وضعیت بازار امروز
در پایان معاملات روز جاری شاخص کل با بیشترین تاثیر از رشد قیمت‌ها در نمادهایی، چون تاپیکو، پارسان، وغدیر، فارس، پارس و اخابر با رشد حدود ۳۶۴۲ واحدی روبرو شد. بازار مثبت آغاز کرد و پس از رشدی چند روزه با افزایش عرضه‌ها معاملات را به پایان رساند. بنظر می‌رسد از فردا شاهد خیز مجدد قیمت سهام ارزنده در گروه معدنی (نظیر کگل و کچاد و فملی)، و گروه بانکی (نظیر «وبصادر» و «وتجارت») باشیم.


کارنامه امروز بازار
شاخص کل ۳۳۹,۴۳۴ واحد / میزان تغییر ۳۶۴۲ واحد مثبت/ ارزش بازار ۱۲,۳۸۵,۱۰۵ میلیارد ریال/ ارزش معاملات ۲۷,۰۸۱ میلیارد ریال/ حجم معاملات ۵.۷۹۰ میلیارد سهم

نمادهای تاثیر گذار در شاخص
تاپیکو ۳۵۸ واحد مثبت/ پارسان ۲۵۷ واحد مثبت/ وغدیر ۲۵۳ واحد مثبت/ فارس ۲۲۹ واحد مثبت/ پارس ۲۱۲ واحد مثبت/ رمپنا ۱۹۹ واحد منفی/ اخابر ۱۹۶ واحد مثبت

بیشترین حجم معاملات
وتجارت ۱.۰۸ میلیارد سهم/ وبصادر ۵۲۸.۶ میلیون سهم/ ذوب ۳۶۸.۶ میلیون سهم/ تاپیکو ۲۷۴.۲ میلیون سهم/ خساپا ۱۷۱.۴ میلیون سهم

اثرات افزایش بهره مالکانه بر شرکت‌های معدنی: مرتضی علی‌اکبری، معاون مالی شرکت توسعه معادن و فلزات آثار افزایش ۹۰ درصد بهره مالکانه در بودجه سال ۹۹ و اثر آن بر غول‌های معدنی بازار سرمایه را تشریح کرده و گفته، حقوق دولتی مربوط به تمام معادن کشور است و معادن کشور فقط سنگ‌آهن نیست؛ بلکه آهک، گچ، آهن، سیمان و همه مواد معدنی که در کشور استخراج می‌شود را شامل می‌شود. درنتیجه مبلغ ۲۸۰۰ میلیارد تومانی که در بودجه سال آینده برای بهره مالکانه اعلام‌شده، صرفاً مربوط به سنگ‌آهن نیست. علاوه بر این موضوع، در کل این مبلغ مربوط به شرکت‌های معادن بزرگ نمی‌شود، معادن بزرگ مثل چادرملو، گهر زمین و گل گهر حق انتفاع پرداخت می‌کنند. به این مفهوم که حقوق دولتی را ایمیدرو پرداخت می‌کند. این شرکت‌ها قرارداد چندساله با ایمیدرو دارند و حق پروانه را به ایمیدرو پرداخت می‌کنند، در نتیجه ارتباطی به هزینه بهره مالکانه ندارند. بر همین اساس افزایش ۹۰ درصدی بهره مالکانه برای شرکت‌های گل گهر، چادرملو و گهر زمین، افزایش هزینه‌ای نسبت به سال گذشته ندارد.

البته این موضوع در فولاد صبا نور متفاوت است، چون این شرکت حقوق دولتی پرداخت می‌کند و حق پروانه ندارد. درنتیجه باید اثر این افزایش را در هزینه‌های صبا نور محاسبه کرد. وی در پاسخ به این که آیا این شرکت ملی مس هم باید بهره مالکانه بیشتری پرداخت کند یا خیر، گفته: فملی هم حقوق دولتی پرداخت می‌کند. اما این رقم ۲۸۰۰ میلیارد تومانی که در لایحه بودجه اعلام‌شده، در صورتی نهایی شدن بین همه معادن تقسیم می‌شود و باید دید که برای هر معدنی چه مبلغی در نظر گرفته خواهد شد.


پیش بینی بازار چهارشنبه ۲۰ آذر ۹۸
بورس تهران همچنان در مسیر رشد و رونق و صعود بیشتر گام بر می‌دارد و شاخص کل رکورد‌های جدیدی را در هفته جاری به ثبت رسانده است. با افت بیشتر و ادامه دار ارزش پول ملی و نفوذ قیمت دلار به سطوح بالای ۱۳۷۰۰ تومانی، بسیاری از مردم ترسیده و درصدد تبدیل دارایی‌های پولی خویش به اشکال مختلف دارایی‌های سرمایه‌ای از جمله اوراق سهام و خزانه هستند؛ لذا سطح عمومی قیمت‌ها و شاخص‌ها با شیب تندی در حال افزایش است و شاهد هجوم طیف وسیعی از صاحبان سرمایه و نقدینگی به فضای معاملات در بورس تهران، به منظور ایمن نگه داشتن اندوخته‌ها و پس اندازهایشان هستیم؛ لذا در کنار سیگنال‌هایی، چون جذابیت تورم دارایی‌ها (افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها)

همچنین رشد محسوس قیمت‌های جهانی، همچنان باید کاهش مستمر ارزش ریال طی هفته‌های اخیر را عامل عمده رشد فراگیر قیمت در بازار سهام تلقی کرد. نرخ دلار در بازار آزاد طی روز گذشته به نیمه کانال ۱۳ هزار و ۵۰۰ تومانی هجوم برد و ضمن درهم شکستن آخرین مقاومت‌ها در آستانه کانال ۱۴ هزاری، خود را به ارتفاع ۱۳۷۵۰۰ تومانی رساند. البته تبعیت بازارساز (بانک مرکزی) با روند نرخ در بازار آزاد و جهش ۶۰۰ تومانی دلار صرافی ملی از روز گذشته هم سناریو‌های افزایشی را تقویت کرده بود. همزمان نرخ دلار سامانه نیما هم مجددا وارد کانال ۱۱ هزار تومانی شد تا پایه‌های دلاری سهام کالایی را تقویت کند.

اما از بین بزرگان بازار، با توجه به افزایش نرخ‌ها در بورس کالا و بازار، انتظار می‌رود بزودی شاهد اقبال بازار و رشد قیمت سهام ارزنده ای، چون کگل، کچاد، فولاد، فملی، شپنا، وبصادر، وتجارت و... نیز باشیم. حال پرسش اساسی سهامداران این شرکت‌های بزرگ و دارای فاند قوی بنیادی این است که موتور سهام بزرگ و بنیادی محور بازار، کی راه خواهد افتاد؟

 

حافظ عزیزی نقش
کارگزاری اردیبهشت ایرانیان

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
در پایان معاملات امروز؛

شاخص بورس ۸۴۷ واحد رشد کرد

کارشناس بازارسرمایه در گفت‌وگو با بورس‌نیوز گفت:

بودجه ۹۹ نقطه اطمینان بورس

کارشناس بازارسرمایه در گفت‌وگو با بورس‌نیوز تاکید کرد:

بازار در استراحت به سر می برد

ارسال نظر