بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۰۳ دی ۱۳۹۸ - ۱۴:۴۸
حذف ارز 4200 تومانی برای نهاده های دامی باعث میشود تا قیمت شیرخام به 3400 یا 3500 تومان برسد و این قیمت در مقایسه با قیمت جهانی شیر در کشورهای اروپایی همچنان کمتر است.
کد خبر : ۲۰۴۰۰۹

به گزارش بورس نیوز، میراسلام تیموری رییس هیئت مدیره انجمن صنایع فرآورده های لبنی ایران در نشست انجمن با جمعی از اصحاب رسانه گفت:

  قیمت مصوب شیرخام 2390 تومان و به ازای هر درصد چربی 36 تومان است در صورتی که خرید و فروش آن با قیمت 2600 تا 2750 انجام میشود و گزارش آن نیز در بورس موجود است.

  درخصوص مشکلات پرداخت پول خرید شیر به دامداران، هر شرکت براساس تابع زمان پرداخت اختصاصی خود در بازه زمانی بین پیش پرداخت کامل تا پرداخت یک ماهه این مبالغ را به دامداران در ازای خرید شیرخام پرداخت میکنند.

 اگر ارز 4200 تومانی برای نهاده های دامی قطع شود پیش بینی میشود تا قیمت شیرخام به 3400 یا 3500 تومان برسد و این قیمت در مقایسه با قیمت جهانی شیر در کشورهای اروپایی همچنان کمتر است. ایران در بحث شیرخام خودکفا شده است و در زمینه دامداری نیز دامدارانی وجود دارند که درحدود 18 هزار راس دام را مدیریت میکنند و در این زمینه با دامداران جهانی در رقابت اند.

 با وجود خودکفایی ایران در تولید شیرخام به به لحاظ نوع مصرف و نوع کیفیت شیر تولیدی با کسری چربی مواجه هستیم، به همین دلیل نیاز به واردات کره بالاست. در مبحث خامه صبحانه و خامه قنادی نیز مصرف زیاد است . واردات 40 هزار تن در 10 سال اخیر نشان دهنده این کمبود است. درخصوص ارائه راه حل برای این موضوع وزارت جهاد کشاورزی اقداماتی درخصوص واردات گاوهایی با شیر دارای چربی و پروتئین بالاتر لحاظ کرده است که مراحل آن در حال انجام است.

 راه حل انجمن برای مسائل، تشکیل کمیته سیاست گذاری صنعت لبنی با حضور نمایندگان تام الاختیار وزارت خانه های ذی نفع و کل زنجیره تولید، قطع گام به گام حمایت ها و کنترل قیمت برای کاهش رانت و فساد و در صورت نیاز حمایت های دولتی به انتهای زنجیره که مصرف کنندگان هستند، بازنگری و اصلاح در فرایند های اعلام رسمی ارزیابی کیفی از جمله راه حل هایی است که انجمن برای مسائل مربوط اندیشیده است.

  درحال حاضر عمده صادرات لبنی به سه کشور روسیه، افغانستان و عراق است. البته به کشورهای دیگری نظیر ارمنستان، آذربایجان، کشورهای حاشیه خلیج فارس، امارات، کویت، قطر و ژاپن نیز کالاهای لبنی صادر میشوند اما عمده صادرات آن شامل سه کشور نام برده است. درخصوص محدودیت های وارداتی کشور عراق نیز تعرفه های وارداتی و همچنین بعضی از اقلام لبنی را جهت ورود به این کشور ممنوع کرده است اما کماکان به دلیل کملود لبنیات در این کشور تعدادی کالای لبنی به عراق صادر میشود.

 متوسط سود 6 ماهه شرکتهای لبنی در بورس به میزان 1.25 درصد است. قیمتگذاری مواد پتروشیمی مصرفی در صنعت لبنیات نظیر بطری های شیر براساس اعداد موجود در بورس قیمتگذاری میشوند.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر