بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۰۲ دی ۱۳۹۸ - ۱۱:۳۹
عضو هیات مدیره انجمن قطعه‌سازان در گفت‌وگو با بورس‌نیوز تاکید کرد:

نرخ دستوری و تحمیل زیان به "خودرو"

تحریم سرمنشا مشکلات اهالی خودروساز نبوده بلکه موضوعاتی همچون ارز، مالیات، دخالت‌های گوناگون شوراها و سازمان‌ها بر میزان تولید و نرخ‌های ایران‌خودرو تاثیرگذار بوده ضمن آنکه روند ترخیص مواداولیه اغلب بنگاه‌ها در یک سیکل معیوب قرار داشته که خودرویی‌ها نیز از این امر مستثنی نیستند.
کد خبر : ۲۰۳۸۲۷

نرخ دستوری و تحمیل زیان به

بهرام شهریاری عضو هیات مدیره انجمن قطعه‌سازان درخصوص چگونگی برون‌رفت مشکلات ایران خودرو به بورس‌نیوز گفت: یکی از پیشنهاداتی که می‌تواند "خودرو" و سایر خودرویی‌ها را چالش‌های پیشروی آنها خارج کند، خصوصی‌سازی واقعی بوده و گمانه‌هایی از گام‌های دولت در مسیر خصوصی‌سازی خودروسازان به گوش می‌رسد.

وی ادامه داد: بروکراسی‌های فراوان و تحمیل نظرات دولتی به بازار خودرو عملا به مشابه دست‌اندازهایی برای "ایران خودرو" بوده زیرا حتی قیمت‌گذاری‌ها بر اساس میزان عرضه‌وتقاضا تنظیم نشده و بیشتر نرخ‌ها، حکم دستوری بودن را یدک می‌کشد.

کارشناس صنعت خودرو، تصریح کرد: هنگامی که خودرویی‌ها در چرخه خصوصی‌سازی واقعی قرار بگیرند، طبیعتا دست دولتی‌ها از جاده‌مخصوص کوتاه شده و این خودرویی‌ها هستند که می‌توانند با تکیه بر توان داخلی، پلتفرم و تمام اجزا ماشین را طراحی و تولید کنند اما؛ تا زمانی که تا ابر سیاه نظرات و دخالت‌های دولتی روی جاده مخصوص باشد، شرایط به همین منوال ادامه دارد.

شهریاری در خصوص تاثیرگذاری تحریم‌ها بر ایران‌خودرو نیز گفت: تحریم سرمنشا مشکلات اهالی خودروساز نبوده بلکه موضوعاتی همچون ارز، مالیات، دخالت‌های گوناگون شوراها و سازمان‌ها بر میزان تولید و نرخ‌های ایران‌خودرو تاثیرگذار بوده ضمن آنکه روند ترخیص مواداولیه اغلب بنگاه‌ها در یک سیکل معیوب قرار داشته که خودرویی‌ها نیز از این امر مستثنی نیستند.

عضو هیات مدیره انجمن قطعه‌سازان با اشاره به اینکه خودرویی‌ها زیر چتر دولت نمی‌توانند برنامه مدون داشته باشند، اظهارکرد: با تغییرات مداوم مدیریتی در بدنه‌ای که دستوری کار می‌کند، طبیعتا اهالی خودروساز نمی‌توانند به موفقیت دست یابند؛ در چند سال گذشته وزارت صمت با تغییرات گسترده‌ای همراه شده که همین امر باعث شده هیچ برنامه بلندمدت و مدونی تدوین نشود که این موضوع توان تولید و هزینه فراوانی را بر خودروسازان تحمیل کرده است.

این کارشناس صنعت خودرو به راهکارهای لازم جهت حمایت از صنعت خودروسازی در پایان اشاره داشت و گفت: قیمت‌های "ایران خودرو" باید با قیمت واقعی آن، مطابقت داده شود و سپس لباس عرضه در بازار را بر تن کند چراکه با شرایط دستوری، خودروسازان در فروش هر خودرو متحمل ضرر شده و با ادامه این روند "زیان انباشته" در حساب‌های خودروسازان رسوب کرده و در نهایت نقدینگی این شرکت‌ها به شدت روند نزولی را در پیش خواهد گرفت.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر