بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
جمعه ۰۴ بهمن ۱۳۹۸ - ۲۰:۲۸
تحلیلگر مسائل اقتصادی تاکید کرد:

بی فایده بودن عملیات بازار باز

با رشد ۲۷ درصدی نقدینگی انجام عملیات بازار باز فایده‌ای ندارد
کد خبر : ۲۰۷۴۵۴

به گزارش بورس نیوز، هادی حق‌شناس استاندار گلستان و تحلیلگر مسائل اقتصادی گفت: عمليات بازار باز در نهايت کشف قيمت واقعي پول است و اگر اين اتفاق بيفتد ديگر نيازي نيست که نرخ سود بين بانکي به‌طور مرتب کم يا زياد شود يا بانک‌ها اضافه برداشت انجام دهند.

يک موضوع مهم‌تر ديگر اين است که لازم نيست مردم براي پناه‌بردن به ساير دارايي‌ها، نقدينگي خودشان را به سمت بازارهايي از قبيل ارز، سکه، طلا، زمين، خودرو يا آپارتمان هدايت کنند. اگر قيمت واقعي پول در بازار تعيين شود، ضرورتي ندارد که اتلاف منابع اتفاق بيفتد و هزاران نفر روزانه به فکر اين باشند که چه چيزي بخرند يا بپوشند تا ارزش پول آنها حفظ شود.

يکي از دلايل اينکه در ميدان فردوسي مردم به طور مرتب به دنبال تعيين يا اطلاع قيمت سکه و ارز هستند اين است که نمي‌خواهند ارزش آن مختصر پولي که دارند، در تلاطمات از بين برود. گرچه عمليات بازار باز يک عمليات کافي در بازار پول نيست بلکه اقدام کافي اين است که نرخ تورم کنترل شود و اينکه نرخ اين شاخص اقتصادي تک‌رقمي و کمتر از عدد پنج درصد باشد.

آنگاه شرط لازم براي اينکه ثبات در بازار پول وجود داشته باشد،‌ يا شاخص‌هاي پول واقعي شوند، اين است که عمليات بازار باز هم انجام شود. نمي‌شود نرخ رشد نقدينگي بيش از عدد ۲۷-۲۶ درصد باشد آنگاه ما انتظار داشته باشيم که بقيه شاخص‌هاي پولي به سمت اعداد استاندارد هدايت شوند.

تا زماني که نرخ نقدينگي ما بالاست، بايد انتظار تورم دورقمي هم داشته باشيم و بايد اين انتظار هم داشته باشيم که نرخ سود بين‌بانکي که شوراي پول و اعتبار تعيين مي‌کند واقعي نباشد و مردم به سراغ بازارهاي موازي برود.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر