تعداد بازدید : ۳۱۹
کد خبر : ۲۰۶۴۴۰
۲۵ دی ۱۳۹۸ - ۰۹:۱۴
کروز از سال ۹۲ تولید اولین نسل از ECU را آغاز کرد و تا به امروز توانسته به عنوان نخستین شرکت داخلی، ۵ نسل متفاوت از آن را صد در صد بومی سازی کند.

کروز در قاب اقتصاد مقاومتی و رونق تولید

به گزارش بورس نیوز ، وقتی درباره مفهومی به نام رونق تولید در اقتصاد مقاومتی به دنبال یافتن راهکار و شناسایی تهدیدات هستیم باید بدانیم که رونق به معنای:”اعتبار ، پیشرفت ، آبادانی و جلوه است که هرکدام در زندگی اجتماعی نقش تعیین کننده دارند. اقتصاد مقاومتی نیاز به تبلور ظرفیت های داخلی دارد که در آن بتوان با تکیه بر دانش و تخصص اولا از وابستگی به خارج در شرایط فعلی رها شد و ثانیاً در مسیر توسعه قرار گرفت.

جدای از بی ‌توجهی به اصلاحات ساختاری و نهادی در سال‌های اخیر، به نظر می‌رسد وضعیت امروز کشور حاصل تفکری است که وزن مسائل خارجی در حل مشکلات کشور را بیش از حد بزرگ کرده و اشتباه استراتژیک این جریان، گره زدن مسائل اقتصادی کشور به مسائل سیاست خارجی بود در حالی که وزن مسائل خارجی در حل مشکلات اقتصادی کشور هر چند مهم اما در حدی نبود که تصمیم‌گیری فعالان اقتصادی و انتظارات آنان که نقش مهمی در اقتصاد دارد، به آن گره بخورد. همین موضوع سبب شده است که کنش‌ها و واکنش‌های طرف‌های خارجی بلافاصله آثار خود را در بازارهای اقتصادی نشان می‌دهد و همین موضوع سبب از بین رفتن ثبات در بازارهای اقتصادی و افزایش ریسک سیاسی و البته اقتصادی شده است. البته معقول‌ترین رفتار در چنین شرایطی کم‌اهمیت جلوه دادن رفتارهای طرف‌های خارجی و پر اهمیت جلوه دادن نقش سرمایه‌های داخلی در رونق تولید و پیشرفت اقتصادی است تا زمینه را برای تصمیم‌های بزرگتر فراهم کرد و البته باید به این موضوع اعتقاد داشت.

وضعیت اقتصادی کشور نیاز به اصلاحات جدی و ساختاری دارد و هرچه زمان می‌گذرد بر پیچیدگی موضوع افزوده می‌شود. اصلاح وضعیت بانک‌ها و نظام تامین مالی درکشور همراه با تعمیق بازار سرمایه، نظام توزیع، شبکه گمرکی و قاچاق کالا، نظام مالیاتی، خصوصی سازی اقتصاد و کاهش نقش دولت و نیز بهبود فضای کسب و کار همگی از این دست مسائل هستند که باید همگام با هم پیش روند. در کنار همه این مسائل چند مساله اساسی است که نیاز به توجه بیشتری دارد.

اتخاذ سیاست‌هایی که هزینه تحریم‌ها را حداقل نماید، نیز ضروری به نظر می‌رسد. گسترش پیمان های دوجانه پولی، ایجاد پول های رمزپایه و روش‌هایی برای دور زدن تحریم همگی از ضروریاتی هستند که می توانند در شرایط فعلی به کمک اقتصاد کشور بیایند اما این موضوع مستلزم وجود استعدادها و قابلیت هایی است که بتوان به دانش و مهارت آن اعتماد و اطمینان کرد.

خانواده ی ۱۲.۰۰۰ نفری کروز که در جاده مخصوص به عنوان بزرگترین شرکت تولید قطعات فعالیت می کند از سال ۱۳۶۱ یعنی همزمان با اوج هجمه های بین المللی علیه کشور به وجود آمد. فعالیت اقتصادی در فضایی که کشور درگیر بحرانهایی مانند جنگ و کش مکش گروههای مختلف فکری بود سبب شد که کروزیها در مسئله ی تولید به دانش افزایی و توسعه ی مهارت روی بیاورند و نتیجه تلاشها در آن زمان کروزی شد که امروز می توان درباره ی آن و نقشه ی راهی که در پیش دارد صحبت کرد. هجمه هایی که در این بین علیه کروزیها شکل گرفت یک سؤال را مطرح می کند و آن اینکه منتقدان گروه کروز به هر نحوی چرا از مطرح کردن دستاوردهای این گروه شانه خالی می کنند؟ صرفه جویی در مصرف ارز ، طراحی داخلی ، توسعه مهارت ، ایجاد اشتغال ، همکاری با شرکتهای بزرگ تولیدی در دنیا و…. همگی تنها بخشی از فعالیتهای این گروه تولیدی هستند.

کروزیها با سه کارخانه ۳۱ ، ۳۰ و ۶۵ هزار متری مسقف محصولاتی مانند سوئیچ ، دسته سیم ، قطعات تزئینی ، نشانگرها و مالتی مدیا ، قوای محرکه ، تعلیق و ترمز ، داشبورد و سپر ، ایربگ و ایمنی ، چراغ ، آینه ، سنسور و کویل ، کنترل بدنه و حفاظت ، سیستم تهویه ، فرمان ، اگزوز و کنترل آلایندگی و بلوک سیلندر را تولید می کنند که این اولا باعث شکل گیری مجموعه ای کامل از طراحی و تولید قطعات بومی سازی شده و ایجاد اشتغال را فراهم کرده و نکته ی قابل توجه در موضوع ایجاد اشتغال گروه کروز قرار دادن اولویت برای زنان سرپرست خانوار است که بسیار قابل تحسین و حائز اهمیت است. فراهم کردن ۱۲.۰۰۰ فرصت شغلی برای افراد در حالیکه بسیاری از شرکتها و سازمانهای خصوصی به دلیل فشارهای اقتصادی و هزینه های بالا دست به تعدیل نیرو زده اند از مواردیست که نباید به سادگی از کنار آن گذشت.

در بحث آلایندگی که دغدغه ی بسیاری از فعالان محیط زیست است کروز با بهره گیری از دانش مهندسین خود توانسته در خصوص موتورها و خودروهای متفاوت ازقبیل موتور ۷EF  در خودروهای دنا پلاس، دنا، سورن و سمند؛ موتور ۳TU؛ موتور ۵TU  در خودروهای ۲۰۷، ۲۰۶، رانا و پارس؛ خودروهای تیبا، کوییک و ساینا و همچنین موتور EC5، استاندارد یورو ۵ را کسب کند. وجه تمایز کروز با شرکتهای مشابه توجه ویژه کروز به ظرفیت های داخلی است که نمود بارز اقتصاد مقاومتی خواهد بود. این مسئله سبب شده تا علاوه بر همکاری با شرکتهای خودرویی در بخش هواپیمایی نیز شاهد تمایل فعالان این حوزه به همکاری با مجموعه ی قطعه سازی کروز باشیم. موج جدید تحریمها در کشور و لزوم بازنگری در سیاستهای تولیدی سبب شده که نگاه ویژه ای در مورد صنایعی که در بخشهای بالادستی فعالیت می کنند وجود داشته باشد. کروزیها در عین تولید اشتغال و داخلی سازی بسیاری از قطعات مصرفی علاوه بر اینکه استاندار کیفی محصولات خود را ارتقا می دهند بلکه حالا در بخشهای دیگر نیز می توان با بهره گیری از این دانش امیدوار به حصول نتایج درخشان بود.

باید اذعان کرد که با اعمال برخی از تحریمها صنعت خودروسازی کشور اتفاقات خاصی را پیش روی خود می دید که با دور اندیشی گروه کروز نه تنها اعمال ظالمانه ی آنها بی اثر شد بلکه کروز از سال ۹۲ تولید اولین نسل از ECU  را آغاز کرد و تا به امروز توانسته به عنوان نخستین شرکت داخلی، ۵ نسل متفاوت از آن را صد در صد بومی سازی کند. نشانه ها و واقعیت های موجود در مورد کروز یک گمانه را مطرح می کند گمانه ای که در آن می توان تلویحاً به این نتیجه رسید که عده ای در داخل از چنین دستاوردهایی ناراحت هستند که باید از آنان علت ناراحتیشان را پرسید./ نبض بازار

دیدگاه خود را بیان کنید
* نظر:
نام:
ایمیل:
ببینید و بشنوید آرشیو
گزارش مجامع

زمان مجمع ۲۴ شرکت مشخص شد

زمان مجمع فولاد مبارکه، پالایشگاه فرابورسی، دو بانک و ۲۱ شرکت مشخص شد
آخرین خبرها از وضعیت تولید محصولات جدید

آخرین خبرها از وضعیت تولید محصولات جدید

مجمع عمومی عادی سالیانه صاحبان سهام شرکت بهمن دیزل روز چهارشنبه هجدهم تیر با ٨٧.٣ درصد کل اعضاء سهامداران در سالن همایش شرکت بهمن موتور برگزار شد.
افزایش ۲۴ درصدی سود خالص

افزایش ۲۴ درصدی سود خالص "بفجر" در سال 97

مدیرعامل پتروشیمی فجر گفت: در پایان اسفند ماه سال گذشته، سود خالص این شرکت 734 میلیارد تومان بوده که این رقم حاکی از افزایش ۲۴ درصدی سود خالص این شرکت نسبت به سال مالی 96 است.
رشد 90 درصدی سود عملیاتی حسینا در سال 97

رشد 90 درصدی سود عملیاتی حسینا در سال 97

گزارش عملکرد هیات مدیره این شرکت در سال 97 نشان دهنده افزایش 90 درصدی سود عملیاتی حسینا در سال 97 است.
مخالفت سهامدار عمده با افزایش سرمایه وپسا

مخالفت سهامدار عمده با افزایش سرمایه وپسا

مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری صنعت پتروشیمی ساختمان خلیج‌فارس،گفت: پیشنهاد افزایش سرمایه مورد تایید سهامدار عمده این شرکت (با درصد سهام 85 درصد) قرار نگرفته است.
آینده ای روشن در انتظار شرکت تازه وارد بورسی / پتروشیمی نوری مشکل تامین خوراک ندارد

آینده ای روشن در انتظار شرکت تازه وارد بورسی / پتروشیمی نوری مشکل تامین خوراک ندارد

مدیرعامل شرکت پتروشیمی نوری گفت: در شرایط کنونی که تامین خوراک اصلی ترین مشکل شرکت های پتروشیمی محسوب می شود پتروشیمی نوری به دلیل اتصال به 13 پالایشگاه پارس جنوبی مشکلی برای تامین خوراک ندارد.
سر آمد شرکت های تولید کننده فرآورده های نفتی

سر آمد شرکت های تولید کننده فرآورده های نفتی

مجمع عمومی عادی ساليانه صاحبان سهام شرکت پالايش نفت اصفهان(سهامی عام) با حضور 88 درصدی سهامداران، رئيس مجمع، مديرعامل شرکت پالايش اصفهان، نماينده سازمان بورس و حسابرس مستقل و بازرس قانونی برگزار شد.
برای دریافت خبرنامه بورس نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: