بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۰۸ دی ۱۳۹۸ - ۰۹:۱۳
رشد درآمد صادراتی همگام با بهبود فضای داخلی؛

چراغ روشن «پارس» در سیاهی تحریم

در روز‌هایی که بسیاری از شرکت‌ها با مشکلات صادرات ناشی از تحریم‌ها مواجه هستند، آمار‌ها از «پتروشیمی پارس» چراغ امید را روشن می‌کند و تحلیل‌ها از فاصله‌های بسیار در جهت مثبت حکایت می‌کند.
کد خبر : ۲۰۳۶۵۱

بی محلی «پارس» به تحریم‌ها به تابلوی معاملات سرایت کرد

به گزارش واحد سنجش و راه حل‌های رفتاری در بازار (آبسیم) بورس نیوز، شرکت «پتروشیمی پارس» ۲۶ آذر ماه مجمع فوق العاده تشکیل داد و اعضای هیئت مدیره خود را انتخاب کرد. در این مجمع، از عدم تأثیرگذاری تحریم‌ها سخن به میان آمد و عنوان شد که این موضوع هیچ خللی در امر صادرات و وصول ارز حاصل از صادرات ایجاد نکرد.

لازم به ذکر است که «پتروشیمی پارس» از ابتدای سال جاری تاکنون ۴۱۹ میلیون دلار از محصولات خود را به بازار‌های خارجی صادر کرده که ۳۸۵ میلیون دلار از ارز حاصل از فروش، دریافت شده است.

نگاهی به آمار فروش این شرکت حکایت از آن دارد که مبلغ ریالی و دلاری صادرات در سال‌های اخیر رشد فزاینده‌ای داشته است. البته نسبت مبلغ صادرات به کل فروش روند کاهشی دارد که دلیل بر کاهش میزان صادرات نیست بلکه مبلغ فروش داخلی افزایش یافته است.

بی محلی «پارس» به تحریم‌ها به تابلوی معاملات سرایت کرد

بنابراین، همان‌طور که در گزارش‌ قبلی آبسیم اشاره شده بود، تیر تحریم‌ها در «پارس» به خطا رفته و این شرکت همچنان بر مدار بازار‌های خارجی می‌چرخد.

بررسی آمار فروش ماهانه این شرکت حاکی از آن است که مبلغ فروش محصولات در همه ماه‌های سال جاری به مراتب بیش از سال‌های گذشته بوده است. در مجموع، عملکرد ۸ ماهه «پارس» به ثبت درآمد ۱۰۱ هزار و ۱۲۰ میلیارد ریالی منتج شد که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، رشد قابل توجه ۷۴ درصدی را به معرض نمایش می‌گذارد.

این پتروشیمی برآورد کرده تا پایان سال جمع درآمد‌های عملیاتی خود را به رقم ۱۵۲ هزار میلیارد ریال نزدیک کند که تا پایان دوره ۸ ماهه، ۶۷ درصد این مبلغ را پوشش داده است. بنابراین، به نظر می‌رسد «پارس» توانایی دستیابی به رقمی بیش از آن چه پیش بینی شده را دارد و می‌تواند اندکی پیشروی کند.

بی محلی «پارس» به تحریم‌ها به تابلوی معاملات سرایت کرد

لازم به توضیح است که کاهش فروش محصول LPG در ۲ ماه اخیر به دلیل تعمیرات اساسی بوده و مشکلی بابت صادرات وجود ندارد.

بر اساس تحلیل فاصله ساختار سود و زیان، حاشیه سود ناخالص «پارس» از میانگین شرکت‌های تولیدی حاضر در گروه محصولات شیمیایی اندکی کمتر است اما؛ با این حال از نظر مبلغ سود ناخالص در رتبه چهارم گروه ایستاده است.

شایان ذکر است که از آبان ماه سال جاری، همگام با روند صعودی ارز نیمایی، شاهد رشد آهسته قیمت فروش یوتیلیتی «پتروشیمی مبین» هستیم که موجب می‌شود بهای تمام شده تولید در «پتروشیمی پارس» بالا رود. به علاوه، به دلیل تبدیل قرارداد‌های FOB به CFR و همچنین بروز آثار تحریم ها، هزینه حمل از ابتدای سال ۹۸ افزایش یافته است. این شرکت برای حمل محصولات صادراتی به جای خرید کشتی و صرف هزینه‌های هنگفت، اقدام به انقعاد قرارداد‌های بلندمدت اجاره‌ای کرده است.

البته باید این نکته را نیز مدنظر داشت که با عملکرد بهتر در سایر بخش‌های عملیاتی، شاهد بهبود حاشیه سود عملیاتی هستیم و از میانگین گروه، ۶ درصد فراتر رفت. سود مطلوب ناشی از تسعیر دارایی‌ها و بدهی‌های ارزی عملیاتی به تنهایی نسبت ۱۰ درصدی از مبلغ فروش دارد؛ در حالی که این نسبت در گروه به صورت میانگین حدود ۱.۵ درصد است.

بی محلی «پارس» به تحریم‌ها به تابلوی معاملات سرایت کرد

نکته مثبت دیگر «پارس» نبود هیچ گونه تسهیلات مالی کوتاه‌مدت و بلندمدت است که سبب شده تا حاشیه سود ۳۶ درصدی عملیاتی، به ۳۸ درصد به صورت خالص در آخرین گزارش مالی شرکت، افزایش یابد. برخورداری از سرمایه در گردش مناسب موجب شده تا منابع مالی مورد نیاز شرکت از این طریق تامین شود و از منابع خارجی مبرا شود. سرمایه در گردش شرکت حدود ۳۵ هزار میلیارد ریال تخمین زده می‌شود و وجه نقد ۸۵۰۰ میلیارد ریالی نیز درخور توجه است.

علاوه بر این، معافیت مالیاتی و عدم درج هزینه مالیات در صورت‌های مالی نیز بر رشد حاشیه سود خالص اثرگذار بوده است. در همین راستا، «پارس» در حال رایزنی برای تمدید بلندمدت معافیت مالیاتی صادرات است.

در سال‌های گذشته نسبت مبلغ درآمد حاصل از سرمایه گذاری‌ها به فروش، قابل توجه بوده که تماما از سود سهام شرکت پلیمر آریاساسول نشأت می‌گیرد. قابل ذکر است که مراحل عرضه بخشی از سهام شرکت پلیمر آریاساسول در بورس در حال انجام است و احتمالا تا پایان سال جاری عرضه اولیه آن انجام گیرد و از این محل نیز سود مطلوبی عاید «پارس» شود.

در مجموع می‌توان گفت که «پارس» در زمره بهترین‌های پتروشیمی قرارد دارد و عملکرد قابل قبولی از خود به نمایش گذاشته است که رشد قیمت ۹۶ درصدی هر سهم آن در مدت سپری شده از سال جاری، خود مؤید آن است که سهامداران نیز به آینده این شرکت نگاه مثبت و روشنی دارند.

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
رشد ۲ برابری با خوراک اندک؛

زمستان «مبین» گرم می‌شود

فروش ۹ماهه شرکت به ۱۱۵هزار میلیارد ریال رسید؛

رشد ۵۲درصدی فروش "پارس"

بررسی عملکرد ۹ماهه این پتروشیمی؛

"پروپان" و "بوتان" جورکش "پارس" شدند

بورس نیوز گزارش می‌دهد:

برگزاری مجمع پتروشیمی پردیس 

ارسال نظر