بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۰۴ دی ۱۳۹۸ - ۱۵:۱۱
دبیر انجمن صنعت مواد نسوز در گفت‌وگو با بورس‌نیوز تاکیدکرد:

نگاهی به وضعیت صنعت محصولات نسوز

استفاده از محصولات دولومیتی هم به لحاظ اقتصادی مقرون به صرفه تر است و هم حمایت از تولیدکنندگان داخلی و تولیدات ملی است؛ اما از آنجا که در سال های گذشته واردکنندگان و واسطه ها اقدام به واردات و عرضه محصولات منیزیتی کرده اند، صنایع تولیدی ما هم عادت به استفاده از محصولات منیزیتی دارند.
کد خبر : ۲۰۴۱۴۷

به گزارش بورس نیوز، یکی از صنایع بورسی، صنعت فرآورده های نسوز است. آجرهای نسوز در دیواره کوره های صنعت فولاد و سیمان مورد استفاده قرار می گیرد. چند شرکت تولیدکننده محصولات نسوز در بازار سرمایه حضور دارند و نمادهای این صنعت یعنی «کاذر» ، «کفرا» ، «کفپارس» ، و «کتوکا» امسال بازدهی خوبی برای سهامداران به ارمغان داشته اند.
اما نکته اینجا است که عمده آجرهای نسوز مورد استفاده در صنعت فولاد و سیمان، از جنس آجرهای منیزیتی بوده که تامین مواد اولیه آن نیازمند واردات است. با افزایش نرخ ارز در یکی دو سال اخیر، قیمت محصولات منیزیتی افزایش داشته و استفاده از آجرهای دولومیتی تولید داخل برای بعضی فولادسازان جذابیت یافته و محصولات دولومیتی بخشی از بازار را از آن خود کرده اند. البته این موضوع دغدغه تولیدکنندگان محصولات منیزیتی نیست و بعضی مدیران صنعت نسوز معتقدند در صورت کاهش تقاضای بازار داخل، امکان صادرات محصولات منیزیتی را دارند و در حال حاضر هم بخشی از تولیدات این صنعت، صادر می گردد. ظاهرا شرکت فرآورده های نسوز آذر، تولیدکننده انحصاری محصولات دولومیتی بوده و سایر شرکت ها، محصولات منیزیتی تولید می کنند. با توجه به طرح های افزایش ظرفیت صنعت فولاد، به نظر می رسد صنعت نسوز هم باید ظرفیت تولید خود را افزایش دهد و ظاهرا برخی شرکت ها، برنامه هایی در این زمینه در دست انجام دارند.

علی حسین زاویه دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت مواد نسوز کشور در گفتگو با بورس نیوز در خصوص وضعیت این صنعت بیان کرد: ذخیره منیزیت کافی در کشور وجود دارد و حدود ۴۵ هزار تن منیزیت در کشورمان قابل دسترسی است. ثبت سفارش واردات منیزیت از چین هم با ارز نیمایی انجام می شود.بنابراین تولیدکنندگان آجرهای منیزیتی مشکلی بابت کمبود مواد اولیه ندارند. اگر هم افزایش قیمتی در بازار اتفاق افتاده، به خاطر بی مهری های فرهنگی است که گاهی در کشور ما مشاهده می شود.

وی افزود: البته فولادسازان در مقاطعی تولید خود را کاهش داده اند و کاهش تولید فولاد، تقاضای آجرهای نسوز را هم تحت تاثیر قرار داده است.

زاویه ضمن انتقاد به تمرکز بر استفاده از محصولات منیزیتی، گفت: محصولات منیزیتی محصولات لوکس تری نسبت به محصولات دولومیتی هستند و همان طور که بعضی ها علاقه به سوار شدن پورشه دارند، تمایل به استفاده از محصولات منیزیتی و سفرهای خارجی برای واردات این محصول را هم دارند. در حالی که محصولات دولومیتی در همه جای دنیا حتی آمریکا هم کاربرد دارد و لهستان به عنوان یکی از بزرگترین تولیدکنندگان ورق ضخیم لوله و کشتی در فرآیند تولید، از محصولات دولومیتی تولیدی در کشور خود استفاده می کند. ضمنا محصولات دولومیتی نسبت به محصولات منیزیتی قیمت بسیار ارزان تری هم دارند! به عبارتی استفاده از محصولات دولومیتی هم به لحاظ اقتصادی مقرون به صرفه تر است و هم حمایت از تولیدکنندگان داخلی و تولیدات ملی است؛ اما از آنجا که در سال های گذشته واردکنندگان و واسطه ها اقدام به واردات و عرضه محصولات منیزیتی کرده اند، صنایع تولیدی ما هم عادت به استفاده از محصولات منیزیتی دارند.

وی تصریح کرد: متاسفانه انجمن های صنفی در کشور ما قدرت اجرایی چندانی ندارند و انجمن صنفی محصولات نسوز هم توان کافی برای ترغیب صنایع به محصولات تولید داخل (محصولات دولومیتی) را ندارد. مگر آنکه واردات محصولات منیزیتی ممنوع شود، در آن صورت کشور ما پتانسیل تولید محصولات دولومیتی با کیفیت بالا را دارد و امیدواریم با اقدامات حمایتی دولت در این زمینه به سمت تولید فولاد پاک با استفاده از محصولات نسوز دولومیتی حرکت کنیم.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
اخبار مرتبط
شاید این روز‌ها بتوان دلایل نگرانی‌های شاپور محمدی را درک کرد؛

تحقق زیانی ۱۱تومانی از سهمی با بیش از ۱۵.۵۰۰تومان

طرح سوالات "کاذر" در کنفرانس کاغذی؛

"کاذر" به سهامداران پاسخ داد

وای به روزی که روند تغییر کند؛

تحقق ۷۰۲ ریال زیان "کفپارس" ۷۲۰۰۰ریالی

ارسال نظر
نظرات بینندگان
رضا آذر
Iran (Islamic Republic of)
پنجشنبه ۰۵ دی ۱۳۹۸ - ۰۰:۲۲
تنها تولید کننده انحصاری نسوز دولومیتی کاذر است و صورت های مالی آن نشان دهنده تحولات بسیار مثبت در این سهم است ، قطعا سال اینده با اجرای طرح توسعه و طرفیت تولید دو برابری این سهم اعداد بسیار بالایی را خواهد دید