تعداد بازدید : ۵۴۵
کد خبر : ۲۰۲۷۹۴
کارشناس بازارهای مالی تاکیدکرد:
۱۹ آذر ۱۳۹۸ - ۲۲:۳۷
يك برند مي‌تواند اکنون قدرتمندتر اما در آینده با اتخاذ استراتژی‌های نامناسب شرکت تضعیف شود یا بالعکس شرکت اکنون‌ برند ضعیف‌تری نسبت به رقبا داشته باشد، ولی برند شرکت در آینده با عملکرد مناسب تقویت گردد.

به گزارش بورس نیوز عباس گمار کارشناس بازارهای مالی در خخصوص ارزش برند در شرکت‌های تاکسی اینترنتی و تداوم و پايداري آن نوشت:

«اين يادداشت را با طرح دو سؤال آغاز مي‌کنیم:

سؤال اول: آیا شرکت‌هایي چون اسنپ یا تپسي برند دارند (اساساً برند چه هست و چه نيست)؟

سؤال بعدي: به نظر شما چند درصد از ارزش سهام شرکت‌هایی چون اسنپ و تپسي ناشي از دارايي برند آنهاست؟

در اينكه عنوان اسنپ يا تپسي در ذهن ما حك شده، ترديدي وجود ندارد. اينكه ما به جاي اينكه بگوييم "تاكسي بگير يا دربست بگير"، مي گوييم "اسنپ بگير یا تپسي بگير" مؤيد همين مطلب است كه اسنپ و تپسي برند دارند.
در واقع مي‌توانیم برند را اینگونه تعریف کنیم: برند دارایی ماست (تصور مشتری از ماست که در ذهن وی حک شده) و ما به موجب آن می‌توانیم خدمات‌مان را به قیمت ویا تعداد بالاتر نسبت به رقبا بفروشیم. یکی از نکات بسیار مهم اما مغفول برند این است که باید به صورت علامت تجاری (trade mark) ثبت شده باشد، در غيراينصورت برند تحت مالكيت ما نيست و هر شخصي مي‌تواند از آن استفاده کند.

اما برند مسلماً مجوز نیست، برند حق‌الامتیاز صنعتی نیست، نرم افزارهای شرکت نیست، شبکهٔ مشتریان و تأمین‌کنندگان نیست و الي آخر. گرچه همه دارایی‌ها با یک‌دیگر در ارتباطند.

حال سؤال بعدی (دوم) و مهم‌تر اين است كه چقدر ارزش سهام اسنپ ناشي از دارایی برند آن است؟ مثلاً اگر ارزش صد درصد سهام اسنپ را ٨٠٠ ميليارد تومان فرض کنیم (توجه اینکه ما ارزشیابی سهام شركت مذكور در این خصوص انجام نداده‌ایم و اين رقم صرفاً فرضي است)، چند درصد آن متعلق به برند آن است؟ مثلا ۲۰ درصد آن یا ۸۰ درصد آن ۸۰۰ میلیارد فرضی؟

اجازه بدهيد سؤال دوم را به صورت ديگري مطرح كنيم. اگر شركت رقيب (تپسي) بياد و قيمت تاكسي رو ١٠٠٠ تومان به ازاي هر سفر كاهش دهد یا به رانندگان ۱۰۰۰ تومان بیشتر به ازای هر سفر بپردازد، آيا ما يا شما يا رانندگان حاضر نمي‌شویم از اسنپ به تپسي سوييچ كنيم؟ آيا ما به اسنپ وفاداريم!؟ يا اينكه آيا سوار شدن و جابه‌جایی با اسنپ به ما حس افتخار مي‌دهد یا اصطلاحاً برای ما پرستيژ دارد كه حاضر نشويم اسنپ را به هر قيمتي با شركت رقيب عوض نكنيم؟ اينها (حس وفاداری، حس نوستالژی، احساس افتخار، احساس پرستيژ و ...) همه تحت عنوان قدرت برند است كه سهم دارايي برند را از ارزش كل را مي‌سازد و تداوم و پايداري برند را در پي دارد. ناگفته نماند بعدها ممكن است هر يك از اين شركت‌ها با ارایه خدمات ویژه و لوکس به قدرت برندشان بیفزایند.

آنچه به نظر می‌رسد سهم بیشتری از ارزش سهام شرکتی چون اسنپ را تشكيل مي‌دهد، دارایی‌های نامشهود شبکهٔ رانندگان، شبکهٔ مشتریان و عملیات (برنامه‌نویسی و UI و UX و ...) آن است و از قضا اهمیت بسزایی در موفقیت این شرکت‌ها نیز داشته‌اند. هر یک از این دارایی‌های نامشهود با برند در ارتباطند، اما برند نیستند.

البته به‌ صورت سرانگشتي و به صورت نسبي، به نظر مي‌رسد در حال حاضر اسنپ برند قدرتمندی نسبت به تپسي دارد. گرچه به خاطر داشته باشيم قدرت برند ايستا نيست و مؤلفه‌ای پوياست و يك برند مي‌تواند اکنون قدرتمندتر اما در آینده با اتخاذ استراتژی‌های نامناسب شرکت تضعیف شود یا بالعکس شرکت اکنون‌ برند ضعیف‌تری نسبت به رقبا داشته باشد، ولی برند شرکت در آینده با عملکرد مناسب تقویت گردد.

 

دیدگاه خود را بیان کنید
* نظر:
نام:
ایمیل:
ببینید و بشنوید آرشیو
Array
Array
Array
گزارش مجامع
افزایش ۲۴ درصدی سود خالص

افزایش ۲۴ درصدی سود خالص "بفجر" در سال 97

مدیرعامل پتروشیمی فجر گفت: در پایان اسفند ماه سال گذشته، سود خالص این شرکت 734 میلیارد تومان بوده که این رقم حاکی از افزایش ۲۴ درصدی سود خالص این شرکت نسبت به سال مالی 96 است.
رشد 90 درصدی سود عملیاتی حسینا در سال 97

رشد 90 درصدی سود عملیاتی حسینا در سال 97

گزارش عملکرد هیات مدیره این شرکت در سال 97 نشان دهنده افزایش 90 درصدی سود عملیاتی حسینا در سال 97 است.
مخالفت سهامدار عمده با افزایش سرمایه وپسا

مخالفت سهامدار عمده با افزایش سرمایه وپسا

مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری صنعت پتروشیمی ساختمان خلیج‌فارس،گفت: پیشنهاد افزایش سرمایه مورد تایید سهامدار عمده این شرکت (با درصد سهام 85 درصد) قرار نگرفته است.
آینده ای روشن در انتظار شرکت تازه وارد بورسی / پتروشیمی نوری مشکل تامین خوراک ندارد

آینده ای روشن در انتظار شرکت تازه وارد بورسی / پتروشیمی نوری مشکل تامین خوراک ندارد

مدیرعامل شرکت پتروشیمی نوری گفت: در شرایط کنونی که تامین خوراک اصلی ترین مشکل شرکت های پتروشیمی محسوب می شود پتروشیمی نوری به دلیل اتصال به 13 پالایشگاه پارس جنوبی مشکلی برای تامین خوراک ندارد.
سر آمد شرکت های تولید کننده فرآورده های نفتی

سر آمد شرکت های تولید کننده فرآورده های نفتی

مجمع عمومی عادی ساليانه صاحبان سهام شرکت پالايش نفت اصفهان(سهامی عام) با حضور 88 درصدی سهامداران، رئيس مجمع، مديرعامل شرکت پالايش اصفهان، نماينده سازمان بورس و حسابرس مستقل و بازرس قانونی برگزار شد.
افزایس سرمایه

افزایس سرمایه "ومعلم" در راه است/140 کشتی تحت پوشش بیمه معلم

مدیرعامل شرکت بیمه معلم گفت: افزایش سرمایه از محل سود انباشته و تجدید ارزیابی دارایی‌ها در دستور کار است.
افزایش میزان فروش محصولات پارس در سال جاری

افزایش میزان فروش محصولات پارس در سال جاری

در سال جاری میزان فروش شرکت نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد 15 درصدی را تجربه کرد که این امر حاکی از آنست که تحریم ها مانعی برای پیشرفت محسوب نمی شوند.
افزایش سرمایه ولساپا در یک ماه آینده

افزایش سرمایه ولساپا در یک ماه آینده

مدیرعامل لیزینگ رایان سایپا گفت: برنامه افزایش سرمایه شرکت از محل تجدید ارزیابی و سود انباشته در یک ماه آینده به هیات مدیره ابلاغ و مورد بررسی قرار می گیرد.

رفع مشکل کم آبی صنعت پتروشیمی در آینده ای نزدیک/ تولید 1130848 تنی "مارون" در سه ماهه اول سال جاری

مدیرعامل پتروشیمی مارون گفت: برای جبران کم آبی و استمرار تولید واحدهای صنعتی، مسئولین شرکت اقدام به برطرف کردن این معظل از طریق تاسیس آب شیرین کن و استفاده از آب فاضلاب شهری کردند.
پارس خزر به ازای هر سهم 800 ریال سود تقسیم کرد

پارس خزر به ازای هر سهم 800 ریال سود تقسیم کرد

مجمع عمومی عادی سالانه شرکت صنعتی پارس خزر (سهامی عام) در ساعت 15 مورخ 1398/04/13 با حضور صاحبان 92/88 درصد از کل سهام و با نمایندگان تام‌الاختیار آنان در محل قانونی شرکت تشکیل شد.
برای دریافت خبرنامه بورس نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: