بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۳۰ آذر ۱۳۹۸ - ۰۹:۱۹
دبیر انجمن زغال سنگ ایران در گفتگو با بورس نیوز تاکیدکرد:

غول زغال‌سنگی در تدارک ورود به بورس

طرح های توسعه در شرکت های معدنی در دست انجام بوده و سرمایه‌گذاری‌هایی در منطقه کرمان و طبس صورت گرفته تا این پروژه‌ها در پایان سال۹۹ به بهره‌برداری نهایی رسد .
کد خبر : ۲۰۳۵۵۴

غول زغال سنگی در تدارک ورود به بورس

به گزارش بورس نیوز، ذخیره قطعی زغال‌سنگ کشورمان حدود ۲ میلیارد تن برآورد شده و برداشت صنعت زغال سنگ در بهترین حالت، حدود ۲ میلیون تن است.

با توجه به اینکه در حال حاضر صنعت زغال سنگ کشور فقط بخشی از نیاز زغال سنگ کشور را تامین می کند و به دلیل نیاز بازار داخل، امکان تمرکز بر صادرات در این صنعت وجود ندارد. بنابراین سرمایه گذاری در صنعت زغال سنگ کشور و افزایش ظرفیت تولید، هم به تامین نیاز بازار داخل کمک می کند و هم فرصت صادرات و ارزآوری را برای این صنعت فراهم خواهد کرد.

زغال سنگی ها در سال های گذشته به دلیل قیمت گذاری دستوری و بسیار کمتر از قیمت های جهانی، چندان سودآور نبودند؛ ولی با ایجاد انجمن زغال سنگ ایران در سال ۱۳۹۶ و پیگیری ها در مورد نرخ زغال سنگ و در نهایت تعیین فرمول قیمت گذاری زغال سنگ بر مبنای فرمول ۲۶.۵ درصد شمش فولاد خوزستان در سال ۹۷، به نظر می رسد باید منتظر روزهای بهتری در این صنعت باشیم. کما اینکه بررسی روند سودآوری شرکت های زغال سنگی حاضر در بازار سرمایه هم حاکی از رشد قابل ملاحظه سودآوری در این شرکت ها است.

سعید صمدی دبیر انجمن زغالسنگ ایران در گفت‌وگو با بورس‌نیوز در این خصوص بیان کرد: اگرچه نرخ زغال سنگ طی دو سال اخیر با افزایش همراه بوده و منطقی‌تر شده اما؛ همزمان با افزایش نرخ زغال‌سنگ، نرخ تورم نیز در اقتصاد روند افزایشی داشته و با این شرایط، نرخ زغال سنگ نسبت به گذشته چندان رشدی نداشته و می توان گفت زغال سنگ ایران هنوز با قیمت ایده آل فاصله دارد.

رئیس کمیسیون معدن خانه اقتصاد ایران اضافه کرد: البته طرح های توسعه در شرکت های معدنی در دست انجام است و سرمایه گذاری هایی در منطقه کرمان و طبس صورت گرفته است. این پروژه ها تا پایان سال ۹۹ به بهره برداری نهایی رسیده و پیش بینی می شود تا آن زمان، حداقل ۴۰۰ هزار تن به ظرفیت تولید کنسانتره زغال سنگ کشور افزوده خواهد شد.

صمدی در رابطه با پیش بینی حجم تقاضای زغال سنگ گفت: با افزایش ظرفیت تولید زغال سنگ در کشور، حجم تقاضا هم افزایش خواهد داشت؛ چرا که از سال آینده طرح کوره بلند شرکت میدکو هم وارد مدار تولید شده و خریدار جدیدی به خریداران زغال سنگ ایران اضافه خواهد شد.

وی در خاتمه در مورد سایر برنامه های صنعت زغال سنگ کشور اظهار کرد: دو شرکت زغال سنگی که یکی از آنها بزرگترین تولیدکننده زغال سنگ کشور نیز هست، در تدارک ورود به بازار سرمایه هستند و امیدوارم تا اوایل سال آینده شاهد عرضه اولیه سهام این دو شرکت در بورس تهران باشیم.

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
دبیر انجمن زغال سنگ ایران در گفت‌وگو با بورس نیوز تاکیدکرد:

زغال سنگ ایران هنوز ارزان است!

مدیرعامل شرکت سهامی ذوب آهن اصفهان در گفتگو با بورس نیوز مطرح کرد:

سود ۴۵۱ میلیارد تومانی "ذوب" طی ۶ ماه

مدیرعامل ذوب آهن اصفهان در گفتگو با بورس نیوز عنوان کرد:

اختصاص نقدینگی به جریان تولید "ذوب"

ارسال نظر