بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۲۴ آذر ۱۳۹۸ - ۰۹:۱۰
کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز تاکیدکرد:

"بنیادی‌ها" و نه به بازدهی منفی

بهتر است سهامداران در سهم‌های شرکت‌های بنیادی و سودساز که چشم انداز روند سودآوری مثبت داشته، سرمایه‌گذاری کنند زیرا تجربه نشان داده سرمایه‌گذاری در سهم‌های بنیادی بازار، هرگز بازدهی منفی به همراه نداشته است.
کد خبر : ۲۰۳۰۵۲

گزارش های ۹ ماهه، محرک تداوم رشد بازار

به گزارش بورس نیوز، بورس تهران روزهای سبزی را می گذراند و هر روز رکورد جدیدی ثبت می گردد.

فواد صلواتی کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس‌نیوز در خصوص وضعیت بازار سرمایه و پیش‌بینی روند آتی بیان کرد: همان‌طور که قبلا هم پیش‌بینی شده بود، با توجه به وضعیت بنیادی و گزارش های منتشر شده شرکت‌های بازار سرمایه، بازار سرمایه پتانسیل رشد خواهد داشت.

وی ادامه داد: به لحاظ تکنیکالی، یکی از مقاومت‌های مهم شاخص‌کل، محدوده ۳۳۰ هزار واحدی بود که در روزهای اخیر این مقاومت هم شکسته شده (البته اگر قصد تحلیل بازار سرمایه بر اساس تکنیکال را داشته باشیم، بهتر است شاخص کل هم وزن بررسی شود.)

این کارشناس بازارسرمایه افزود: تمامی اندیکاتور‌ها و شاخص‌ها نشان می‌دهد که بازار سرمایه پتانسیل تداوم روند صعودی و لمس کانال ۳۷۰ تا ۴۰۰ هزار واحد را تا پایان سال جاری خواهد داشت اما؛ یکی از عواملی که می‌تواند به تداوم رشد بازار سرمایه کمک کند، گزارش های عملکرد ۹ماهه شرکت‌ها است؛ انتظار می‌رود شرکت‌های سودساز و بنیادی بازار، گزارش‌های ۹ماهه قابل قبولی به بازار ارائه کنند که به تداوم رشد بازار کمک کند.

وی افزود: به سبب تورم، قیمت بسیاری از کالاها از جمله محصولات فلزی، غذایی، دارویی و ... افزایش داشته و اثر مثبت این افزایش نرخ می‌تواند به رشد شاخص بورس منجر شود؛ این تورم، کاهش ارزش پول ملی و افزایش ریالی ارزش دارایی‌های شرکت‌ها را در پی خواهد داشت؛ از این رو، به گزارش‌های عملکرد صنایع تورم محور خوش‌بین بوده و معتقدم این شرکت‌ها پرچمدار رشد بازار سرمایه تا پایان امسال خواهند بود.

صنایع کامودیتی محور 

این فعال بازار سرمایه در رابطه با وضعیت صنایع وابسته به قیمت های جهانی گفت: با توجه به اینکه بسیاری از معادن بزرگ کشور در تملک دولت بوده و شرکت های معدنی، این معادن را از دولت اجاره کرده اند و در بودجه ۹۹ هم پیش بینی افزایش حقوق مالکانه معادن شده؛ شرکت های معدنی در معرض ریسک تحمل هزینه های بالاتر هستند. ولی احتمالا با افزایش هزینه های تولید، معدنی ها نرخ فروش محصولات خود را هم متناسب با بهای تمام شده، افزایش خواهند داد و از این رو، افزایش حقوق مالکانه معادن چالش جدی بر سر سودآوری معدنی ها نداشته و سود معدنی ها در نیمه اول، در نیمه دوم هم تکرار خواهد شد.

وی افزود: صنایع صادرات محور نیز اگرچه به سبب تحریم ها با مشکلاتی مواجه هستند، اما دسترسی به بازار کشورهای عراق و افغانستان و حاشیه دریای خزر، فرصتی پیش روی این صنایع تلقی می گردد. اما بدون شک شرکت های صادرات محور ناچار به فروش محصولات خود با قیمت کمتر از بازارهای جهانی خواهند داشت.

اثر تجدید ارزیابی

صلواتی در مورد تاثیر تجدید ارزیابی بر سهم ها اظهار کرد: اگرچه خبر تجدید ارزیابی دارایی و افزایش سرمایه از این محل، محرک رشد قیمت سهم ها خواهد بود؛ ولی معتقدم این اقدام اثر خاصی بر عملکرد شرکت های زیان ده ندارد. بنابراین تجدید ارزیابی لزوما به معنای رشد قیمت سهم ها نیست. کما اینکه سهمی مانند سهم بانک تجارت، بعد از تجدید ارزیابی، در قیمت پایین بازگشایی شد و ماه ها است که بازدهی چندانی برای سهامداران به همراه نداشته است. با این وضعیت، انتظار رشد قیمت سهم شرکت های زیان‌ده بعد از تجدید ارزیابی نمی رود. تنها راه برون رفت شرکت های زیان‌ده از مشکلات، واگذاری اموال مازاد و شرکت های زیان ده زیرمجموعه خواهد بود.

گزینه های مناسب سرمایه گذاری

صلواتی در معرفی گزینه های مناسب برای سرمایه گذاری گفت: بهتر است سهامداران در سهم های شرکت های بنیادی و سودساز که چشم انداز روند سودآوری مثبت دارند، سرمایه گذاری کنند. تجربه نشان داده سرمایه گذاری در سهم های بنیادی بازار، هرگز بازدهی منفی به همراه نداشته است. در گروه های مختلف بازار می توان سهم های سودده و پر پتانسیل را شناسایی کرد. کماکان نسبت به رشد دارویی ها خوشبین هستم و دلیل این خوشبینی، ارزش بالای دارایی های شرکت های دارویی، روند صعودی سودآوری در شرکت ها، بازار فروش مناسب، حاشیه سود بالا و سود انباشته در برخی شرکت ها و نیز برنامه های بعضی شرکت ها برای واگذاری اموال مازاد و افزایش سرمایه و... است.

توصیه به سهامداران

این کارشناس بازار سرمایه در خاتمه در توصیه به سهامداران عنوان کرد: با توجه به بازدهی بالای بازار سرمایه در سال جاری، بسیاری از مردم به سرمایه گذاری در این بازار تمایل پیدا کرده و با دریافت کدهای سهامداری، به جرگه سهامداران بازار سرمایه پیوسته اند. اما واقعیت این است که این بازار با وجود تمامی پتانسیل های مثبت ممکن است سهامداران کم تجربه و تازه وارد را دچار ضرر و زیان کند و چنین اتفاقی، ریسک ریزش بازار سرمایه را هم به دنبال خواهد داشت. بسیاری از سهامداران تازه وارد، رفتارهای هیجانی داشته و در سهم هایی سرمایه گذاری کرده اند که زیان ده بوده و ارزش ذاتی سهم کمتر از ارزش بازار است. انتظار می رود مسوولان سازمان بورس و متولیان بازار سرمایه نسبت به این موضوع، حساسیت بیشتری نشان داده و با تکیه بر تجربه کارشناسان بازار سرمایه، زمینه سرمایه گذاری حرفه ای مردم در این بازار را فراهم کنند.

به سهامداران کم تجربه هم توصیه می شود از رفتارهای هیجانی و حرکت مداوم بین صف های خرید و فروش، و نیز خرید و فروش اعتباری بپرهیزند و بصورت پلکانی خرید کنند. بازار سرمایه، بازاری برای سرمایه گذاری های بلندمدت پول مازاد سرمایه گذاران است. همانطور که یک باغبان بعد از کاشت یک نهال کوچک و مراقبت از آن، انتظار بهره مندی از ثمره آن را در سال های بعد دارد، سهامداران هم بهتر است با انتخاب و خرید سهم های بنیادی و مناسب، در بلندمدت از بازدهی سرمایه گذاری خود منتفع شوند. ضمن اینکه به سهامداران توصیه می شود اگر قصد مشاوره برای سرمایه گذاری در بورس دارند، حتما به سراغ کارشناسان با تجربه و خوشنام و با سابقه بروند.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
اخبار مرتبط
کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با بورس نیوز مطرح کرد:

رشد نرخ حامل‌های انرژی و شرکت‌‌های بورسی

در پایان معاملات امروز؛

شاخص بورس ۸۴۷ واحد رشد کرد

ارسال نظر
نظرات بینندگان
قلیپور
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۲۴ آذر ۱۳۹۸ - ۱۳:۱۲
سلام و درود بر جناب صلواتی خدا قوت
در برابر منطق قوی ایشون چه میتوان گفت
مدیران بورس و حقوقی ها و سهامداران حقیقی و تازه واردان لطفا گوش دل بدین به حرفاشون
سهیلا امیری
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۲۴ آذر ۱۳۹۸ - ۱۳:۱۲
این کیه باهاش مصاحبه کردین!!!!!

یه سفته باز ...

کانالش پر سیگناله که مردمو بدبخت کرده

همین الان ثبت میکنم تخلف براتون که چه آدمایی رو دارین بولد میکنین

چقدر میگیرین ازشون که تبلیغشون رو کنین؟؟؟!!!!
مردم
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۲۴ آذر ۱۳۹۸ - ۲۳:۱۷
دوماهه کد بورس گرفتیم پس کی عرضه اولیه میاد؟؟؟