بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۱۶ دی ۱۳۹۸ - ۰۷:۴۳
خالص ارزش معاملات خرد ۹۸/۱۰/۱۵ (بورس و فرابورس) امروز ۳۹۸۴ میلیارد تومان بود که نسبت به روز کاری قبل رشد ۲۱ درصدی داشت.
کد خبر : ۲۰۵۱۹۹

 

به گزارش بورس نیوز، دیروز و امروز ، روزهای حساس و سرنوشت سازی برای بورس تهران بود. اگر بسان موارد پیشین قبلی، که دولت و مسئولان خیلی دیر و ناقص، از بازار حمایت کردند، این بار هم شاهد حمایت ضعیف سازمان و متولیان بازار می بودیم، بی شک شاهد افت سنگین و سقوط بی محابای بازار بودیم. ولی واکنش صحیح و بهنگام مسئولان ، موجب برگشت آنی بازار و عدم تأثیرگذاری منفی حادثه تلخ شهادت سردار سلیمانی بر بازار سرمایه ایران گشت. بطوریکه افت قیمتها در بسیاری از نمادها جبران شده و یا در حال جبران شدن است.
این اقدام بجا و شایسته مسئولان و مدیران سازمان و حقوقی های هوشیار را به فال نیک می گیریم و بر نیک اندیشی ها آنها تبریک می گوییم. در دنیای امروز، نقدشوندگی از سودآوری اهمیت بیشتری دارد. اینکه هر لحظه حتی در بدترین شرایط بتوانی با یک کلیک، خرید و فروش کنی - در دنیای امروز اولین بخش مهم تصمیم گیری جهت انجام معامله است.
در عملیات غرورآفرین دیروز و امروز دیدیم که نهادهای مالی با هماهنگی هایی که سازمان و بسیاری از حقوقی های بازار انجام داده بودند، به صفوف فروش حمله کرده و بارها و بارها صفهای سنگین فروش جمع آوری و متلاشی شد.
این سینرژی یا هم_افزایی ستودنی است و بازار ما را یک پله حرفه ای تر می کند.
بنظر می رسد هر چند که از التهابات سیاسی واقعه تلخ اخیر کاسته نشده ولی هر چه که پیش برویم، فضای سیاسی آرام تر و تلطیف تر خواهد گشت و وضعیت به حالت عادی خواهد گشت. در بازار طلا و ارز نیز مدیریت و ورود شایسته و اثرگذار دولت و حامیان بازار، ستودنی بود و اهداف و مقاصد دلالان بازار نقش بر آب گشت. واسطه گران و دلال هایی که با شنیدن خبر شهادت سردار سلیمانی، نوید و سیگنال جهش قیمت دلار تا سطوح 18 هزار تومانی را به مردم و خریداران می دادند اینک در کنجی خزیده و حتی قادر به فروش 13750 تومانی دلارهای خریداری و انباشته خویش نیستند.
به امید یک بازار نقدشونده و البته سودآور.

اوضاع بازار امروز
در بازار امروز شاخص کل متاثر از افت نمادهای «رمپنا» و «وبملت»، با افت حدود 1591 واحدی روبرو شد. بازار آغازی منفی داشت و با حمایت حداکثری در چند نماد اندکی از افت شاخص کل جبران شد و این در حالی بود که گروه های کوچک بازار همچنان فشار فروش داشتند.

کارنامه امروز بازار
شاخص کل 365,815 واحد / میزان تغییر 1518 واحد منفی / ارزش بازار 13,335,197 میلیارد ریال/ ارزش معاملات 32,998 میلیارد ریال/ حجم معاملات 6.164 میلیارد سهم

نمادهای تاثیر گذار در شاخص
همراه 685 واحد مثبت/ فولاد 680 واحد مثبت/ رمپنا 426 واحد منفی/ شبندر 405 واحد مثبت/ فارس 361 واحد مثبت/ فملی 312 واحد مثبت/ وبملت 284 واحد منفی

بیشترین حجم معاملات
وتجارت 754.3 میلیون سهم/ خساپا 411.1 میلیون سهم/ ذوب 395.2 میلیون سهم/ خپارس 347.6 میلیون سهم/ وبصادر 328.1 میلیون سهم

پیش بینی بازار دوشنبه 16 دی 98
در حالیکه طیف کثیری از ناظران و کارشناسان خارجی انتظار داشتند متعاقب تنش اخیر ایران و امریکا و ترور سردار سلیمانی، شاهد فروپاشی اقتصاد ایران و نتایج هولناکی چون افت سنگین ارزش پول ملی و حاکمیت رکود سنگین در فضای کسب و کار و همچنین سقوط بی محابای بورس تهران باشیم، ولی عملا چنین اتفاقات ناگوار و تلخی در کشور و بازارهای مالی ایران رخ نداد و نه تنها بازار طلا و ارز، املاک و مستغلات، بازار کالایی و بالاخص بازار سهام – در آرامش بسر می برد که جمله ناظران بین المللی در بهت و حیرت و شگفتی فرو رفته اند.
این در حالیست که بازار طلا و ارز و بورس، به هر گونه تنش و تحرکات سیاسی و نظامی حساس است و با اندک تلنگری، زیر و رو می شود. بطوریکه پس از ترور ناجوانمردانه اخیر، حتی بورس های امریکایی با افت سنگین و قابل توجهی روبرو شدند.
چرا که در بازار تهران نه قیمت دلار و سکه طلا با افزایش محسوسی روبرو شده و نه بورس تهران در حال سقوط و نزول بسر می برد. مصداق این مدعا، متوقف شدن قیمت دلار در سطوح 13750 تومانی در بازار و هجوم خریداران سهام در بورس تهران است که در حال جبران افت یکی دو روز پیش است. لذا جا دارد به عموم فعالان و متولیان بازار که با درک صحیح اوضاع خطیر کشور، در یک حرکت سازنده و اقدامی شایسته، مبادرت به جمع آوری صف های فروش و تزریق نقدینگی به فضای معاملات کرده و موجبات بازگشت اعتماد و جو آرامش به فضای معاملات را فراهم ساختند، تبریک و احسنت گفت و بر نقش سازنده مدیران شایسته بازار صحه گذاشت.

 

حافظ عزیزی نقش
مدیر سرمایه گذاری و گروه تحلیل بازار 

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
مدیرعامل شرکت سهامی ذوب آهن اصفهان در گفتگو با بورس نیوز مطرح کرد:

سود ۴۵۱ میلیارد تومانی "ذوب" طی ۶ ماه

مدیرعامل شرکت سهامی ذوب آهن اصفهان در گفتگو با بورس نیوز مطرح کرد:

سود ۴۵۱ میلیارد تومانی "ذوب" طی ۶ ماه

ارسال نظر