بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۰۶ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۶:۴۵
یک تحلیلگر اقتصادی در گفت‌وگو با بورس‌نیوز تاکیدکرد:

حرکت بورس تهران بر لبه تیغ

عرضه‌های اولیه، پذیره‌نویسی‌های جدید، افزایش‌سرمایه شرکت‌ها از محل آورده نقدی و غیره راهکارهایی برای افزایش ارزش دارایی‌های واقعی بازار‌سرمایه است.
کد خبر : ۲۰۷۷۳۵

به گزارش بورس نیوز، رشد بازار سرمایه حتی از تحلیل های خوشبینانه ابتدای سال هم بیشتر بوده و این رشد، باعث جذب سرمایه گذاران جدیدی به این بازار شده است. بدون شک مهمترین علت رشد بازار سرمایه و افزایش قیمت سهم ها، قدرت پول بوده و در بسیاری از سهم های بازار، افزایش قیمت سهم ها تناسب چندانی با وضعیت بنیادی شرکت ها نداشته است.
تازه واردها چشم بسته می خرند و در پاسخ به چرایی خریدشان می گویند «نقدینگی جایی جز بازار سرمایه ندارد». غافل از اینکه بورس تهران روزهای منفی زیادی هم پشت سر گذاشته و دل بستن به صعود همیشگی این بازار یا هر بازار دیگری، عقلانی نیست.

کیوان حسن زاده تحلیلگر اقتصاد کلان در گفت‌وگو با بورس‌نیوز در خصوص وضعیت فعلی بازار‌سرمایه و پیش‌بینی روند آتی آن بیان کرد: اقتصاد با حجم عظیمی از نقدینگی مواجه شده و این جریان خروشان نقدینگی ممکن است به سمت هر بازاری حرکت کند.

وی ادامه داد: در چنین شرایطی طبیعتی است که بازارسرمایه نیز یکی از بازارهای ورود نقدینگی باشد و جذابیت بازارسرمایه در مقایسه با بازارهای رقیب و ورود سرمایه‌های مردم به این بازار، اتفاق خوشایندی است؛ ولی مشکل اینجاست که حرکت نقدینگی، به صورت خطی نبوده و نوسان‌هایی ایجاد خواهد کرد و بورس نیز از این وضعیت مستثنی نبوده و جریان ورود و خروج پول به این بازار، همراه با ایجاد نوسان خواهد بود.

حسن زاده افزود: برای حفظ نقدینگی در بازارسرمایه و جلوگیری از خروج ناگهانی بخشی از نقدینگی این بازار و تلاطم‌های احتمالی، باید تدبیری اندیشیده شود که نقدینگی فقط صرف افزایش قیمت سهم‌ها نشود.

این تحلیلگر اقتصادی با اشاره به رویکردی که باید بازارسرمایه آن را برای حفظ نقدینگی در بازار جدی بگیرد، تصریح کرد: عرضه‌های اولیه، پذیره‌نویسی‌های جدید، افزایش‌سرمایه شرکت‌ها از محل آورده نقدی و ... راهکارهایی برای افزایش ارزش دارایی‌های واقعی بازار سرمایه است.

وی تاکید کرد: فرصتی طلایی و ۳_۴ ماهه در اختیار بورس تهران قرار گرفته که با تبدیل نقدینگی به سرمایه‌های فیزیکی و مولد، موجبات رونق اقتصادی را در کشور فراهم کند و اگر از این فرصت استفاده مناسب شود، نوسانات شدید بازار سرمایه هم تا حدی کنترل خواهد شد.

حسن زاده افزود: در غیر این صورت، بازار سرمایه روی لبه تیغی حرکت می کند که می تواند نگران کننده باشد. بازار سرمایه، پتانسیل ها و مزایای زیادی از جمله امکان سرمایه گذاری با مبالغ خرد و کلان توسط مردم را دارد و چنانچه مدیران و متولیان این بازار، عملکرد سریع و صحیحی داشته باشند، حفظ نقدینگی در این بازار، کار غیر ممکنی نیست. اما تعلل در انجام اقدامات موثر برای هدایت مناسب نقدینگی بازار، ریسک تغییر روند بازار و ریزش قیمت سهم ها را به دنبال خواهد داشت.

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
یک اقتصاددان در گفتگو با بورس نیوز تاکید کرد:

مقررات مالیاتی، سدی بر نقدینگی از بازار سرمایه

یک اقتصاددان در گفتگو با بورس نیوز تاکیدکرد:

بازارگردانی سفته بازها

یک اقتصاددان در گفتگو با بورس نیوز تاکیدکرد:

زمان حساس برای شرکت‌های بورسی

آیا سودآوری "بالبر" با قیمت‌های کنونی سهم همخوانی دارد؟

حباب‌ها در حال بزرگتر شدن

ارسال نظر