بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۱۰ دی ۱۳۹۸ - ۱۱:۲۱
کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با بورس نیوز تاکیدکرد:

تعظیم تحلیل در برابر جریان نقدینگی

سهم‌های گروه پتروشیمی، جزو سهم‌هایی هستند که هنوز پتانسیل رشد دارند؛ این گروه، دغدغه افت سودآوری ندارد و تجربه سال‌ها تولید و فروش در شرایط تحریم نشان می‌دهد شرکت‌های پتروشیمی با وجود تحریم‌ها عملکرد مطلوبی داشته اند.
کد خبر : ۲۰۴۶۵۳

تعظیم تحلیل در برابر جریان نقدینگی

به گزارش بورس نیوز امروز هم اگرچه شاخص کل صعودی است و حجم معاملات بسیار چشمگیر است، اما شاخص کل هم وزن منفی شده و به نظر می رسد سهم های بنیادی بازار راه خود را از سایر سهم ها جدا کرده اند.

نیما فاضلی کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با بورس نیوز در خصوص وضعیت فعلی و پیش بینی روند آتی بازار سرمایه بیان کرد: رشد بازار سرمایه با توجه به مولفه های اقتصادی از جمله افزایش حجم نقدینگی، پتانسیل های بازار سرمایه برای جذب نقدینگی و نیز حمایت دولت از این بازار، طبیعی بوده و شاهد ورود بخشی از سرمایه های مازاد مردم به بازار سرمایه هستیم. با این شرایط چشم انداز روشنی برای بازار سرمایه متصور هستم و معتقدم روند کلی بازار سرمایه حداقل تا زمان برگزاری انتخابات مجلس شورای اسلامی، مثبت خواهد بود.

وی افزود: با تحلیل تکنیکال، نمی توان سقفی برای بازار سرمایه تعیین کرد و مادامی که جریان ورود نقدینگی به این بازار ادامه داشته باشد، روند مثبت و رو به رشد بازار هم تداوم خواهد داشت. ضمن اینکه با توجه به روند فزاینده حجم نقدینگی، به نظر می رسد نرخ ارز هم رشد خواهد داشت و تاثیر افزایش احتمالی نرخ ارز بر بازار سرمایه هم مثبت خواهد بود.

فاضلی در پاسخ به این سوال که «آیا رشد بازار سرمایه واقعی است یا این بازار حباب دارد؟» گفت: رشد بازار سرمایه، حباب نیست. منطقی است که نقدینگی بازار بین سهم های مختلف بازار در حرکت باشد و قیمت سهم ها با ورود و خروج نقدینگی در نوسان باشد.

این فعال بازار سرمایه در معرفی گزینه های مناسب برای سرمایه گذاری اظهار کرد: بعد از رشد تک سهم ها و اشباع شدن قیمت این سهم ها، توجه سرمایه گذاران به سهم های بنیادی بازار که رشد کمتری نسبت به سایر سهم های بازار داشته اند، معطوف شده و نقدینگی به سمت سهم های ارزشمند حرکت کرده است. سهم های گروه پتروشیمی، جزو سهم هایی هستند که هنوز پتانسیل رشد دارند. این گروه، دغدغه افت سودآوری ندارد و تجربه سال ها تولید و فروش در شرایط تحریم نشان می دهد شرکت های پتروشیمی با وجود تحریم ها عملکرد مطلوبی داشته اند. سهم های این گروه که سود پایدار و نسبت P/E پایینی دارند، برای سرمایه گذاری ارزنده هستند. ضمن اینکه بعضی شرکت های پتروشیمی مانند زیرمجموعه های هلدینگ خلیج فارس، طرح های توسعه ای هم در دست اجرا دارند و با بهره برداری از این طرح ها، تولید و فروش هم افزایش خواهد داشت. همچنین شرکت های این گروه از افزایش نرخ ارز هم منتفع خواهند شد.

فاضلی با اشاره به برخی دغدغه های سرمایه گذاران در مورد تاثیر منفی فشار عرضه حقوقی ها در روزهای پایانی سال گفت: طبیعی است که بعضی حقوقی ها با نزدیکی به پایان سال به منظور تامین نقدینگی، اقدام به عرضه بخشی از سهم های خود کنند. اما نگرانی بابت این موضوع، منطقی نیست. چرا که در روزهای پایانی سال، تزریق نقدینگی به بازار هم شدت خواهد گرفت و به نظر می رسد نقدینگی وارد شده توسط حقیقی ها، فشار عرضه حقوقی ها را پوشش خواهد داد. علاوه بر این، حقوقی ها با افزایش عرضه ها، درصد مالکیت خود در سهم ها را کاهش خواهند داد و این اتفاق موجب می شود به تدریج حضور سهامداران حقیقی در مالکیت سهم های بازار سرمایه، پررنگ تر شود.

وی اضافه کرد: البته بسیاری از سهامداران عمده هم در این شرایط هوشمندانه عمل می کنند و تلاش می کنند با ابزارهایی همچون افزایش سرمایه و یا انتشار اوراق و...، از نقدینگی موجود در بازار سرمایه در جهت تامین مالی طرح ها و پروژه های خود استفاده کنند.

این کارشناس بازار سرمایه در خاتمه به سهامداران توصیه کرد در معاملات خود، هوشمندانه تر عمل کنند و افزود: بهتر است سهامداران در سرمایه گذاری های خود از مشاوره مراجع مورد تایید سازمان بورس بهره ببرند و سعی کنند در سهم های ارزنده و بنیادی بازار سرمایه، سرمایه گذاری کنند.

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
کارشناس بازارسرمایه در گفت‌وگو با بورس‌نیوز تاکیدکرد:

"تامین‌مالی" تیر آرش بر مرزهای "بورس"

کارشناس بازارسرمایه در گفت‌وگو با بورس‌نیوز تاکید کرد:

آتش کوره فلزات زیر تابلوی بورس

ارسال نظر