بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۱۰ دی ۱۳۹۸ - ۱۵:۵۶
گزارش روزانه بازار سرمایه؛

اپیدمی سهامداری و خیل مشتاقان بورس

بورس تهران همچنان داغ و پر اقبال است و طیف کثیری از مردم و صاحبان سرمایه، همچنان در حال ورود و خرید سهام هستند و نقدینگی هنگفتی جذب بازار سرمایه شده است.
کد خبر : ۲۰۴۷۰۰

اپیدمی سهامداری و خیل مشتاقان بورس

به گزارش بورس نیوز، بورس تهران همچنان داغ و سطح عمومی قیمت‌ها و شاخص‌ها با شیب تندی در حال افزایش است. ضمن اینکه این رونق خوب و بیش از دو ساله بورس تهران را باید به همه سهامداران و فعالان بازار تبریک و تهنیت گفت و قدر آن را دانست، از برخی انحرافات در بورس که گاهی سلامت بازار را به خطر می‌اندازد، باید بر حذر بود. چرا که رشد بی رویه و حباب گونه قیمت‌ها در برخی سهامی (نه همه بازار) که فاقد ارزندگی در سطوح قیمتی فعلی هستند، مخاطرات و آسیب‌های جدی بسیاری در آینده دور و نزدیک به همراه خواهد داشت که میتواند کل بدنه بورس تهران را با چالش‌های جدی و اساسی مواجه سازد.

طبق آمار منتشر شده، طی هفته اول دی ماه بیش از هزار میلیارد تومان نقدینگی سهامداران حقیقی جذب بازار شده است. بر اساس آمار رسمی منتشر شده میزان کل نقدینگی (۳۱ خرداد ماه) بیش از ۲۱۰۰ هزار میلیارد تومان (و احتمالا در تاریخ گزارش بیش از ۲۲۰۰ میلیارد تومان) است که با نرخ رشدی ۲۳ تا ۲۵ درصد سالانه در حال افزایش است. در نتیجه مقدار افزایش آن بالغ بر ۵۰۰ هزار میلیارد تومان سالانه و روزانه بیش از ۱۵۰۰ میلیارد تومان است!

این میزان از نقدینگی و نرخ رشد آن را دیگر نباید سالانه و حتی فصلی و ماهانه حساب و براساس آن برنامه ریزی کرد، بلکه باید روزانه و حتی ساعتی تغییرات آن را دنبال کرد، ساعتی ۶۲ میلیارد تومان!

اگر روزانه فقط نقدینگی تولید شده در همان ۳.۵ ساعت فعال بازار را حساب کنیم، بِه رقم ٢٠٠ میلیارد تومان و هفتگی هزار میلیارد تومان می‌رسیم که چنین موجی ایجاد می‌کند، ۲.۵ ساعت باقیمانده هم فعلا بماند برای بعد.

بازارهاي رقيب
چرا بازار‌های رقیب بورس مثل مسکن، ارز و سکه نقدینگی را کمتر جذب می‌کنند؟

سال‌ها آرزوی فعالان بازار سرمایه این بود که یکی از سکانداران اقتصاد کشور بازار سرمایه و فوائد آن و بازار‌های کاذب و مضرات آن را بشناسد، خوشبختانه مجموعه تیم اقتصادی فعلی به ویژه رئیس محترم بانک مرکزی از جمله متخصصانی هستند که معنی و مفهوم بازار سرمایه و فلسفه وجودی آن را درک می‌کنند، مجموعه وزارت اقتصاد هم با همکاری سایر نهاد‌های ناظر مثل وزارت مسکن و... بِه دنبال ساماندهی مالیات بر دارایی‌های غیر مولد مثل مسکن، ارز، سکه و... هستند.

نظارت بانک مرکزی بر "سرعت گردش پول " (V) و تلاش برای کاهش سرعت با تغییرات در پرداخت‌های غیرحضوری، ATM و الکترونیکی بر بازار‌های غیرمولد و کاذب اثر منفی داشته است بطوری که تقریبا خبری از معاملات لحظه اَی ارز، مسکن و خودرو نیست (تا همین چند ماه قبل هر فردی می‌توانست هر مبلغی را با POS برای خرید مسکن، ارز، خودرو. با ارزش چند میلیارد منتقل کند).

اينترنت و فضاي مجازي

بورس و بازار سرمایه همواره برای اکثریت قریب بِه اتفاق مردم ناشناخته بوده و دسترسی بِه آن تقریبا غیر ممکن. با همه انتقاد‌هایی که بِه دولت روحانی داریم در زمینه توسعه زیر ساخت‌های فضای مجازی، فناوری اطلاعات و دسترسی آحاد افراد جامعه بی نظیر عمل کرده است بطوری که در دورافتاده‌ترین نقاط کوهستانی و بیابانی کشور هم دسترسی حداقلی بِه نت وجود دارد.

فضای مجازی باعث آشنایی مردم و جذب سرمایه‌های خرد بِه بازار سرمایه شده و سرعت رشد آن تصاعدی است بطوری که حجم تقاضای روزانه بسیار بیش از عرضه سهام حتی توسط حقوقی‌های بزرگ است.

تفهیم ارزش و تولید توسط رسانه‌ها طی سال‌های اخیر مفهوم ارزش افزوده اقتصادی و مولد یا غیر مولد بودن دارایی‌ها توسط رسانه‌ها تشریح شده است بطوری که بسیاری از افراد جامعه بِه نقش بازار سرمایه در خلق ارزش، تولید و اشتغال پی برده اند.

نوآوري در كنترل نرخ سود بانكي

خوش بین‌ترین افراد هم چندان مطمئن نبودند بانک مرکزی بتواند بِه کمک "عملیات بازار باز " و البته نظارت دقیق بر بانک‌ها نرخ سود بانکی را کنترل کند.

هر چند "عملیات بازار باز" بطور رسمی شروع نشده است، اما یکی از کارگزاران بانکی بعنوان نماینده بانک مرکزی، اوراق اخزا را بازار گردانی می‌کند تا نوسان شدید نداشته باشد! فراموش نکنید که سه سال قبل چنین روز‌هایی نرخ همین اوراق با درآمد ثابت بِه اصطلاح چنان بی در و پیکر بود که هر کسی بِه هر قیمت و بعضا با نرخ‌های بالای ٣٠ درصد معامله می‌کرد.

اوضاع بسامان بازار امروز

در بازار امروز شاخص کل متاثر از رشد قیمت در نمادهایی، چون در بازار امروز شاخص کل متاثر از رشد نماد‌های «فارس»، «شبندر»، «رمپنا»، «فولاد» و «پارسان» و «رانفور» با رشد حدود ۱۴۶۴ واحدی روبرو شد.

شاخص با رشد ابتدای بازار به نزدیٔکی ۳۸۰ واحدی رسید و مطابق با رویه اخیر مجددا هیجان فروش بر روند بازار چیره شد و بخشی از رشد ابتدایی بازار را باز پس گرفت هرچند نماد‌ها و گروه‌های بزرگ بازار مجددا به تعادل رسیدند.

کارنامه امروز بازار
شاخص کل ۳۷۷,۰۱۲ واحد / میزان تغییر ۱۴۶۴ واحد مثبت / ارزش بازار ۱۳,۷۴۲,۳۶۳ میلیارد ریال/ ارزش معاملات ۳۳,۵۵۰ میلیارد ریال/ حجم معاملات ۶.۰۰۴ میلیارد سهم

نمادهای تاثیر گذار در شاخص
فارس ۶۹۵ واحد مثبت / شبندر ۳۶۴ واحد مثبت/ رمپنا ۲۷۴ واحد مثبت/ فولاد ۲۳۵ واحد مثبت/ پارسان ۱۹۴ واحد مثبت/ کچاد ۱۷۳ واحد مثبت/ رانفور ۱۷۰ واحد مثبت

بیشترین حجم معاملات
وتجارت ۵۳۳.۲ میلیون سهم/ وساپا ۴۴۶.۲ میلیون سهم/ ذوب ۲۲۹.۱ میلیون سهم/ وبصادر ۲۱۴.۸ میلیون سهم/ خساپا ۱۹۱.۷ میلیون سهم

پیش بینی بازار چهارشنبه ۱۱ دی ۹۸
بورس تهران همچنان داغ و پر اقبال بوده و طیف کثیری از مردم و صاحبان‌ سرمایه، همچنان در حال ورود و خرید سهام هستند و نقدینگی هنگفتی جذب بازار سرمایه شده است.

به‌طوری‌که خرید سهام و سهامدار شدن، (خوشبختانه) به یک اپیدمی در کشور علی الخصوص در تهران تبدیل شده و ذائقه مردم از سرمایه گذاری در بازار‌های موازی نظیر بازار طلا و ارز، املاک و مستغلات، خودرو، کالا‌های سرمایه‌ای و با دوام ... بتدریج میل به بازار سرمایه پیدا کرده است و مشتاقان زیادی هم در حال پیوستن به جامعه سهامداری هستند.

این امر البته عواقب و نتایج درخشانی، چون ظهور هزاران نفر میلیاردر جدید و یک شبه را در فضای معاملات بورس تهران، رقم زده و برای نوسانگیران و سفته بازان بازار، به بهشت برین تبدیل شده است.


حافظ عزیزی نقش
مدیر سرمایه گذاری و گروه تحلیل بازار

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
اخبار مرتبط
کارشناس بازارسرمایه در گفت‌وگو با بورس‌نیوز تاکید کرد:

چوب‌حراج هفته‌گذشته به گران‌خریدن این هفته!

کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس‌نیوز تاکیدکرد:

"شاخص" از عسل شیرین‌تر

ارسال نظر
نظرات بینندگان
ورشکسته در سهام گروه سایپا
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۱۰ دی ۱۳۹۸ - ۱۶:۱۶
این همه میلیاردر که میگین کیا هستن پس چرا ما که در سهام خودرویی بخصوص گروه سایپا سرمایه گزاری کردیم از اسقند 94 که وارد شدیم هنوز تو ضرریم و حتی به اصل پولمون هم نرسیدیم چه برسه به سود..قیمت سایپا اسفند 94 با شاخص 89000 200 تومن بوده که الان با شاخص 380.000 شده 230-تومن.قیمت وساپا و رنا هم بوده 330 تومن که الان 200-220 تومن هستن یعنی ضرر در ضرر و اگر رشد ارز 3 -4 برابر و دیگر کالاها را هم محاسبه کنیم در واقع سهامداران ورودی 94و 95 همگی ورشکسته هستن.البته رانتخواران خودی همیشه حتی در بازار نزولی هم سود میکنند مثل مدیران سازمان بورس و حقوقیها.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۱۰ دی ۱۳۹۸ - ۱۶:۲۵
خساپا و خودرو حالا حالاها دست از سر این دو سهم برنخواهند داشت تا مادام که سهم دولت با قیمت مفت هاپولی نشه همین وضعه این دو شرکت و پرسپولیس استقلال تا افرادی تحت نام خصوصی باید سوار شدن بعد شاید از این فلاکت نجات پیدا کنند هر وقت شاخص ۶۰۰۰ مثبت رشد اینا منفی و هر وقت شاخص میخواد اصلاح کنه اول اینا صف فروشند، برای حل معادله سه مجهولی فرمول پیدا می شود معمای بی صاحبی اینا هرگز فرمول ندارند این قیمتها با شاخص 80000 معامله می شدند الان شاخص 380000 اینا همان پ...خ تا دزدان و رانی کارشان تمام نشود همین وضعیته