بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۱۴ دی ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۶
کارشناس بازارسرمایه در گفت‌وگو با بورس‌نیوز تاکید کرد:

۸۰ درصد شرکت‌ها حباب‌ساز نیستند

شرکت‌های کوچکی که ارزشمند نبوده و با حجم تقاضای بی‌جهت مواجه می‌شوند، طبیعتا رشد نرخ تجربه خواهند کرد که این نوع سهم‌ها حباب سازند.
کد خبر : ۲۰۴۸۴۵

80 درصد شرکت ها حباب ساز نیستند

کارشناس بازارسرمایه در رابطه با وضعیت شاخص به بورس‌نیوز اظهار کرد: رشد شاخص طی یک ماه گذشته ناشی از افزایش قیمت در برخی صنایع بوده و این رشد قیمت‌ها از ارزش ذاتی آن‌ها بالاتر هست.

وی ادامه داد: برخی از شرکت‌ها با توجه به قیمت‌گذاری که دارند، ۷۰درصد سهم‌شان معامله می‌شود اما؛ این رشد جامع نیست.

این فعال بازار سرمایه افزود: رشد حبابی به طور کلی در ۸۰درصد صنایع و شرکت‌ها وجود ندارد و بسیاری از شرکت‌ها بنابر تورمی که وجود دارد و افزایش نرخ ارز، سودآوری داشتند و نسبت قیمت به سودشان بالا نیست.

کارشناس بازارسرمایه تاکید کرد: صنایع فلزی، پتروشیمی و پالایشی علی رقم افزایش قیمت، حباب نیستند و نسبت قیمت به سودشان منطقی و معقول هست و جای رشد نیز دارد.

وی در ادامه گفت: شرکت‌های کوچکی هستند که در جو مثبت بازار ارزشمند نیستند واگر با افزایش تقاضا مواجه شوند خیلی راحت افزایش قیمت پیدا می‌کنند.

این فعال بازار تصریح کرد: طی چند وقت گذشته بازار به دلیل افزایش سودآوری ناشی از سهام اسمی شرکت‌ها و به دلیل تغییر در ارزش جایگزینی و تغییرات شاخص قیمت در یک دهه گذشته بالا بوده و تجدید ارزیابی و ارزش جایگزینی این شرکت‌ها مطرح هست و به نظر نمی‌رسد این سهم‌ها نیز حبابی باشند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: طبیعی هست دربازار‌های جهانی نیز در اثر صعودی شدن شاخص، حباب ایجاد می‌شود و زمانی که نزولی می‌شود برخی شرکت‌ها اوور ولیو می‌شوند و در سهم‌های بزرگ حباب شکل نمی‌گیرد. موافق حبابی بودن بازار نیستم.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر