بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۰۶ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۶:۳۷
یک اقتصاددان در گفتگو با بورس نیوز تاکیدکرد:

زمان حساس برای شرکت‌های بورسی

با در نظر گرفتن ارزش دارایی های شرکت ها و نیز وضعیت سودآوری شرکت ها، به نظر می رسد ارزش فعلی بازار سرمایه از ارزش واقعی آن بالاتر است. این شرایط، زمان بسیار حساسی برای شرکت های بازار سرمایه است.
کد خبر : ۲۰۷۷۳۲

نقطه حساس بورس تهران

به گزارش بورس نیوز، بورس تهران امروز اگرچه پر قدرت استارت زد، اما عرضه حقوقی ها مجال رشد زیادی به شاخص نداد. حقیقی ها هر چه عرضه شد را درو کردند و به نظر می رسد به نقطه ای رسیده ایم که قدرت جریان پول بازار را بالا می برد و پشت اکثر خرید و فروش ها، تحلیلی نیست.

این وضعیت می تواند کمی نگران کننده باشد؛ چرا که اکثر خریداران، سهامداران تازه واردی هستند که چشم بسته می خرند، مبادا از شهد شیرین بورس بی نصیب بمانند. تمامی فعالان با سابقه این بازار می دانند که بازار سرمایه، بازاری پر نوسان است و هر روند مثبتی ممکن است روند منفی هم به دنبال داشته باشد؛ اما منفی شدن احتمالی بازار (حتی به صورت مقطعی) می تواند سبب تشویش تازه واردها و بروز رفتارهای هیجانی و خروج نقدینگی از این بازار شود. اتفاقی که ظاهرا برای جلوگیری از آن، تدبیری اندیشیده نشده است.

مرتضی عزتی اقتصاددان در گفت‌وگو با بورس نیوز در این خصوص بیان کرد: بکار بردن واژه «حباب قیمتی» در مورد بازار سرمایه و سهم‌های این بازار منطقی نیست و رشد قیمت سهم‌های بازار سرمایه عمدتا به دلیل فشار عرضه ها اتفاق افتاده و این رشد قیمت، حباب نیست؛ بازاری که قیمت آن با عرضه و تقاضای واقعی و بدون دستکاری قیمت تعیین می‌شود، معمولا حباب ندارد و سهم‌های بازار سرمایه در قیمت‌های فعلی، تقاضا دارند و از این رو نمی‌توان گفت قیمت‌ها حباب دارد.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه با اقبال و رشد بازارسرمایه و ورود نقدینگی به سمت این بازار، جلوی رشد سایر بازار‌ها از جمله بازار ارز تا حدودی گرفته شده، رشد این بازار اتفاق خوشایندی بوده اما؛ مشکل اینجا است که با در نظر گرفتن ارزش دارایی‌های شرکت‌ها و نیز وضعیت سودآوری شرکت‌ها، به نظر می‌رسد ارزش فعلی بازار سرمایه از ارزش واقعی آن بالاتر است. این شرایط، زمان بسیار حساسی برای شرکت‌های بازار سرمایه است.

وی تصریح کرد: اگر شرکت‌های فعال در بازار سرمایه، به سرعت اقدام به تبدیل نقدینگی خود به دارایی‌های مولد و افزایش ظرفیت تولید کنند، می‌توان امیدوار بود که روند مثبت بازار سرمایه و رونق بورس تهران همچنان ادامه داشته باشد؛ در غیر این صورت آینده روشنی پیش روی بورس تهران نیست.

عزتی اضافه کرد: به عبارتی، رشد قیمت سهم‌ها در صورتی توجیه پذیر بوده و پایدار است که شرکت‌ها سعی کنند نقدینگی بازار را به سمت رونق تولید و برنامه‌های توسعه‌ای و... هدایت کنند. حتی اگر بخشی از شرکت‌های بازار سرمایه اینطور عمل کنند، ریسک ریزش بازار سرمایه پوشش داده خواهد شد؛ ولی اگر از این فرصت ۳_۴ ماهه استفاده نشود، ریسک ریزش قیمت سهم‌ها و رکود در انتظار بورس تهران خواهد بود.

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
یک اقتصاددان در گفتگو با بورس نیوز تاکید کرد:

مقررات مالیاتی، سدی بر نقدینگی از بازار سرمایه

یک اقتصاددان در گفتگو با بورس نیوز تاکیدکرد:

بازارگردانی سفته بازها

یک تحلیلگر اقتصادی در گفت‌وگو با بورس‌نیوز تاکیدکرد:

حرکت بورس تهران بر لبه تیغ

سهامداری یا سفته‌بازی!؛

NAV هر سهم «وآوا» چقدر است؟

ارسال نظر