بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۱۸ دی ۱۳۹۸ - ۱۳:۴۲
کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس‌نیوز تاکیدکرد:

"بیمه سهام" راهکاری برای کاهش ریسک بازار

بازار سرمایه منتظر واکنش آمریکا است؛ ولی به نظر می رسد تلاشها در راستای جلوگیری از افزایش تنش ها بوده و چنانچه اتفاق خاصی رخ ندهد، روند بازار در روزهای آینده مثبت خواهد شد.
کد خبر : ۲۰۵۶۸۷

بیمه سهام، راهکاری برای کاهش ریسک بازار

به گزارش بورس نیوز، انجمن توسعه سرمایه‌گذاری حرفه‌ای طی بیانیه‌ای اعلام کرد: در خلال چند روز گذشته صندوق توسعه بازار سرمایه و صندوق تثبیت، تلاش‌های قابل ملاحظه‌ای برای کنترل هیجان بازار مبذول کردند.

انجمن ضمن قدردانی از این تلاش‌ها خواهان افزایش منابع این صندوق‌ها از طریق مجاری قانونی پیش‌بینی شده در قوانین مربوطه است.

پیشنهاد عملی انجمن توسعه سرمایه‌گذاری در حال حاضر اطمینان بخشی نسبت به شرایط عادی بازار سرمایه ضمن تشویق سرمایه گذاران به سرمایه گذاری بلندمدت، استفاده بهینه درازمدت از ظرفیت های حمایتی و تاکید بر ارزندگی سهام است.

با توجه به امکان انتشار اوراق اختیار فروش تبعی (بیمه سهام) توسط سهامداران و حامیان سهام، انتشار اوراق اختیار فروش ۶ ماهه برای ۵۰ نماد برتر بازار، اعلام حمایتی را تقویت و نگاه حمایتی را بلندمدت خواهد کرد.

انجمن توسعه سرمایه گذاری آماده ارائه راهکارهای مربوطه به مسئولان بازار است و اطمینان دارد انتشار این اوراق حداقل اطمینان نسبی بازدهی ۱۰ درصد سهام ۵۰ شرکت اصلی بازار را در خلال ۶ ماه آینده برای سهامداران فراهم کرده و مانع از هیجان زدگی سرمایه گذار می شود.

بدیهی است انتشار این اوراق اختیار فروش به مراتب فشار کمتری به صندوق‌های تثبیت و توسعه بازار وارد خواهد کرد ضمن آنکه بدون تردید روند بازار سرمایه در ۶ ماه آینده تحت تاثیر ظرفیت‌های موجود مثبت است.

انجمن توسعه سرمایه گذاری حرفه ای امیدوار است توجه مسئولان بازار به این پیشنهاد، زمینه ساز بازگشت بازار سرمایه به تعادل را فراهم کند، امری که خواست همه فعالان بازار سرمایه است.

سیاوش وکیلی کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با بورس نیوز در این خصوص بیان کرد: این پیشنهاد به این معناست که حامیان سهم‌ها روی ۵۰ شرکت برتر بازارسرمایه، اوراق تبعی منتشر می‌کنند. مثلا اگر سهامدار شرکت همراه اول می‌تواند با انتشار اوراق تبعی، اعلام کند سهم همراه اول را ۶ ماه دیگر، ۱۰ درصد بالاتر از قیمت فعلی تابلو خریداری خواهد کرد (اعداد و نمادها فرضی است، اما بازدهی احتمالی حداقل به میزان سود بانکی خواهد بود). در این صورت اگر بازار دچار ریزش و افت شود، سهامداران اطمینان خاطر می توانند سهم شان را در موعد مقرر به فروش برسانند. اگر هم بازار صعودی باشد، سهامداران هیچ الزام و اجباری برای فروش سهم شان با این قیمت ندارند و می توانند به قیمت روز در بازار، عرضه کنند.

وی افزود: این پیشنهاد در حقیقت بیمه کردن سهم ها خواهد بود که سود آن برای سهامداران و ضرر احتمالی برای ناشران اوراق تبعی خواهد بود. بسیاری از سرمایه گذاران اعتقاد به تداوم هیجان منفی بازار ندارند و از انتشار اوراق تبعی استقبال خواهند کرد.

وکیلی در پاسخ به این سؤال که چرا اقدامات حمایتی مانند انتشار اوراق تبعی فقط شامل ۵۰ شرکت بزرگ بازار است و سهم های کوچک و متوسط از حمایت ها سهمی ندارند، گفت: پاسخ به این موضوع باید توسط متولیان بازار داده شود. اما انتشار اوراق تبعی و اختیار فروش به شرطی صورت می گیرد که ناشران، تضمین بسپارند و اگر حامیان سهم های کوچک هم تمایل داشته باشند می توانند طبق دستورالعمل، اقدام به انتشار اوراق کنند.

وی در خاتمه تصریح کرد: بازار سرمایه منتظر واکنش آمریکا است؛ ولی به نظر می رسد تلاش ها در راستای جلوگیری از افزایش تنش ها بوده و چنانچه اتفاق خاصی رخ ندهد، روند بازار در روزهای آینده مثبت خواهد شد.

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
کارشناس بازارسرمایه در گفت‌وگو با بورس‌نیوز؛

سهامداران نگران اصلاح موقت "بورس" نباشند

کارشناس بازارسرمایه در گفت‌وگو با بورس‌نیوز مطرح کرد؛

سفته‌بازی یا سهامداری!

کارشناس بازارسرمایه در گفت‌وگو با بورس‌نیوز تاکید کرد:

جان دوباره بازار پس از تنش‌ها

کارشناس بازارسرمایه در گفت‌وگو با بورس‌نیوز تاکیدکرد:

انتشار اوراق تبعی، راهکاری برای پوشش ریسک

ارسال نظر