بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۰۵ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۲:۳۷
کارشناس مسائل اقتصادی در گفت‌وگو با بورس‌نیوز تاکیدکرد:

کاهش نرخ سود بانکی به رنگ واقعیت!

کاهش احتمالی نرخ سود بانکی در بانک های کم ریسک تر، اتفاقا خبر خوبی برای سهامداران بوده و اثر مثبتی بر سودآوری بانک ها بر جای خواهد گذاشت.
کد خبر : ۲۰۷۵۴۶

تمایل بانک ها به کاهش نرخ سود بانکی

به گزارش بورس نیوز امروز شایعاتی در مورد احتمال کاهش نرخ سود بانکی مطرح شد. فشار عرضه‌ها در سهم‌های بانکی محسوس بود و با توجه به نرخ تورم، نرخ فعلی سود بانکی جذاب نیست و کاهش احتمالی سود بانکی می‌تواند جذابیت سپرده‌گذاری در بانک‌ها را بیش از پیش بکاهد.

مجید شاکری کارشناس مسائل اقتصادی در گفت‌وگو با بورس‌نیوز در این خصوص بیان کرد: در مورد کاهش نرخ سود بانکی خبری نشنیده‌ام؛ ولی موضوع کاهش احتمالی نرخ سود بانکی از دو جنبه قابل بررسی است.

وی ادامه داد: جنبه نخست کاهش نرخ سود بانکی از سوی سیاست‌گذاران پولی و بانکی بوده که با توجه به صحبت‌های رئیس کل بانک مرکزی در روزهای اخیر، رغبتی به کاهش نرخ سود بانکی از سوی سیاست‌گذاران مشاهده نمی‌شود.

شاکری افزود: جنبه دوم، تمایل خود بانک‌ها به کاهش نرخ سود بانکی بوده که البته کاهش نرخ سود بین بانکی، رقابت بین بانک‌ها برای پرداخت سود بالاتر کاهش یافته و بانک‌هایی که وضعیت با ثبات‌تری دارند، انگیزه‌ای برای پرداخت سود بالاتر ندارند و ممکن است بعضی بانک‌ها در این شرایط اقدام به کاهش نرخ سود سپرده‌ها کنند.

این کارشناس بانکی تصریح کرد: با شرایط کنونی، کاهش نرخ سود بانکی با شیب ملایم فعلی، مشکل خاصی در اقتصاد کشور ایجاد نخواهد کرد. در حال حاضر هم نرخ سود بانکی از نرخ تورم کمتر است و در حقیقت نرخ بهره واقعی، منفی است.

شاکری تصریح کرد: از آنجا که بخش عمده هزینه های بانک را نرخ سود سپرده تشکیل می دهد، کاهش احتمالی نرخ سود بانکی در بانک های کم ریسک تر، اتفاقا خبر خوبی برای سهامداران بوده و اثر مثبتی بر سودآوری بانک ها بر جای خواهد گذاشت.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر