بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۰۶ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۵:۲۹
گزارش روزانه بازار سرمایه؛

دو نیمه متفاوت بازار

پی بردن به اینکه سمت و سوی بعدی بازار چیست و اینکه شرایط بازار چگونه پیش خواهد رفت، و بعد از این باید چه متغیرهایی را برای تحلیل سهام شرکت ها و بازار در نظر گرفت، بزرگ ترین معمای این روزهای تحلیل گران و سرمایه گذاران است.
کد خبر : ۲۰۷۷۲۶

به گزارش بورس نیوز، بازار امروز دو نیمه متفاوت داشت. نیمه اول وقت بازار با هیجان شدید خرید و استقبال گرم سهامداران و فعالان بازار سپری شد و شاخص کل رشد بیش از ۵۰۰۰ واحدی را تجربه کرد. ولی همینکه حقوقی ها، عطش خرید سهامداران را مشاهده کرده و اوضاع را مساعد و بر وفق مراد دیدند، اقدام به عرضه‌های سنگین در بسیاری از نماد‌های بزرگ کردند امری که به افت بیش از ۳۷۰۰ واحدی نماگر بازار منتهی شد و از حرارت و گرمای بازار بمراتب کاسته شد؛ لذا نیمه دوم خوبی نداشتیم و ترس و هراس در چهره بسیاری از فعالان بازار مشهود بود.

این در حالیست که سهام کوچک، پروژه سازی شده، و تک سهم‌های منتخب بازار را خوب می‌خریدند و بازار این گروه از سهام خاص، داغ و پر اقبال بود. جریان ورود پول و سرمایه‌های سرگردان به فضای معاملات با آهنگ تندی ادامه دارد و طیف کثیری از مردم و صاحبان سرمایه، برای خرید و سهامداری به این بخش از فعالیت‌های اقتصادی هجوم آورده اند. شدت تقاضا به قدری است که گاهأ شاهد رشد و بازدهی نجومی و افسانه‌ای در برخی نماد‌ها هستیم و بازار سفته بازی داغ داغ است.

در این میان، پی بردن به اینکه سمت و سوی بعدی بازار چیست و اینکه شرایط بازار چگونه پیش خواهد رفت، و بعد از این باید چه متغیر‌هایی را برای تحلیل سهام شرکت‌ها و بازار در نظر گرفت، بزرگ‌ترین معمای این روز‌های تحلیل گران و سرمایه گذاران است.


کشف داروی ویروس کرونا
شبکه آرتی دولت چین اعلام کرده، داروی کورنا ساخته شده و به زودی این دارو به صورت مجانی توزیع خواهد شد. وزیر بهداشت چین همچنین گفته: طى ساعات آینده یک داروى رایگان براى درمان تمام مبتلایان به کرونا معرفى خواهیم کرد. گفتنی است ورود و خروج به اکثر شهرهاى چین ممنوع شده است. ولی نوید داده احتمال میرود که بین یک تا نهایتا ۱۴ روز آینده بر این ویروس غلبه کنیم!

اوضاع بازار امروز
در بازار امروز شاخص کل متاثر از افزایش قیمت‌ها در نمادهایی، چون «اخابر»، «شیران»، «حکشتی»، «مبین» با رشد بیش از ۱۳۱۰ واحدی روبرو شد. بازار آغاز مناسبی داشت و در ادامه با افزایش عرضه ها، بخشی از رشد خود را از دست داد. و، اما دماسنج بازار امروز نیز خوش درخشید و با یورش به مواضع فروشندگان در ارتفاعات ۴۱۸ هزاری، توانست بار دیگر دست به رکوردشکنی زده و ابر کانال ۴۱۸ هزاری را به تصرف خویش در آورد.

کارنامه امروز بازار
شاخص کل ۴۱۸,۳۱۲ واحد / میزان تغییر ۱۳۱۰ واحد مثبت/ ارزش بازار ۱۵,۲۱۰,۸۹۰ میلیارد ریال/ ارزش معاملات ۴۷,۹۴۱ میلیارد ریال/ حجم معاملات ۸.۰۴۸ میلیارد سهم

نمادهای تاثیر گذار در شاخص
فارس ۵۴۹ واحد منفی/ اخابر ۳۰۷ واحد مثبت/ فولاد ۲۹۰ واحد منفی/ شیران ۲۶۶ واحد مثبت/ شبندر ۲۵۵ واحد منفی/ مبین ۲۰۸ واحد مثبت/ حکشتی ۱۹۶ واحد مثبت

بیشترین حجم معاملات
وتجارت ۸۴۹.۵ میلیون سهم/ وبصادر ۵۸۷ میلیون سهم/ خساپا ۵۵۸.۱ میلیون سهم/ ذوب ۳۳۲.۹ میلیون سهم/ خپارس ۳۱۴.۴ میلیون سهم

ارزش معاملات خرد( سهامداران حقیقی) در بازار امروز
در معاملات امروز بورس تهران، خالص ارزش معاملات خرد (بورس و فرابورس) بالغ بر ۶۶۷۴ میلیارد تومان بود که نسبت به روز معاملاتی قبل، ۴۵ درصد افزایش داشت.

اهم اخبار و تحولات روزانه

۱) متخصصین ارشد سلامت در امریکا معتقدند که در صورت انتشار گسترده ویروس کرونا در دنیا، میتوان انتظار داشت که که تا یک سال آینده ۶۵ میلیون نفر به علت ابتلا به آن تلف شوند!

۲) تحلیلگران می‌گویند بر اساس سوابق موجود در بحران حاصل از بیماری‌های اپیدمی، احتمالا اثر روانی و اقتصادی ویروس کرونا در هفته آتی، بیشترین بوده و سپس به مرور از بین میرود.
۳) حکیم در نشست با جوانان عراق گفته، حضور آمریکا در عراق باید پایان یابد. به آن‌ها اعلام کردیم خودمان توان محافظت از کشورمان را داریم.
۴) در میان گزارش‌های دی ماه تاکنون، گزارش نوری، بموتو، تاصیکو، فاسمین، فخوز و تنوین مورد توجه فعالان بازار قرار گرفته است.
۵) پتروشیمی نوری از محل سود انباشته ۲۰۰ درصد افزایش سرمایه می‌دهد.
۶) حسابرس مجوز ۱۶۰ درصد افزایش سرمایه بانک ملت از محل سهام جایزه را تایید کرد.
۷) سه شنبه نماد فروی عرضه می‌شود. بتاسهم می‌گوید این عرضه اولیه حدود ۸۰۰ ریال بر سود باما خواهد افزود.
۸) از ۷ بهمن ماه بازارگردانی بجهرم آغاز می‌شود.
۹) مدیرعامل کاشی الوند تمرکز بر افزایش کیفیت در کنار طراحی و تولید محصولات جدید و با ارزش‌افزوده بالا را ازدلایل اصلی حفظ بازار فروش محصولات این شرکت عنوان کرد. مهدی فکری ضمن اشاره به تولید محصولات جدید این شرکت در سایز‌های خاص گفت: کاشی الوند در آبان ماه با فروش ۷۳۴ هزار مترمربع کاشی‌های دیوار، کف، پرسلان مات، براق و فول پلیش در سایز‌های مختلف رکورد ۵ ماه قبل از این ماه را در مقدار و ارزش فروش شکست و توانست ۲۰ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان درآمد حاصل از فروش داشته باشد.
۱۰) فرشاد مقیمی از رئیس کل بانک مرکزی برای حمایت از صنعت پیشرو کشور و سرعت بخشیدن به فرآیند پرداخت تسهیلات ۲۵۰۰ هزار میلیاردی به ایران‌خودرو قدردانی کرد.
۱۱) پیش‌بینی می‌شود تا پایان امسال و اوایل سال آتی ۲۵۰۰ صندوق فروشگاهی از سوی رکیش نصب و راه‌اندازی شده و تعداد تراکنش‌های حاصله از آن به بیش از ۳۰ میلیون تراکنش برسد.
۱۲) گهرزمین مزایده فروش ۵۰۰ هزار تن سنگ آهن دانه بندی با عیار ۵۱ درصد را برگزار می‌کند.
۱۳) وزیر دفاع کره جنوبی گفته با وجود اعزام نیرو‌های نظامی این کشور به منطقه غرب آسیا، در صورت بروز درگیری میان آمریکا و ایران، سئول در این درگیری دخالتی نمی‌کند.
۱۴) زنگنه می‌گوید هم‌اکنون روزانه بیش از ٦٠٠ میلیون مترمکعب گاز در بخش خانگی مصرف و بیش از ٨٥٠ میلیون متر مکعب گاز در روز تولید می‌شود، اما مصرف بسیار زیاد است.
۱۵) معاون رئیس جمهور گفته با عدم تصویب FATF تحریم یکجانبه آمریکا را بر علیه خودمان جهانی می‌کنیم.
۱۶) صدر، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام می‌گوید امیدی به تصویب FATF در مهلت باقی‌مانده نیست.
۱۷) ظریف گفت مذاکره با آمریکا غیر محتمل نیست؛ به شرط آنکه آمریکا با تغییر رویه، تحریم‌ها را بردارد.
۱۸) ترامپ در خصوص صحبت‌های ظریف گفته، با پیش شرط مذاکره نمی‌کند. وی در توئیتی گفته است، وزیر امور خارجه ایران می‌گوید ایران خواستار مذاکره با ایالات متحده است، اما می‌خواهد که تحریم‌ها برداشته شود. نه، مرسی!
۱۹) در عراق، نیرو‌های امنیتی که درصدد برچیدن چاد‌رها و موانع سیمانی متعلق به معترضان بودند، با آن‌ها درگیر شدند. این چادر‌ها و موانع در نزدیکی میدان تحریر و بر روی پلی در امتداد رود دجله برپا شده بود.
۲۰) در ده ماه نخست ۲۰۱۹ بازار جهانی مس تصفیه شده با کمبود ۴۳۹ هزار تن عرضه و تولید روبرو بوده است. این مساله منجر به تقویت قیمت مس جهانی شد، اما همکنون ویروس جدید چینی بازار جهانی را به تعطیلی کشانده و قیمت مس کاهش یافته است.
۲۱) مدیرعامل بانک پارسیان اعلام کرده: با مشارکت ۴ بانک (پارسیان، ملی، ملت و پاسارگاد) و بخش خصوصی فضایی را ایجاد کرده‌ایم که تا به حوزه بانکداری دیجیتال ورود متفاوت‌تری داشته باشیم.


پیش بینی بازار دوشنبه ۷ بهمن ۹۸

در حالیکه انتظار می‌رفت با عبور شاخص کل از ابرکانال ۴۰۰ هزار واحدی، شاهد استقرار ثبات و توقف سیر صعودی سطح عمومی قیمت‌ها و شاخص‌ها در بستر معاملات بورس تهران باشیم، ولی در عمل و با توجه به استقبال بی نظیر مردم و سهامداران برای خرید و سرمایه گذاری در بورس، نماگر بازار حتی از ایستگاه رفیع ۴۱۸ هزار واحدی نیز عبور کرد و خم به ابرو نیاورد!. اینک بنظر می‌رسد هیچ چیز جلودار و مانع شاخص کل نیست و این شاه بیت بورس خوش اقبال تهران، سودای فتح قله‌های ۴۲۰ تا ۵۰۰ هزار واحدی تا شب عید را در سر دارد.

هجوم بی امان و توقف ناپذیر نقدینگی و مردم مشتاق برای خرید سهام شرکت ها، ضامن بقای رونق و رشد هیجانی بازار است که هیچ مانع و رادعی را بر سر راه خویش نمی‌یابد و با اقتدار و توانی مضاعف، به پیش می‌تازد و هر روز، سنگر‌های جدیدی را فتح و به حیطه تصرفات خویش می‌افزاید.

بورسی که گوی سبقت از کلیه بازار‌های موازی را ربوده و بدون رقیب، در صدر توجهات مردم و سرمایه گذاران قرار گرفته است. بازدهی فوق العاده بورس نیز به حدی است که شاهد خلق ده‌ها هزار میلیاردر جدید در آن هستیم و شمار شرکت‌هایی که ارزش بازار شان طی دو سال اخیر به بیش از ۱۰۰۰ درصد رسیده است، به عدد ۱۰۰ نزدیک شده است.

حافظ عزیزی نقش
مدیر سرمایه گذاری و گروه تحلیل بازار

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
افزایش محسوس نرخ‌های فروش در ماه گذشته ثبت شد؛

رشد ۹۰درصدی فروش "کگهر"

روند ضعیف فروش کالسیمین ادامه دارد؛

مُهر ممنوعیت و مشکلات صادراتی "فاسمین"

ارسال نظر