بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۰۶ خرداد ۱۳۸۸ - ۱۵:۴۷
سومین همایش ملی صادرات ماشین آلات و محصولات صنایع غذایی روزگذشته با حضور مسوولین وزارت بازرگانی, وزارت صنایع وفعالان صنعت غذایی کشور برگزارشد.
کد خبر : ۲۰۵۰۲


به گزارش بورس نیوز به نقل از روابط عمومی صندوق ضمانت صادرات ایران سید کمال سید علی رییس هیات مدیره و مدیرعامل صندوق ضمانت صادرات در سومین همایش ملی صادرات ماشین آلات و محصولات صنایع غذایی، حذف مقررات زائد چون پیمان ارزی و یکسان سازی نرخ ارز را برای توسعه صادرات مفید قلمداد کرد و در ادامه گفت : تسهیل امر صادرات در سال های گذشته منجر به افزایش صادرات کالاهای غیر نفتی شده است به طوری که ارزش صادرات کالاهای غیرنفتی از 3.5 میلیارد دلار به 22 میلیارد دلار افزایش یافته است.

سید علی فرهنگ استفاده از پوشش های بیمه وضمانت نامه ای در ایران را ضعیف دانست و در ادامه اذعان داشت : سرانه بیمه در کشور هایی همچون سوییس 5 هزار دلار می باشد در حالی که سرانه بیمه در ایران 35 دلار می باشد .

وی منابع حساب ذخیره ارزی برای ارایه تسهیلات به صادرکنندگان را مثبت عنوان کرد و در ادامه افزود : بانک های توسعه صادرات وصنعت ومعدن 3 میلیارد دلار تسهیلات ارزی برای ارایه به صادرکنندگان دریافت کرده اند که متاسفانه یک چهارم این مبلغ تاكنون به صادرکنندگان اختصاص یافته است .

مدیر عامل صندوق ضمانت صادرات افزود : اگر بانک ها همراهی می کردند سقف پوشش های صندوق از یک میلیارد دلار به 3 میلیارد دلار می رسید .

وی خطاب به صادرکنندگان صنعت غذایی کشور گفت: صندوق خدمات منحصر به فردی به صادرکنندگان ارایه می کند به طوری که صندوق صادرکنندگان را درمقابل بانک ها در برابر دریافت ارز ضمانت میکند .

سید علی در خصوص دیگر خدمات صندوق به صادرکنندگان گفت : صادرکنندگانی که در اقصی نقاط دنیا فعالیت های صادراتی انجام می دهند می توانند مشخصات خریداران کالاها ی خود را در اختیار صندوق گذاشته وصندوق با بررسی ریسک مشتریان سقف اعتباری برای آنها تعریف کنند در این صورت اگر خریدار کالا ی شما از پرداخت وجه آن امتناع کند صندوق خسارت صادرکنندگان را پرداخت خواهد کرد.

وی در ادامه گفت : اگر می خواهید کالاهای خود را به صورت نسیه بفروشید به سراغ صندوق بیایید زیرا صندوق نسیه فروشی شما را با تنزیل براتی که به خریدار داده اید نقدا پرداخت خواهد کرد .

مدیر عامل صندوق ضمانت صادرات یکسان سازی نرخ ارز را که منجر به از بین بردن رانت در بازار شده است را مثبت قلمداد کرد و در ادامه سخنانش تصریح کرد : اگر یکسان سازی نرخ ارز را به هم بزنیم یک اشتباه بزرگ انجام داده ايم و دست آوردهاي يكسان سازي را مخدوش کرده ایم.

سید علی افزود : طی 8 سال گذشته میانگین رشد قیمت ارز 8 درصد بوده در حالی که اگر فقط سالی 30 تومان ارزش دلار افزایش می یافت هم صادرات رونق می گرفت و هم واردات . زیرا نرخ ارزی درست است که با آن صادرات و واردات به صورت صحیح انجام پذیرد .

سيد علي در پايان این همایش در خصوص فعالیت های صندوق به فعالان صنایع غذایی کشور گقت از سال 75 تا سال 83 صندوق ضمانت صادرات 625 میلیون دلار پوشش های بیمه ای و ضمانت نامه ای به صادر کنندگان ارایه کرده بود که طی 3 سال گذشته فعالیت های بیمه صادراتی صندوق به یک میلیاردو 450 میلیون دلار افزایش یافته است . سيد علي با اعلام اینکه در این 3 سال 70 درصد فعالیت های صندوق صورت پذیرفته است تصریح کرد : حجم پوشش های صندوق ضمانت صادرات در سال 83 در حدود 72 میلیون دلار بود که فقط پوشش های صندوق طی سال 87 به یک میلیارد دلار افزایش یافت که این رقم به معنی تحقق رشد یک هزار و 200 درصدی می باشد در صورتيكه متوسط رشد موسسات مالی 10 الی 15 درصد است.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر