بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۰۷ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۹:۱۶
کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با بورس نیوز تاکیدکرد:

راهکارهایی برای جلوگیری از خروج نقدینگی بازار سرمایه

شاید در بخش‌هایی از بازار سرمایه حباب را شاهد باشیم، اما در بعضی سهم ها هم قیمت ها منطقی بوده و حتی بعضی‌ها پتانسیل رشد سودآوری را دارند
کد خبر : ۲۰۷۷۳۳

راهکارهایی برای جلوگیری از خروج نقدینگی بازار سرمایه

علیرضا قدرتی، مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری آوانوین در گفتگو با بورس نیوز در خصوص وضعیت بازار سرمایه بیان کرد: نمی‌توان گفت شرایط فعلی بازار سرمایه، عادی است یا نه. از طرفی شاید در چند سال اخیر این حجم از اقبال به بازار سرمایه و ورود نقدینگی به این بازار کم سابقه و بی سابقه بوده و اگر بخواهیم روند ورود نقدینگی به بازار سرمایه را در طی این چند سال مقایسه کنیم این روند طبیعی نبوده و غیرطبیعی است و شاهد اقبال بسیار زیاد عامه مردم به سمت بازار سرمایه هستیم. اما از سوی دیگر، باتوجه به تورمی که امسال اتفاق افتاده و انتظارات تورمی در سال آینده، و همچنین رکود در بازار‌های موازی مثل بازار ملک، طلا و ارز، به نظر می‌رسد که مردم و دارندگان پول به منظور حفظ ارزش پول خود، به دنبال محلی برای سرمایه گذاری می‌گردند. حجم استقبال از پیش فروش های امسال خودروسازان، تقریبا بی سابقه بود و نشان از نقدینگی بالا در جامعه ما دارد..بخشی از این نقدینگی به سمت بازار سرمایه سوق پیدا کرده و به نظر کاملا طبیعی است و شاید بازدهی بورس در یکی_دو سال گذشته عاملی برای تحریک ورود نقدینگی به بازار سرمایه است. 

این کارشناس بازار سرمایه اضافه کرد: بازار سرمایه را می‌توان به دو گروه سهم تقسیم کرد. گروه اول سهم‌هایی هستند که همراه با رشد قیمت سهم، سود آوری آن‌ها هم افزایش پیدا کرده و ظرفیت شرکت بیشتر شده است. این سهم ها عموما رشدشان همراه با شاخص نبوده و حتی کمتر هم بوده است. کماکان در این صنایع و شرکت‌ها پتانسیل رشد وجود دارد. گروه دوم، سهم شرکت هایی است که دلیل کافی و منطقی برای رشد قیمت سهم‌ها وجود ندارد. رشد سودآوری این سهم‌ها نمی‌تواند افزایش قیمت سهم‌ها را توجیه کند.

قدرتی در پاسخ به ابهام حباب قیمت در بازار سرمایه گفت: شاید در بخش‌هایی از بازار سرمایه حباب را شاهد باشیم، اما در بعضی سهم ها هم قیمت ها منطقی بوده و حتی بعضی‌ها پتانسیل رشد سودآوری را دارند.

این فعال بازار سرمایه در مورد نگرانی ها بابت احتمال خروج نقدینگی اظهار کرد:
این نگرانی درست است. ما باید همیشه مراقب خروج نقدینگی باشیم. ورود نقدینگی در بازار سرمایه به سختی اتفاق می‌افتد و سلسه مراتبی باید طی شود که سرمایه گذاران به سمت بازار سرمایه آمده و ارام آرام سرمایه‌ها را وارد بازار کنند. اما با یک تلنگر و حرکت نسنجیده و پیش بینی نشده همه این سرمایه‌ها می‌توانند از بازار سرمایه خارج شوند. (مثل اتفاقی که بعد از ترور سردار سلیمانی مشاهده کردیم).

قدرتی تاکید کرد: شرایط فعلی بازار سرمایه، آزمونی برای فعالان بازار و مسئولان ذیربط است. جریان نقدینگی اگرچه در حال حاضر مانند سیلابی است که ممکن است اثرات بدی برای بازار سرمایه داشته باشد. امااگر این نقدینگی در مسیر درست هدایت شود ، جای نگرانی نیست. بهتر است سرمایه گذاری‌ ها به صورت غیرمستقیم و از طریق کارشناسان، تحلیلگران و نهاد‌های رسمی انجام شود. عرضه های اولیه‌ می تواند راهی برای هدایت نقدینگی به مسیر مناسب باشد. از آبان ماه تاکنون هیچ عرضه اولیه‌ای صورت نگرفته و بازار عطش زیادی برای عرضه اولیه دارد. شرکت‌های بزرگی در کشور هستند که در صف پذیرش هستند و پتانسیل ورود به بازار سرمایه را دارند. تسریع در روند ورود این شرکت‌ها به بورس و فرابورس اهمیت بسیار دارد. افزایش سرمایه از محل آورده نقدی هم باید بیشتر مورد توجه شرکت ها قرار بگیرد تا بخشی از این سرمایه‌ها، جذب و ساماندهی شود. فرآیند اعطای مجوز نهاد‌هایی همچون شرکت‌های سبدگردان و شرکت‌های مشاور سرمایه گذاری نیز باید تسریع شود.

قدرتی در خاتمه در رابطه با راهکارهای جلوگیری از ریزش بازار سرمایه اظهار کرد: فرهنگسازی صحیح می‌تواند به واکنش منطقی تر سرمایه گذاران در زمان تنش‌های لحظه‌ای و گذرای بازار سرمایه کمک کند. بازار سرمایه بازاری است که هم روز‌های منفی و هم مثبت دارد و قرار نیست که روند همیشه رو به رشد باشد. اگر فرهنگسازی صورت گیرد سهامداران می‌توانند با تامل و نگاه میان مدت‌تر به بازار سرمایه نگاه کنند. کما اینکه با نگاه بلندمدت بازار سرمایه در چند سال اخیر بیشترین بازدهی را نصیب سرمایه گذاران کرده است. علاوه بر این بهتر است کانال‌های هدایت نقدینگی به سمت بازار سرمایه را هم تبدیل به کانال‌های غیرمستقیم کنیم. همچنین این بازار نیازمند قوانین و مقررات با ثبات تری است. فکر می‌کنم لایحه حمایت از سهامداران خرد که اخیرا توسط دولت به مجلس ارسال شده قدم خوبی بوده که به حمایت بلندمدت از بازار سرمایه و جلوگیری از خروج سهامدار از این بازار کمک خواهد کرد.

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
کارشناس بازار سرمایه در گفت و گو با بورس نیوز عنوان کرد:

تعادل در کلیت بازار

سهامداری یا سفته‌بازی!؛

NAV هر سهم «وآوا» چقدر است؟

کارشناس صنایع غذایی در گفت‌وگو با بورس‌نیوز تاکید کرد:

اصلاح بازار و رشد سرمایه‌گذاری‌ها در "زراعت"

معاون امور ناشران و اعضا شرکت بورس در گفت‌وگو با بورس‌نیوز تاکیدکرد:

موتور عرضه‌های اولیه راه افتاد

ارسال نظر