بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
جمعه ۰۴ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۹:۵۲
نگاه خیره بورس‌بازان به گروه خودرو؛

پیشتاز صنایع در بهمن ماه کدام گروه است

در ۱۰ ماه گذشته از سال جاری، صنعت «محصولات کامپیوتری» به واسطه تک سهم بودن، بیشترین رشد شاخص را تجربه کرد. حال در نظرسنجی اخیر مشخص شد نگاه‌ها به سمت صنعتی پرحاشیه و هزینه‌بر است!
کد خبر : ۲۰۷۳۵۳

پیشتاز صنایع در بهمن ماه کدام گروه است

به گزارش واحد آمار و نظرسنجی (آبسیم پلاس) بورس نیوز، در هفته جاری در خصوص صنعت و گروه پیشتاز در بهمن ماه نظرسنجی برگزار شد که بر اساس آن، اکثریت اعتقاد به رشد گروه «خودرو و ساخت قطعات» داشتند.

بر اساس نتیجه این نظرسنجی، تاکنون ۴۰ درصد از ۸۵۰۰ نفر رأی دهنده، معتقدند گروه «خودرو و ساخت قطعات و سرمایه گذاری‌های وابسته» در یک ماهه منتهی به بهمن سال جاری بیشترین بازدهی را عاید سهامداران خواهد کرد.

با فاصله بسیار زیاد از انتخاب اول سهامداران، صنایع «بانک و بیمه» به همراه «داروسازان» با سهم ۱۱ درصدی در نظرسنجی، در رده دوم قرار گرفتند.

پیشتاز صنایع در بهمن ماه کدام گروه است

به طور معمول، هر بار که در این خصوص نظرسنجی برگزار شد اکثریت سهامداران گروه «خودرو و ساخت قطعات» را بر سایر صنایع ترجیح دادند که به نظر می‌رسد همواره نگاه سهامداران به سمت این گروه است و انتظار دارند این صنعت پرحاشیه و پرهزینه، عملکرد بهتری از سایر صنایع داشته باشد. در واقع، این انتخاب بیشتر از این ذهنیت بر می‌خیزد که با حرکت گروه خودرو، کلیت بازار به سمت مدار مثبت حرکت می‌کند؛ از همین رو، ترجیح سهامداران این است که پیشتاز صنایع، این گروه باشد.

در این خصوص فرشید اردبیلیون جهانی مدیرعامل کارگزاری جهان سهم در گفتگو با بورس‌نیوز اظهار کرد:
شرکت‌ها با توجه به سه فاکتور سرمایه، فروش و قیمت بازار مورد بررسی قرار می‌گیرند؛ شرکت‌های حاضر در گروه پالایشگاهی از همه صنایع نرخ پایین‌تری دارند و پس از آن، فلزات و پتروشیمی‌ها قرار می‌گیرند اما؛ ارزش این شرکت‌ها بالا و نزدیک به ۱۰۰ تریلیون تومان است. با وجود این که ارزنده هستند، رشد آن‌ها به کندی صورت می‌پذیرد.

وی به سهامداران توصیه کرد: مهم‌ترین فاکتور برای سهامداران در شرایط کنونی بازار این است که با بررسی و شناخت کامل سهم اقدام به خرید کنند اما؛ در بازار این اتفاق نمی‌افتد و سهامداران هیجانی اقدام به خرید می‌کنند. رصد کردن تنها قیمت یک سهم راهنمای خوبی برای سرمایه‌گذاری نیست.

مدیرعامل کارگزاری جهان سهم در خصوص محرک بورس برای ورود به فاز بعدی رشد تصریح کرد: در گذشته قیمت جایگزین یا قیمت روز دارایی‌ها پشتوانه سهم‌ها بودند؛ اگر سهمی ۳۰۰ تومان داد و ستد می‌شد، پشتوانه ۲۰۰۰ تومان دارایی داشت و این حاشیه امنی برای سرمایه‌گذار بود اما؛ در حال حاضر بسیاری از افراد به دنبال سرمایه‌گذاری در شرکت‌هایی هستند که تجدید ارزیابی دارند. در صورتی که سهام شرکتی که تجدید ارزیابی دارد و قیمت‌ها را به‌روز می‌کند، پشتوانه حاشیه امنی که در گذشته داشت، به لحاظ قیمت دارایی‌ها دیگر نخواهد داشت.

اردبیلیون جهانی در خاتمه گفت: مسیری که بورس در جهت تجدید ارزیابی‌ها در پیش گرفته ریسک بازار را افزایش خواهد داد؛ مگر آن که فرض کنیم تورم و رشد نرخ دلار و دارایی‌ها به همین شکل ادامه خواهد داشت. با این فرض، سهامداران به مشکلی برنخواهند خورد اما؛ در غیر این صورت، تجدید ارزیابی‌ها حاشیه امن سهام را از بین می‌برد و حباب قیمتی ایجاد می‌کند.

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
سرایت جو خوشبینی به تالار معاملات؛

شاخص کل تا چه سطحی صعودی می‌کند؟

بازاری بی پایه برای کسب سود؛

جاماندگان بازار سرمایه را بشناسید

آیا این سیمانی از خواب بیدار می‌شود!؛

«سخواف» دست به دامن «سشرق»

خوب‌ها و بد‌های هفته را بشناسید؛

پایکوبی سهامداران در «جهرم»

ارسال نظر