بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۲۵ آذر ۱۳۹۸ - ۰۹:۴۵
کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با بورس نیوز مطرح کرد:

رشد نرخ حامل‌های انرژی و شرکت‌‌های بورسی

این امر که آیا دولت می‌تواند بودجه ۹۹ را بدون کسری پشت سر بگذارد یا خیر امری مبهم خواهد بود که به نظر می‌رسد چاپ پول و رشد نقدینگی در سال پیش رو، منجر به ایجاد تورم شود.
کد خبر : ۲۰۳۱۷۸
 
تورم ۹۹ با چاپ پول و رشد نقدینگی
 
 
علیرضا قدرتی، مدیرعامل کارگزاری آوانوین در خصوص افزایش نرخ حامل‌های انرژی و سوخت به بورس نیوز گفت: در بودجه دولت برای حامل‌های انرژی، افزایشی در نظر گرفته نشده و این یکی از عوامل رشد بازار است.
 
وی ادامه داد: به هر حال اگر دولت تصمیمی برای فشار به صنایع اتخاذ کند، در سال رونق اقتصادی و تولید کالای ملی روشی اشتباه خواهد بود. 

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به این که تاکنون لایحه‌ای در خصوص افزایش نرخ حامل‌های انرژی در بودجه مطرح نشده، عنوان کرد: اگر این افزایش به شکل منطقی اتفاق بیفتد، در بسیاری از شرکت ها، با توجه به افزایش رشد فروش و تولید و همچنین توجه به افزایش منطقی قیمت دلار، افزایش حامل‌های انرژی نیز پوشش داده شده و اثری منفی نخواهد گذاشت. 

وی افزود: امید می‌رود دولت در این خصوص فشاری به شرکت‌ها وارد نکرده و اجازه دهد شرکت‌ها روند رو به توسعه خود را طی کنند.

این کارشناس بازار سرمایه به نکته‌ای مهم در سال آینده اشاره داشت و گفت: میزان تحقق بودجه نکته‌ای نگران کننده در سال آینده خواهد بود که با، اما و اگر‌های زیادی مواجه شده است. 

وی ادامه داد: نمی‌توان به صورت کامل پیش بینی کرد که آیا دولت می‌تواند این بودجه را بدون کسری پشت سر بگذارد یا خیر؛ با فرض ثبات شرایط سیاسی و اقتصادی کشور و برداشته نشدن تحریم‌ها این موضوع جای تردیدی جدی داشته و به نظر می‌رسد که چاپ پول و رشد نقدینگی منجر به تورم بشود. 

قدرتی به تحرک فعالان بازار‌های موازی، چون ارز و سکه اشاره داشت و گفت: سایر بازار‌های موازی شرایطی رو به رشد خواهند داشت و شاهد حرکات ناچیزی در این بازار‌ها بوده ایم. به صورت کلی اگر فضای تورمی در سال آینده افزایش یابد، با افزایش نرخ دلار مواجه خواهیم شد که برای بازار سرمایه عاملی مثبت محسوب می‌شود. 

مدیرعامل کارگزاری آوانوین در خصوص روند افزایشی دلار عنوان کرد: بحث دلار حساسیت بالایی بر آن وجود دارد که در مقاطعی دولت نیز قادر به جلوگیری از افزایش آن نیست.

وی افزود: طی این مدت با مدیریت بانک مرکزی رشد دلار منطقی بوده و امید می‌رود با کنترل، شرایط لجام گسیخته سال گذشته برای دلار تکرار نشود. 

قدرتی در پایان افزود: جلوگیری از رشد و سرکوب دلار نیز راهی اشتباه بوده که در گذشته امتحان خود را پس داده است و معتقدم ایجاد شرایط منطقی در رشد دلار مسئولیت مدیران بخش ارزی کشور خواهد بود.
اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
گزارش روزانه بازار سرمایه؛

بازاری بر وفق مراد سهامداران

کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با بورس نیوز:

نشانه‌ای از کاهش دلار به چشم نمی‌خورد

کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز تاکیدکرد:

"بنیادی‌ها" و نه به بازدهی منفی

کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس‌نیوز تاکیدکرد:

سرمایه‌گذاری در "کامودیتی‌ها" و بودجه ۹۹

ارسال نظر