بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۲۷ آذر ۱۳۹۸ - ۱۵:۰۷
کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با بورس نیوز تاکیدکرد:

پایکوبی در بورس و چند اتفاق خوشایند

شرکت های گروه قندی از افزایش قیمت های احتمالی، منتفع خواهند شد. به هر حال واردات شکر و برنج با ارز دولتی هزینه گزافی به دولت تحمیل می کند و حذف آن هم مشکلاتی ایجاد خواهد کرد و باید دید سیاست دولت در این مورد چیست.
کد خبر : ۲۰۳۴۹۰

به گزارش بورس نیوز، در روزهای رکودی بازار ارز و طلا و مسکن؛ بورس تهران با ورود به کانال ۳۵۰ هزار واحدی در آخرین چهارشنبه آذرماه، نشان داد قدرتمندترین و مناسب ترین بازار برای سرمایه گذاری است.

علی مولایی مدیرعامل و نایب رییس هیات مدیره کارگزاری آریا نوین در گفتگو با بورس نیوز در خصوص پیش بینی وضعیت بازار سرمایه بیان کرد: روند بازار سرمایه در این هفته نسبت به هفته گذشته، روند بهتری بود. اگرچه شاید برخی ها معتقد باشند بازار سرمایه دچار قیمت مازاد یا over price شده است؛ ولی اصلا موافق حباب بازار سرمایه نیستم. طبق خاصیت همیشگی بازار، با وجود تمامی نظارت ها، سفته بازی در بعضی سهم ها مشاهده می شود؛ ولی کلیت بازار کماکان پتانسیل رشد دارد.

وی افزود: برای مثال گزارش های گروه فلزات اساسی نشان می دهد اکثر شرکت های این گروه، به رغم تحریم ها فروش مناسبی داشته اند و قیمت محصولات فلزی همچون بعضی محصولات فولادی هم جهش های خوبی داشته است. نفت خام نیز وضعیت نسبتا با ثباتی دارد و نوسانات مثبتی نشان می دهد. توافق تجاری آمریکا و چین هم در حال نهایی شدن است و توافق این دو کشور، برای بسیاری از صنایع صادرات محور بازار سرمایه، خبر خوبی است. با این شرایط، شرکت ها امکان تحقق سودهای بالاتری خواهند داشت. ضمن اینکه افزایش نرخ ارز در سامانه نیما هم اثر مثبتی بر سودآوری شرکت های صادرات محور خواهد داشت. این اتفاقات خوشایند در کنار ثبات بازارهای موازی، نقدینگی را به سمت بازار سرمایه سوق داده و با این تفاسیر، دستیابی به شاخص ۴۰۰ هزار واحدی تا پایان سال دور از انتظار نیست. (مشروط بر آنکه اتفاق سیاسی خاصی رخ ندهد)

این کارشناس بازار سرمایه اضافه کرد: علاوه بر موارد مطرح شده، خوشبینی هایی هم به نتایج سفر رییس جمهور به ژاپن و معافیت تحریم نفتی ژاپن وجود دارد که اثر مثبتی بر بازار سرمایه ما داشته و با توجه به این خوشبینی ها، بازار سرمایه، ارزش آتی سهم ها در ماه های آینده را می خرد.

مولایی ضمن تاکید بر چشم انداز مثبت بازار سرمایه در ماه های آینده، گفت: ارزش معاملات بورس و فرابورس امروز بالغ بر ۳ هزار میلیارد تومان بود و این حجم معامله برای آخرین روز معاملاتی هفته، رقم بسیار ارزشمندی است. امیدواریم سیاست گذاران بازار سرمایه هم بیش از قبل تلاش کنند این سنگر در امان مانده از مشکلات، همچنان در جذب نقدینگی پویا باشد؛ چرا که رشد بازار سرمایه و ورود نقدینگی به این بازار، آثار منفی تورمی هم در بر نخواهد داشت.

مدیرعامل کارگزاری آریا نوین تاکید کرد: با این شرایط، چشم انداز روشنی برای بازار سرمایه متصور هستم و معتقدم روند کلی بازار صعودی خواهد بود؛ البته طبیعی است که در این روند صعودی، دوره های اصلاح کوتاه مدت هم داشته باشیم.

مولایی در معرفی گزینه های برتر برای سرمایه گذاری در میان مدت اظهار کرد: به نظر می رسد برای یک سرمایه گذاری میان مدت، گروه فلزات اساسی مناسب ترین گزینه خواهد بود. شرکت های این گروه، مشکلات ناشی از تحریم را پشت سر گذاشته اند و قیمت محصولات فلزی هم سیر افزایشی دارد. در صورت توافق تجاری آمریکا و چین، رشد مطلوبی در انتظار گروه فلزات اساسی خواهد بود. گروه پتروشیمی هم گزینه مناسبی برای سرمایه گذاری میان مدت خواهد بود.

مولایی با اشاره به گرایش سرمایه گذاران به سمت سهم های بازار پایه گفت: بازار پایه این روزها پر حرارت تر از بازار اصلی حرکت کرده و گواه این ادعا، روند پرشتاب تر ضریب افزایش شاخص هم وزن در مقایسه با ضریب افزایش شاخص کل است. قطعا بسیاری از سهم های بازار پایه، سهم های مناسب و ارزنده ای هستند ولی به سرمایه گذاران کوتاه مدت و میان مدت بازار پایه توصیه می شود فارغ از روند کلی بازار پایه، سهم هایی را انتخاب کنند که از وضعیت بنیادی بهتری برخوردار باشند. در بلند مدت سهم های بی بنیاد بازار پایه که رشد زیادی داشته و دچار مازاد قیمت هستند، در دوره های اصلاحی افت عمیق تری تجربه خواهند کرد.

این کارشناس بازار سرمایه در رابطه با تاثیر حذف احتمالی ارز دولتی بر مبنای دلار ۴۲۰۰ تومانی از واردات شکر و برنج بر بازار سرمایه و خصوصا گروه قندی گفت: موضوع پیشنهاد حذف ارز دولتی واردات شکر و برنج که توسط جهاد کشاورزی مطرح شده و حتما چنین اتفاقی سهم های گروه قندی را تحت تاثیر قرار خواهد داد. ولی نکته اینجا است که ظاهرا حذف ارز دولتی شکر و برنج به هم گره خورده و باید دید این پیشنهاد، مورد موافقت قرار خواهد گرفت یا نه. حذف ارز دولتی واردات برنج و شکر، موجب افزایش قیمت تقریبا ۲۰۰ درصدی برنج وارداتی خواهد شد و این اتفاق، تبعاتی برای دولت به دنبال خواهد داشت. بنابراین اگر حذف ارز دولتی واردات شکر مشروط به حذف همزمان حذف ارز دولتی واردات برنج باشد، احتمالا این طرح در حال حاضر مورد تایید قرار نخواهد گرفت. ولی اگر هر یک از دو موضوع (شکر و برنج) جداگانه مورد بررسی قرار گیرند، احتمال حذف ارز دولتی واردات شکر پررنگ تر خواهد بود و شرکت های گروه قندی از افزایش قیمت های احتمالی، منتفع خواهند شد. به هر حال واردات شکر و برنج با ارز دولتی هزینه گزافی به دولت تحمیل می کند و حذف آن هم مشکلاتی ایجاد خواهد کرد و باید دید سیاست دولت در این مورد چیست.

وی افزود: اگر سهامداران قصد سرمایه گذاری در سهم های گروه قندی به دلیل احتمال حذف ارز دولتی واردات شکر را دارند، بهتر است دو_سه روزی صبر کنند تا این موضوع کمی شفاف تر شود و ضمنا در صورت تمایل به خرید سهم های قندی در هفته جدید، اقدام به خرید پلکانی کنند.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر