بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۰۱ دی ۱۳۹۸ - ۱۱:۲۷
کارشناس بازارسرمایه در گفت‌وگو با بورس‌نیوز تاکید کرد:

کامودیتی‌ها و موتوری در حالت استارت

بورس روند صعودی را در پیش گرفته بویژه در رابطه با سهام‌های بنیادی و طبق گزارش‌های آذرماه ریزشی دامن‌گیر بازارسرمایه نشده و این رشد تدریجی، روند صعودی خود را ادامه خواهد داد.
کد خبر : ۲۰۳۷۳۸

کامودیتی‌ها و موتوری در حالت استارت

احمد اشتیاقی مدیرعامل کارگزاری بانک آینده در خصوص ارزیابی خود از روند معاملاتی امروز بازارسرمایه به خبرنگار بورس‌نیوز اظهارکرد: با توجه به گزارش‌های آذرماه، بورس روند روبه‌رشدی را به‌ویژه در رابطه با سهم‌های بنیادی سپری کرده و طبق گزارش‌های آذر ماه ریزشی دامن‌گیر تابلوی بازار نشده و شاخص به صورت تدریجی روند صعودی خود را طی می‌کند.

وی ادامه داد: شرکت‌ها سود‌های خوبی را طی ۹ماه حاصل کرده‌اند بنابراین در کلیت بازار مشکلی وجود ندارد و به نظر می‌رسد به صورت تدریجی رو به رشد حرکت می‌کند.

کارشناس بازارسرمایه در خصوص صدر جدول قرار گرفتن صنایع فلزی و معدنی نیز در بازار عنوان کرد: این صنایع جاماندگی رشد دارند و با توجه به گزارش آذر‌ماه، می‌توانند لیدر شده و با اقبال سرمایه گذاران روبرو شوند.

وی در خصوص تاثیر پارامتر‌های مختلف بر بازار سرمایه و میزان این تاثیرگذاری عنوان کرد: یکی از اثرگذارترین پارامتر‌ها نرخ ارز بوده و در حال حاضر به طور روزانه مورد ارزیابی سرمایه‌گذاران قرار می‌گیرد و با توجه به اینکه کف دلار ۱۲۰۰۰ تومان پیش‌بینی شده می‌توان گفت دلار خطری برای بورس تلقی نمی‌شود.

اشتیاقی افزود: عامل بعدی می‌تواند ورود نقدینگی به بازار باشد؛ با توجه به اینکه بازار‌های موازی با رکود همراه شده، این نقدینگی به بازار سرمایه سرریز شده و تاثیرگذار هست، بودجه نیز تاثیر و خطر خاصی را برای بازار سرمایه رقم نزده است.

مدیرعامل کارگزاری بانک آینده در ادامه به شرایط سیاسی کشور و چگونگی برخورد با برجام و اتفاقی که در رابطه با برجام روی خواهد داد اشاره داشت و آن را تنها تهدیدی که بازار با آن مواجه است دانست و افزود: سایر عوامل مثبت است با توجه به اینکه سود سپرده گذاری بانکی نیز افزایش پیدا نخواهد کرد و روند کاهشی داشته، این عوامل دست به دست هم می‌دهند که بازار سرمایه به عنوان بازار اولی که از آن انتظار داریم در بازدهی بالاتری نسبت به بازار‌های دیگر باشد، قرار گیرد، شاخص به صورت صعودی در حال رشد است و ورود نقدینگی و اقبالی که سرمایه گذاران به این بازار دارند عامل موثری برای رشد تدریجی بازار است.

اشتیاقی در خصوص اینکه سهامداران باید روی چه سهم‌هایی تمرکز و سرمایه گذاری کنند عنوان کرد: با توجه به اینکه شاهد رشد سهم‌های شرکت‌های کوچک بوده‌ایم، و این شرکت‌های کوچک حباب گونه نیز هستند یعنی توقعاتی که برای سودآوری در سال‌های آتی از این شرکت‌ها توقع می‌شود، قاعدتا محقق نمی‌شود.

وی در رابطه با روند صعودی سهم‌های بنیادی و بزرگ بازار سرمایه افزود: سهم‌های معدنی و فلزی، همین طور هولدینگ‌های چند رشته‌ای نسبت به سایر سهام‌های دیگر و باتوجه به اینکه P/E های آنها منطقی بوده و عمدتا زیر ۵ است و یا اینکه شرکت‌های هولدینگ باید در شرایط نرمال بازار قیمت‌گذاری آنها باید به ۷۰ درصد NAV برسد.

این کارشناس بازارسرمایه تاکید کرد: اکثر این سهم‌ها روی ۵۰ یا ۵۵ درصد NAV معامله می‌شوند، بنابراین ظرفیت خوبی در شرکت‌های سرمایه‌گذار‌ی هلدینگ وجود داشته که به ۷۰ درصد از ظرفیت خود دست یابند و همین‌طور شرکت‌های بزرگی و بنیادی مثل "فولاد"، "فملی"، "کچاد"، "کگل"، از این دست شرکت‌ها زیر قیمت واقعی در حال معامله هستند و طرح‌های توسعه خوبی داشتند و هیچ ریسکی برای سرمایه‌گذاری وجود ندارد و قاعدتا خریدشان مناسب است.

اشتیاقی در پایان به رشد شاخص اشاره داشت و خاطرنشان کرد: شاخص با توجه به اینکه P/E شرکت‌ها در حال رشد است و قاعدتا P/Eکل بازار می‌تواند افزایش یابد، و با توجه به افزایش سودآوری شرکت‌های بزرگ انتظار می‌رود شاخص تا ۴۲۰ هزار تا روند صعودی داشته باشد، با این عوامل بنیادی که در بازار وجود دارد این رشد را در کل شاخص بورس شاهد خواهیم بود.

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با بورس نیوز مطرح کرد: 

بازار سرمایه سپر افزایش دلار

سود عملیاتی ۹ماهه این معدنی ۶۰درصد رشد داشت؛

استخراج سود خالص ۵۵درصدی از "کچاد"

سرمایه شرکت به ۱۰۱ هزار و ۴۰۰ میلیارد ریال خواهد رسید؛

صدور مجوز افزایش سرمایه ۳۰درصدی "فملی"

فروش تجمیعی شرکت به بیش از ۶۹ هزار میلیارد ریال رسید؛

سنگینی ترازوی فروش شمش فولاد "کچاد"

ارسال نظر