بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۲۶ آذر ۱۳۹۸ - ۱۷:۱۷
گزارش روزانه بازار سرمایه؛

راهکاری برای جذب نقدینگی حریص

بازار آغازی مثبت داشت و در ادامه با افزایش عرضه در برخی از گروه ها و نمادها مواجه شد هر چند کالامحورها همچنان روندی مناسب داشتند.
کد خبر : ۲۰۳۳۸۹

راهکاری برای جذب نقدینگی حریص

به گزارش بورس نیوز، با تنزل روزافزون ارزش پول ملی و آب شدن سرمایه و پس انداز‌های مردم، طیف کثیری از اشخاص اعم از حقیقی و حقوقی برای تبدیل منابع خویش به دارایی‌های سرمایه‌ای (از قبیل اوراق سهام و ارز)، بورس و بازار‌های موازی دیگر روی آورده اند تا از گزند بی ارزش شدن دارایی‌های پولی و ریالی خود در امان باشند.

این در حالی است که خلق پول و شبه پول توسط دولت، همچنان و کمافی سابق ادامه دارد بطوریکه طبق آخرین آمار، رشد نقدینگی سالانه به بیش از ۲۷ درصد رسیده است. البته ماجرا و سیاست اشتباه اقتصادی خلق پول در ایران، قدمتی بیش از ۴۰ ساله دارد و به رویه‌ای معمول و غیر قابل اجتناب در ایران تبدیل شده است.

امری که منابع پولی و پس انداز‌های مردم را بر باد می‌دهد و بر خرمن هستی توده ها، آتشی خانمانسوز بر جا می‌افکند؛ لذا رویکرد صاحبان سرمایه و دارندگان نقدینگی طی سال‌های متمادی، تبدیل هر چه سریع دارایی‌های پولی به دارایی‌های سرمایه‌ای (همچون اوراق سهام شرکت ها) بوده است.

از طرفی بازار سرمایه با جذب پول‌های تازه و اقبال سرمایه‌های خرد در حال گسترش است. ورود پول‌های جدید به این بخش از یکسو به بالا رفتن قدرت نقدشوندگی و جذابیت مضاعف این بازار کمک می‌کند و از سوی دیگر می‌تواند منجر به بروز پدیده حباب قیمتی شود.

در چنین شرایطی دو راهکار برای جلوگیری از شکل‌گیری حباب قیمتی در بورس وجود دارد، نخست افزایش تدریجی سهام شناور شرکت‌های بورسی برای جذب نقدینگی هرچه بیشتر و کنترل روند‌های پرشتاب صعودی است. موضوع از این قرار است که با عرضه بیشتر سهام (Y) می‌توان همزمان با افزایش شناوری شرکت‌های بورسی و فرابورسی براساس مطالب توضیح داده شده به کاهش سرعت گردش پول (V) در بازار سهام امیدوار بود.

ذکر این نکته خالی از لطف نیست که در این مسیر، رقابت‌های موجود برای حفظ کرسی‌های هیات‌مدیره و سهام کنترلی شرکت‌ها در کنار احتمال کاهش مقطعی جذابیت سودآوری قیمتی سهام که به خروج سرمایه منجر می‌شود می‌تواند از مهم‌ترین محدودیت‌های اعمال سیاست افزایش شناوری شرکت‌ها به شمار بیاید که لزوم دقت و وسواس در نحوه اجرای این سیاست را بیش از پیش نشان می‌دهد. راهکار دوم افزایش تعداد عرضه‌های اولیه در بازار سهام برای گسترش بستر مناسب برای پول‌های سرگردان است.

از آنجا که به‌طور سنتی عرضه‌های اولیه در بورس جذابیت زیادی برای سرمایه‌گذاران و جامعه دارد، این راهکار نیز می‌تواند با تخمین احتمال شکست پایینی همراه شود و یکی دیگر از مواردی‌ست که می‌تواند باعث جذب نقدینگی حریص بورسی شود و از بروز پدیده حباب قیمتی جلوگیری کند.

دلیل تاکید بر کنترل روند‌های پرشتاب صعودی، کاهش سودآوری سرمایه‌گذاران و نفع شخصی آن‌ها نیست. این توصیه اگرچه به کاهش سود‌های مقطعی بزرگ در کوتاه‌مدت می‌انجامد، اما در یک افق بلندمدت‌تر با جلوگیری از بروز پدیده حباب به کاهش زیان سرمایه‌گذاران تازه وارد و عدم خروج قطار بورس از ریل و در نهایت لطمه به اعتماد عمومی نسبت به بازار سهام منجر خواهد شد.

آخرین وضعیت بازار امروز
در پایان معاملات روز جاری شاخص کل با بیشترین تاثیر از رشد قیمت‌ها در نمادهایی، چون «فولاد»، «اخابر»، «فخاس»، و «حکشتی» با رشد حدود ۲۳۸۳ واحدی روبرو شد.

بازار آغازی مثبت داشت و در ادامه با افزایش عرضه در برخی از گروه‌ها و نماد‌ها مواجه شد هر چند کالامحور‌ها همچنان روندی مناسب داشتند.


کارنامه امروز بازار
شاخص کل ۳۴۶,۸۷۰ واحد / میزان تغییر ۲۳۸۳ واحد مثبت/ ارزش بازار ۱۲,۶۵۵,۴۰۷ میلیارد ریال/ ارزش معاملات ۲۶,۳۴۷ میلیارد ریال/ حجم معاملات ۴.۸۹۷ میلیارد سهم

نمادهای تاثیر گذار در شاخص
فولاد ۲۵۱ واحد مثبت/ اخابر ۲۴۶ واحد مثبت/ فخاس ۱۹۶ واحد مثبت/ حکشتی ۱۴۲ واحد مثبت/ نوری ۱۳۴ واحد مثبت/ رمپنا ۱۳۲ واحد منفی/ بفجر ۱۱۹ واحد مثبت.

بیشترین حجم معاملات
وتجارت ۴۹۳.۳ میلیون سهم/ ونوین ۲۵۳.۷ میلیون سهم/ وبصادر ۲۳۱.۵ میلیون سهم/ ذوب ۱۷۳.۶ میلیون سهم/ فاراک ۱۲۵.۸ میلیون سهم

پیش بینی بازار چهارشنبه ۲۷ آذر ۹۸

شاخص سهام امروز نیز به رشد خود ادامه داد و رکورد جدیدی را به ثبت رساند. با رشد بیش از ۲۳۰۰ واحدی، دماسنج بورس تهران به کانال ۳۴۷ هزاری نزدیک شده و انتظارات برای فتح قریب الوقوع قله ۳۵۰ هزار واحدی را بالا برده است. شاخص کل هم‌وزن نیز با رالی مشکوک به حباب کوچک‌تر‌های بازار رشد بیش از یک و نیم درصدی را تجربه و از ۱۱۰ هزار واحد عبور کرد.

البته همچنان نگرانی از تشکیل حباب قیمتی سنگین در نماد‌های کوچکتر بازار وجود دارد که تنها توجیه رشد این‌چنینی قیمت‌ها می‌تواند تشدید انتظارت تورمی باشد. طی گفتار‌های پیشین، نظر خود را در خصوص حباب یا ارزندگی سهام متعدد بازار، بیان کردیم و به ارزندگی سهام ارزنده ای، چون فولادی‌ها و معدنی‌ها ... اشاره داشتیم. ضمن اینکه هشدار‌ها در خصوص تورم آتی و رشد دوباره نرخ دلا ر نیز مطرح شده و بازار سرمایه هم واکنش مثبتی به این موضوع نشان داده است. البته با وجود تمام شائبه‌های موجود، به هیچ وجه واژه حباب را نمی‌توان برای تمامی نماد‌های بورسی مطرح کرد و همچنان با سیگنال‌های متغیر‌های کلان اقتصادی مانند رشد نقدینگی تا پایان شهریور سال جاری، احتمال رشد قیمت سهام وجود دارد.

 

حافظ عزیزی نقش_ کارگزاری اردیبهشت ایرانیان

اشتراک گذاری :
ارسال نظر