بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۲۱ دی ۱۳۹۸ - ۱۲:۴۵
رئیس اتحادیه صنف آهن و فولاد و فلزات تهران در گفتگو با بورس نیوز تاکیدکرد:

خنثی بودن تحریم های جدید بر صادرات فولاد در گرو یک شرط

نقل و انتقال پول با مشکلاتی مواجه است و این مشکلات، شامل تمامی صادرکنندگان کشور می شود.
کد خبر : ۲۰۵۹۷۹

به گزارش بورس نیوز، روز گذشته آمریکا در واکنش به سیلی ایران نام چند شرکت فولادی را در فهرست تحریم ها قرار داد. واکنش بازار سرمایه ما به این خبر، صف خرید سهم های فولادی بود.

حمیدرضا رستگار رئیس اتحادیه صنف آهن و فولاد و فلزات تهران در گفتگو با بورس نیوز در این خصوص بیان کرد: سال ۲۰۱۹ صنعت فولاد کشور مشمول تحریم شده بود، ولی روز گذشته با اعلام اسامی چند شرکت فولادساز دشمن خواست اعلام کند که این شرکت ها هدف تحریم قرار گرفته اند.

وی افزود: فولاد کالایی استراتژیک بوده و نشان از توسعه یافتگی هر کشور است. صنعت فولاد ما، صنعتی خودکفا است و به نظر می رسد دشمن با این تحریم های جدید، قصد بهره برداری روانی از این موضوع و جلوگیری از توسعه بیشتر صادرات صنعت فولاد ایران را دارد. تحریم های قبلی تا حدی صادرات محصولات فولادی را دچار مشکل کرد، ولی موفق به مختل کردن صادرات فولاد نشدند. بعد از اعمال تحریم های قبلی، کشور ما راه صادرات را پیدا کرد و اگرچه با مشکلاتی مواجه هستیم، ولی صادرات فولاد کماکان ادامه دارد. سالانه بیش از ۲۷ میلیون تن انواع مختلف محصولات فولادی در کشور تولید می شود که حدود ۱۴ میلیون تن آن در بازار داخل مصرف می شود و مابقی باید روانه بازارهای صادراتی شود. تا این لحظه مشکلی بابت عدم امکان صادرات فولاد نداشته ایم.

این کارشناس صنعت فولاد تصریح کرد: البته تداوم روند صادرات محصولات فولادی مشروط به برنامه ریزی و سیاست گذاری صحیح و بلندمدت بوده و با برنامه ریزی دقیق، قطعا می توان بر مشکلات فائق آمد. فولاد ایران هم به لحاظ قیمت و هم به لحاظ کیفیت، مزیت رقابتی داشته و در بازارهای صادراتی، مشتریان خاص خود را دارد. ولی سیاست گذاران باید حمایت بیشتری از بخش خصوصی بعمل آورند و از تجربه سرمایه گذاران و فعالان سنتی این حوزه، استفاده کنند. چشم انداز سیاست گذاران باید بلندمدت بوده و افق ۱۴۰۴ فولاد را در نظر بگیرند.

رستگار در رابطه با دلیل قرار گرفتن اسم چند شرکت فولادی در فهرست تحریم های جدید گفت: هدف دشمن، ضربه زدن به تولید و صادرات کشور ما است و شرکت هایی که در فهرست تحریم ها قرار گرفته اند، تولیدکنندگان بزرگ و مطرحی هستند که شاید هم از نظر دشمن، ارتباطات مالی با بخش دولتی داشته اند. ولی این به معنای تحریم تعدادی شرکت فولادی و عدم محدودیت برای سایر شرکت ها نیست. با توجه به محدودیت های ناشی از تحریم ها، نقل و انتقال پول با مشکلاتی مواجه است و این مشکلات، شامل تمامی صادرکنندگان کشور می شود.

رئیس اتحادیه صنف آهن و فولاد و فلزات تهران در ادامه اظهار کرد: بسیاری از صادرکنندگان و فعالان واقعی حوزه فولاد، به دلیل بخشنامه های مختلفی که در این مدت صادر شده، فعالیت خود را متوقف کرده اند. ما در حال جنگ در تمامی حوزه های اقتصادی و سیاسی و نظامی هستیم و مقام معظم رهبری هم تاکید زیادی روی بخش اقتصادی داشته اند. انتظار می رود مشکلات اقتصادی با اتکا بر تجربه و دانش و توان فعالان و صاحب نظران حوزه های مختلف اقتصادی بر طرف شود. امیدواریم کارشناسان و صاحب نظران در این حوزه ورود کنند و سیاست گذاران هم با توجه به نظرات کارشناسان و فعالان و صاحب نظران هر حوزه، تصمیم گیری کنند. اعضای اتحادیه آهن و فولاد و فعالان این صنعت در سراسر کشور، از بدو شکل گیری این صنعت، جزو سرمایه گذاران اصلی در حوزه فولاد بوده اند، ولی متاسفانه مدتی است اعضای اتحادیه کمتر در جریان برنامه ها و تصمیمات مربوط به این حوزه قرار می گیرند. تقاضای فعالان این صنعت، مشورت بیشتر با اتحادیه ها قبل از اتخاذ تصمیمات مربوط به صنعت فولاد است.

وی اضافه کرد: فولاد ما از کیفیت بالا و قیمت مناسب برخوردار است و اگر نقاط ضعف و قوت صنعت فولاد را بشناسیم، قطعا برنامه ریزی دقیق تری صورت خواهد گرفت.

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
مدیرعامل شرکت فولاد هرمزگان مطرح کرد:

تحریمی از جنس تبلیغات

ارسال نظر