بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
جمعه ۲۲ آذر ۱۳۹۸ - ۱۰:۲۱
کارشناس بازارسرمایه در گفت‌و‌گو با بورس‌نیوز مطرح کرد:

واگذاری‌ دولتی از ریل صندوق‌های سرمایه‌گذاری

مدیرعامل کارگزاری بانک مسکن گفت: دولت از طریق فروش اوراق ‏بدهی می‌خواهد مطالبات خود را با بانک مرکزی کنترل کند.
کد خبر : ۲۰۲۹۲۸

واگذاری‌های دولتی از ریل صندوق‌های سرمایه‌گذاری

محمدمهدی بحرالعلوم مدیرعامل کارگزاری بانک مسکن در گفتگو با بورس‌نیوز به وضعیت سهام عدالت در بودجه اشاره داشت و گفت: هم اکنون دولت به دنبال آن بوده که واگذراری‌ها را در دستور کار قرار دهد و سهم خود از بنگاه‌ها را در قالب صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله ‏کند، به‌ویژه از صنعت پتروشیمی و ... و بعد یونیت‌های آن را عرضه اولیه کند.

وی ادامه داد: اگر تبلیغات رسانه‌ای شود و مردم ‏دعوت به خریداری شوند، حدود ۱۰ یا ۱۵درصد خالص دارایی‌های صندوق، عرضه می‌شود که برای مردم جذاببیت خرید ‏وجود داشته باشد، بودجه امسال روی کل واگذاری دارایی‌ها حرکت می‌کند.

این کارشناس بازار سرمایه در رابطه با صحبت‌های رییس جمهور مبنی بر انتشار اوراق در ‏بودجه و آیا این تصمیم کمکی به بازار سرمایه می‌کند نیز گفت:‏ اوراق بدهی ارتباط مستقیم از لحاظ نقدینگی با "بورس" نداشته، زیرا عامل موثر بازار بدهی به بازار سرمایه نرخ اوراق بوده و حجم انتشار اوراق به بازار کمک نمی‌کند بلکه عملیات بازار و برنامه‌ریزی که بانک مرکزی در دستور کار قرار داده، ‏اهمیت دارد.

مدیرعامل کارگزاری بانک مسکن اضافه کرد: در همین راستا بخاطر آنکه بانک مرکزی می‌خواهد با خرید و فروش اوراق بدهی، نرخ سود را کنترل کند؛ نرخ سود اگر مدیریت شود در سطوح ‏پایین‌تر قطعا کاهش نرخ بهره می‌تواند افزایش بدهی و رشد کیفیت بازار را کنترل کند.

بحرالعلوم درخصوص این اوراق در دست انتشار که در لایحه بودجه پیش بینی شده اظهار کرد: دولت از طریق فروش این اوراق ‏می خواهد مطالبات و بدهی خود را با بانک مرکزی کنترل کند و گزینه‌هایی که در این اوراق در حال انتشار برای خرید ‏توسط بانک‌ها پیش بینی شده تقاضای پولی ایجاد می‌کند، اوراق بدهی منجر به افزایش بدهی و به طبع کاهش نرخ ‏بازدهی و نرخ سود می‌شود، اگر هم بازدهی در بازار موفق انجام شود تثبیت نرخ بهره یا کاهش جزیی آن می‌تواند برای ‏بازار سرمایه موثر باشد. ‏

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با بورس نیوز تاکید کرد:

سهامداران در ایستگاه بازدهی

مدیرعامل کارگزاری تامین سرمایه نوین در گفتگو با بورس نیوز:

"بورس" تنها مسیر نقدشوندگی "سهام عدالت"

کارشناسان در گفتگو با بورس نیوز تشریح کردند:

"سهام عدالت" و تابلوی فروش ممنوع

ارسال نظر