بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۰۹ دی ۱۳۹۸ - ۱۵:۰۳
گزارش روزانه بازار سرمایه؛

شیرین کاری سهامداران

شاخص کل بورس تهران با رشد ۱.۵۷درصدی امروز به رکورد تازه ۳۷۵.۵۴۸واحدی دست یافت و بازدهی خود را از ابتدای سال به محدوده ۱۱۰درصدی رساند.
کد خبر : ۲۰۴۵۸۶

 

به گزارش بورس نیوز، شیرین کاری سهامداران در بورس داغ و پر اقبال تهران همچنان ادامه دارد و هر روز هزاران واحد بر قد و قامت شاخص کل افزوده می‌شود.

قیمت‌ها در اکثر گروه‌ها و نماد‌ها (البته بجز نماد‌های بزرگ و دارای فاند قوی بنیادی) همچنان و با شتاب تندی در حال افزایش است و بازار سیگنال و معرفی سهم، چنان داغ است که از ابتدای فعالیت بورس تهران (در سال ۶۷) تا کنون سابقه نداشته است.

جریان پول نیز چنان آبشاری و مستمر و بی‌سابقه، به این بخش از فعالیت‌های اقتصادی روانه شده که هر روز شاهد سرازیر شدن هزاران میلیارد تومان نقدینگی به فضای معاملات هستیم و گرمای بازار دست هر بورس باز (سهامدار) را از سود و بازدهی فوق العاده و بی نظیر، میسوزاند. خلاصه تب بورس چنان فراگیر و مد روز شده که، از پیر تا جوان، عامی تا عالم، دانشجو تا بیسواد و از هر قشر و طبقه ای، به بورس خوش اقبال ما هجوم آورده اند و بی صبرانه سعی دارند ریال‌های (منظور منابع) خود را به هر قیمتی که شده، به برگه‌های سهام تبدیل کنند.

حیرت آور اینکه، سهم‌هایی که در ترازنامه با زیان سنگین انباشته و بدترین عملکرد و کارنامه فعالیت روبرو هستند، به مراتب بازدهی و گین بیشتری برای خریداران (سهامداران) خویش به ارمغان آورده اند تا سهام سودده و بنیادمحور بازار!
امری که بیشتر شبیه یک شگفتی و یا یک معجزه است تا یک واقعیت.

بطور مثال: از نزدیک به ۱۷۰ شرکت حاضر در بازار پایه، بیش از ۱۱۲ شرکت دارای زیان انباشته سنگینی (نسبت به سرمایه) هستند، و نسبت مجموع زیان به مجموع سود این‌ها بیش از ۸ برابر است! ولی در عین حال طی دو سال اخیر، میانگین رشد قیمت و بازدهی این سهام بیش از ۵۰۰ درصد بوده است. حال آیا روا نیست بازار بورس ما نیز به مجموع عجایب هفتگانه جهان افزوده شود؟

شاخص کل بورس تهران با رشد ۱.۵۷ درصدی امروز به رکورد تازه ۳۷۵.۵۴۸ واحدی دست یافت و بازدهی خود را از ابتدای سال به محدوده ۱۱۰ درصدی رساند. البته مقیاس رشد قیمت در بازار همچنان نامتوازن است؛ به‌طوری‌که شاخص هم‌وزن به‌دلیل جهش قیمت در سهام شرکت‌های کوچک، میزان رشد خود را از ابتدای سال به ۲۵۸ درصد افزایش داده است.


اوضاع بسامان بازار امروز
در بازار امروز شاخص کل متاثر از رشد قیمت در نمادهایی، چون «فارس»، «شبندر»، «رمپنا»، «شپنا»، «شتران»، «فولاد» و «رانفور» با رشد نزدیک به ۵۸۱۸ واحدی روبرو شد. شاخص امروز با گرایش به نفتی‌ها رشد مطلوبی داشت و با گامی بلند به میانه کانال جدید رسید.

کارنامه امروز بازار
شاخص کل ۳۷۵,۵۴۷ واحد / میزان تغییر ۵۸۱۷ واحد مثبت / ارزش بازار ۱۳,۶۸۹,۰۳۶ میلیارد ریال/ ارزش معاملات ۲۹,۸۷۱ میلیارد ریال/ حجم معاملات ۵.۳۵۶ میلیارد سهم

نمادهای تاثیر گذار در شاخص
فارس ۷۴۸ واحد مثبت/ شبندر ۳۹۰ واحد مثبت/ رمپنا ۳۷۸ واحد مثبت/ شپنا ۲۹۱ واحد مثبت/ شتران ۲۷۸ واحد مثبت/ فولاد ۲۴۶ واحد مثبت/ رانفور ۱۹۰ واحد مثبت

بیشترین حجم معاملات
وتجارت ۶۵۷.۶ میلیون سهم/ وبصادر ۵۱۳.۲ میلیون سهم/ ذوب ۲۳۴.۷ میلیون سهم/ خساپا ۱۶۲.۱ میلیون سهم/ وخارزم ۱۴۰.۳ میلیون سهم

پیش بینی بازار سه شنبه ۱۰ دی ۹۸

جریان ورود نقدینگی به فضای معاملات در بورس تهران همچنان ادامه دارد و هر روز هزاران میلیارد تومان از سایر بازار‌ها و بانک ها، خارج و وارد بورس تهران میشود. شوق سهامداری و خرید سهام شرکت‌ها (به هر قیمتی)، چنان تب سرمایه گذاری در بازار سهام را بالا برده که گویی در این بازار حلوا خیرات می‌کنند!

این استقبال گرم و کم نظیر از بورس تهران و رواج فرهنگ سهامداری، گرچه منافع و مزایا و برکات زیادی برای مردم و مشارکت کنندگان بازار دارد، ولی با اشباع قیمت‌ها و تشکیل حباب در بسیاری از نماد‌ها و گروه ها، بیم آن می‌رود که خدای نکرده دیر یا زود، ورق برگردد و طیف وسیعی از مردم و سرمایه گذاران، در این آشفته بازار، ضرر و زیان ببینند. البته هیچکس خواهان اضرار و زیان به غیر نیست و رونق و پویایی بازار، به نفع همه مشارکت کنندگان آن است. ولی یک ضرب المثل معروف فارسی نیز داریم که می‌گوید: فواره، چون بلند شود، سرنگون شود.

امید است با هوشیاری مسئولان و مدیران سازمان بورس، و خردورزی بیشتر سهامداران جدید و قدیم بازار، هرگز شاهد این واقعه تلخ (سرنگونی فواره ها) نباشیم و بازار سهام تهران هر روز گرم و گرمتر و پر بازده‌تر شود.

حافظ عزیزی نقش
مدیر سرمایه گذاری و گروه تحلیل بازار

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
اخبار مرتبط
در پی اطلاعیه‌ای این سرمایه‌گذار اعلام کرد؛

"وخارزم" تسویه کرد

کارشناس بازارسرمایه در گفت‌وگو با بورس‌نیوز تاکید کرد:

چوب‌حراج هفته‌گذشته به گران‌خریدن این هفته!

کارشناس بازارسرمایه در گفت‌وگو با بورس‌نیوز تاکید کرد:

آتش کوره فلزات زیر تابلوی بورس

ارسال نظر
نظرات بینندگان
اذری
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۰۹ دی ۱۳۹۸ - ۲۲:۱۶
نمادهای تاثیر گذار در شاخص
فارس ۷۴۸ واحد مثبت/ شبندر ۳۹۰ واحد مثبت/ رمپنا ۳۷۸ واحد مثبت/ شپنا ۲۹۱ واحد مثبت/ شتران ۲۷۸ واحد مثبت/ فولاد ۲۴۶ واحد مثبت/ رانفور ۱۹۰ واحد مثبت

همیشه با این چند نماد شاخصو باد میکنن وگرنه خیلی از سهام هنوز به قیمت 4 سال قبل معامله میشن مثل گروه سایپا.