بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
جمعه ۲۹ آذر ۱۳۹۸ - ۱۰:۲۷
کم لطفی دولت در حق این پتروشیمی؛

«نوری» دست به کار شد

در حالی که پتروشیمی‌های مصرف‌کننده خوراک مایع انتظار دارند نرخ‌ها همانند خوراک گاز باشد اما؛ اختلاف موجود سبب شده تا حاشیه سود پتروشیمی‌های مصرف‌کننده خوراک مایع در وضعیت قابل انتظار قرار نگیرد.
کد خبر : ۲۰۳۰۴۸

«نوری» دست به کار شد

به گزارش واحد سنجش و راه حل‌های رفتاری در بازار (آبسیم) بورس نیوز، شرکت "پتروشیمی نوری" که در بیست و دومین روز تیر ماه سال جاری وارد گود بازار سرمایه شد و با قیمت ۳۱۲۵ تومان به ازای هر سهم خود را به کوی حافظ رساند. از آن زمان تا به امروز، این سهم توانسته بازدهی ۶۵ درصدی را عاید سهامداران خود کند و از سوی دیگر، ۶۵۰ تومان به ازای هر سهم نیز  در مجمع سالانه سود تقسیم کرد.

شرکت "پتروشیمی نوری" در آبان ماه ۲۳۱۳ میلیارد تومان از محصولات خود را به فروش رساند که نسبت به دوره آبان ماه سال قبل ۲۵ درصد افزایش یافته است. این شرکت در ۸ ماه گذشته از سال جاری به درآمد فروش ۱۳ هزار و ۳۶۰ میلیارد تومانی کسب کرد که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته نشان از رشد ۱۹ درصدی دارد.

«نوری» دست به کار شد

نکته قابل توجه در این خصوص آن است که شرکت پیش بینی کرده در پایان سال جاری به درآمد فروش ۲۰ هزار و ۵۳۶ میلیارد تومان دست یابد که ۴۵ درصد بیش از درآمد سال گذشته است. با توجه به این که «نوری» در مدت ۸ ماه توانسته ۶۵ درصد رقم برآرود شده را پوشش دهد، به نظر می‌رود با توجه به رشد درآمد‌ها در چند ماه پایانی سال همانند سنوات گذشته، بتواند به درآمد پیش بینی شده دست یابد و به حرکت صعودی خود ادامه دهد.

حاشیه سود تا سال ۹۶ صعودی بوده و به ۱۷ درصد رسید اما؛ بیش از آن که نرخ‌های فروش افزایش یابد، بهای تمام شده رشد کرد. با همه این اوصاف، «پتروشیمی نوری» به دنبال تکمیل زنجیره تولید خود حرکت کرد. بدین صورت که بنزن تولیدی را صادر نمی‌کند و آن را به پتروشیمی پارس می‌فروشد. پارازایلن تولیدی نیز به عنوان خوراک پتروشیمی تندگویان استفاده می‌شود و آن را به PET تبدیل می‌کند.

«نوری» دست به کار شد

افزایش نرخ ارز به شدت به کمک شرکت آمد و از محل سود تسعیر ارز توانست هم در بخش عملیاتی و هم غیرعملیاتی به درآمد مطلوبی دست یابد؛ به گونه‌ای که شاهد صعود حاشیه سود خالص به سطح ۱۹ درصد در ۶ ماهه نخست سال جاری هستیم.

مقدار خوراک دریافتی «نوری» روزانه حدود ۱۰۰ هزار بشکه میعانات گازی است که در تأمین آن مشکلی وجود ندارد اما؛ در نرخ‌گذاری آن از سوی دولت نسبت به شرکت‌های مصرف کننده خوراک مایع کم لطفی می‌شود. وزارت نفت خوراک پتروشیمی‌های گازی را ۵۰ درصد زیر قیمت صادراتی می‌دهد اما؛ خوراک پتروشیمی‌های مایع را تنها ۵ درصد کمتر از قیمت فوب ارائه می‌کند؛ در نتیجه سرمایه‌ها به سمت پتروشیمی‌های مصرف‌کننده خوراک مایع حرکت نمی‌کنند.

بنابراین، در صورتی که از هزینه‌های تولید به خصوص خوراک این پتروشیمی کاسته شود، با توجه به رشد درآمد‌ها می‌توان در انتظار تحقق سود‌های بیشتر بود.

با همه این اوصاف، در شراطی که «نوری» برنامه تولید با ظرفیت ۹۰ درصد را داشت اما؛ اکنون ۹۱ درصد محقق شده و برآورد می‌شود این میزان تا پایان سال از ارقام کنونی فراتر رود. به علاوه، در جهت افزایش تولید بنزین و پارازایلن دو پروژه در دست اجرا است که پیش از پایان سال جاری حداقل یکی از این پروژه‌ها وارد فاز عملیات اجرایی می‌شود. در همین راستا، «نوری» برای تامین هزینه انجام این پروژه‌ها، از محل سود انباشته برنامه افزایش سرمایه را به جریان خواهد انداخت.

به علاوه، در جهت افزایش تولید بنزین و پارازایلن دو پروژه در دست اجرا است که پیش از پایان سال جاری حداقل یکی از این پروژه‌ها وارد فاز عملیات اجرایی می‌شود. در همین راستا، «نوری» برای تامین هزینه انجام این پروژه‌ها، از محل سود انباشته برنامه افزایش سرمایه را به جریان خواهد انداخت.

بر اساس تحلیل فاصله ساختار سود و زیان، «نوری» نسبت به هم‌گروه‌های خود از حاشیه سود خالص بیشتری برخوردار است. همان‌طور که ملاحظه می‌کنید، حاشیه سود در سال ۹۷ با اندکی افت مواجه شد اما؛ در سال جاری شواهد از برگشت به مدار صعود حکایت می‌کنند.

یکی از دلایلی که حاشیه سود این پتروشیمی از میانگین گروه محصولات شیمیایی بالاتر است این است که در بخش سایر درآمد‌های عملیاتی موفق عمل می‌کند؛ به گونه‌ای که نسبت سایر درآمد‌های عملیاتی به مبلغ فروش نزدیک به ۹ درصد است. در حالی که این نسبت در میانگین گروه منفی یک درصد است و نشان از هزینه دارد. در بخش سایر درآمد‌های غیرعملیاتی نیز بهتر از متوسط گروه عمل کرده است.

«نوری» دست به کار شد //////// نیاز به تایید دارد

«نوری» بیشترین مبلغ درآمد‌های عملیاتی را بر اساس آخرین صورت‌های مالی منتشر شده، دارد اما؛ به سبب هزینه‌های تولید بیشتر، در رتبه‌بندی سود ناخالص و عملیاتی در جایگاه ششم گروه محصولات شیمیایی ایستاده است.

«نوری» که از ۲۲ تیر ماه سال جاری وارد جریان معاملات بازار سرمایه شده، تا به امروز بالغ بر ۶۹ درصد رشد قیمت داشته است. در این مدت، حقوقی‌ها ۱۴۵ میلیون سهم از حقیقی‌ها خریداری کرده‌اند و به نوعی از سهم تازه عرضه شده خود حمایت کردند.

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
تقاضایی برای پارازیلین نیامد!

ترمز پتروشیمی برزویه کشیده شد

افزایش ۵۰۰ تنی حجم معاملات در حساب این پتروشیمی نشست؛

تداوم افزایش فروش "برزویه" در بورس کالا

مدیرعامل پتروشیمی نوری مطرح کرد:

فروش صادراتی دلیل رشد قیمت سهام "نوری"

ارسال نظر