بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۱۱ دی ۱۳۹۸ - ۰۹:۴۰
مدیرعامل شرکت فرآورده نسوز ایران در گفتگو با بورس نیوز تاکیدکرد:

حفظ حاشیه سود «کفرا»

شرکت در حال حاضر برای تامین بخشی از مواد اولیه نیازمند واردات است. با بهره برداری از طرح توسعه ای، هم وابستگی به خارج از کشور کاهش خواهد داشت و امکان تولید مواد اولیه در داخل شرکت را خواهیم داشت و هم به علت کاهش بهای تمام شده، قدرت رقابت بیشتری خواهیم داشت.
کد خبر : ۲۰۴۷۱۰

 

کاهش بهای تمام شده «کفرا» با بهره برداری از طرح توسعه

به گزارش بورس‌نیوز، «کفرا» از نمادهای سودآور صنعت‌نسوز بوده که در ۹ ماهه اول امسال رشد ۴۹درصدی در درآمد تحقق یافته نسبت به مدت مشابه سال قبل تجربه کرده است.

بازدهی «کفرا» از ابتدای سال جاری تاکنون حدود ۹۸درصد بوده و این شرکت طرح توسعه‌ای نیز در دست انجام دارد که به نظر می‌رسد زمان زیادی تا بهره‌برداری از آن نمانده است.

به همین بهانه خبرنگار بورس‌نیوز گفت‌وگوی مفصلی با سعید لقمانی مدیرعامل شرکت فرآورده های نسوز ایران «کفرا» انجام داده که چکیده آن را می‌خوانید.

کاهش بهای تمام شده «کفرا» با بهره برداری از طرح توسعه


 آیا برنامه‌ای برای "افزایش‌سرمایه" در دست انجام دارید؟

لقمانی: به منظور تامین مالی طرح توسعه‌ای که در حال اجرای آن هستیم، احتمالا از محل آورده نقدی سهامداران، افزایش سرمایه‌ای انجام خواهد شد اما؛ هنوز میزان این افزایش سرمایه مشخص نشده، ولی شاید میزان این افزایش سرمایه بیش از ۱۰۰درصد باشد.

فعلا هیچ برنامه‌ای برای افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها در دستور کار نیست البته «کفرا» در سال ۱۳۹۴ اقدام به افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها کرده است.

دلیل افزایش هزینه‌های تولید در نیمه نخست سال چه بود؟

لقمانی: سهم هزینه‌های سربار در کل هزینه‌های تولید و قیمت تمام شده محصولات شرکت، بیش از ۵ الی ۶درصد نیست. بخش عمده هزینه‌های این شرکت مربوط مواد اولیه است و امسال به سبب افزایش نرخ ارز و تورم و افزایش قیمت تمامی کالاها و ملزومات و... بهای تمام شده شرکت افزایش یافت.

نرخ فروش محصولات متناسب با افزایش بهای تمام شده تولید، تعدیل شد؟

لقمانی: مشتریان محصولات شرکت فرآورده‌های نسوز ایران، عمدتا صنایع هستند و فضای فروش، فضایی رقابتی است اما؛ به‌طورکلی نرخ فروش محصولات تابعی از نرخ ارز بوده و نرخ ارز از ابتدای سال جاری تاکنون، رشد چندانی نداشته ولی نرخ بعضی محصولات متناسب با افزایش قیمت‌های جهانی افزایش یافته است.

در مجموع، افزایش نرخ فروش محصولات افزایش هزینه های تولید را پوشش داده و حاشیه سود شرکت، حفظ شده است.

در مورد طرح توسعه در دست اجرا لطفا کمی توضیح دهید

لقمانی: طرح توسعه‌ای این شرکت، به منظور فرآوری مواداولیه در دست اجرا قرار گرفته است. فاز نخست این طرح که مربوط به عملیات خردایش و دانه‌بندی مواد اولیه است، تقریبا آماده شده و تا دهه فجر به بهره‌برداری رسمی خواهد رسید.

در فاز دوم این طرح توسعه‌ای، اقدام به تولید بخشی از مواد اولیه خواهیم کرد که در حال حاضر از طریق واردات، تامین می‌شوند. تولید و دانه‌بندی مواد اولیه در شرکت، برای شرکت ارزش افزوده بالایی به همراه داشته و در کاهش بهای تمام شده، نقش بسزایی خواهد داشت. اثر بهره برداری از طرح توسعه، در سودآوری سال ۹۹ با اهمیت خواهد بود.

بعضی کارشناسان صنعت محصولات نسوز به ضرورت داخلی سازی مواد اولیه صنعت نسوز و تمرکز به استفاده از مواد دولومیتی به جای محصولات منیزیتی اشاره می کنند. آیا طرح توسعه در دست اجرای این شرکت، به بومی سازی مواد اولیه با استفاده از منابع داخلی کمک خواهد کرد؟

لقمانی: بله، طرح توسعه شرکت در راستای بومی سازی و اقتصاد مقاومتی اجرایی شده است.

وضعیت صادرات به چه صورت است؟

لقمانی: صادرات شرکت چند سالی متوقف بود؛ چراکه حجم تقاضای بازار داخل در حدی بود که کل محصولات تولیدی شرکت در بازار داخل جذب می‌شد اما؛ در سال های اخیر، بازاریابی محصولات در بازارهای صادراتی مجددا مورد توجه قرار گرفته و سال گذشته، صادرات پررونقی داشتیم و از محل صادرات، حدود یک میلیون دلار درآمد محقق کردیم. امسال هم صادرات در حال انجام است و قطعا درآمد فروش صادراتی تا پایان سال، بیش از یک میلیون دلار خواهد بود. بازارهای صادراتی، عمدتا کشورهای همسایه هستند.

سخن آخر؟

لقمانی: شرکت در حال حاضر برای تامین بخشی از مواد اولیه نیازمند واردات است. با بهره‌برداری از طرح توسعه‌ای، هم وابستگی به خارج از کشور کاهش خواهد داشت و امکان تولید مواداولیه در داخل شرکت را خواهیم داشت و هم به علت کاهش بهای تمام شده، قدرت رقابت بیشتری خواهیم داشت. ضمن اینکه شرکت فرآورده‌های نسوز ایران، جزو صنایع سبز استان اصفهان بوده و مشکل زیست محیطی نداریم.

این شرکت در سال های اخیر در ارایه محصولات جدید و نوآورانه هم موفق عمل کرده و چند محصول جدید به صنایع فولاد و پتروشیمی و شیشه معرفی کرده است. این محصولات جدید (که رسانه ای هم شده اند) کشور را از واردات نمونه های مشابه خارجی، بی نیاز کرده است.

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
این شرکت فرآورده های نسوز اعلام کرد؛

"کفرا" در مسیر پرداخت سود

این شرکت فرآورده های نسوز اعلام کرد؛

مجمع "کفرا" با محور افزایش سرمایه

دبیر انجمن صنعت مواد نسوز در گفت‌وگو با بورس‌نیوز تاکیدکرد:

نگاهی به وضعیت صنعت محصولات نسوز

این شرکت نسوز پیشنهاد داد؛

"کفرا" در ایستگاه افزایش سرمایه

ارسال نظر