بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۰۷ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۲:۱۵
عضو انجمن انبوه سازان در گفتگو با بورس نیوز تاکیدکرد:

سونامی افزایش قیمت در کمین بازار مسکن

با توجه به رشد حجم نقدینگی و کمبود شدید عرضه در بازار مسکن، افزایش قیمت اجتناب ناپذیر است.
کد خبر : ۲۰۷۸۲۶

به گزارش بورس نیوز، بازار سرمایه بعد از ورود حجم قابل توجهی از نقدینگی سرگردان، رشد چشمگیری داشته و به مرحله ای رسیده که به نظر بسیاری از تحلیلگران اگر عطش سهامداران با عرضه های اولیه و افزایش سرمایه از محل آورده نقدی سهامداران و پذیره نویسی های جدید، پاسخ داده نشود؛ ریسک افت و خروج بخشی از نقدینگی و رکود در انتظار این بازار خواهد بود.
اما سوال اکثر سرمایه گذاران این است؛ در صورت کاهش جذابیت بازار سرمایه برای جذب نقدینگی، مقصد بعدی پول های سرگردان کجاست؟ آیا بازار مسکن پتانسیل رشد قیمت دیگری را دارد؟


محمدعلی ربانی عضو انجمن انبوه سازان استان تهران در گفتگو با بورس نیوز در پاسخ به این سوال بیان کرد: قبل از پاسخ به این سوال توجه به دو نکته ضرورت دارد. نخست آنکه با ساختار بانکی کنونی کشور، بانک ها در خلق پول نقش جدی دارند و حتی اگر هیچ متغیر دیگری را در اقتصاد دخیل ندانیم، به سبب نرخ بهره بانکی هر ۴ سال یکبار، حجم نقدینگی حدود ۲ برابر شده و تورم تقریبا ۱۰۰ درصدی در اقتصاد کشور شاهد خواهیم بود.

وی افزود: همچنین عرضه مسکن هیچ تناسبی با تقاضای واقعی بخش مسکن ندارد. با در نظر گرفتن تعداد ازدواج ها و حجم بافت فرسوده و تقاضای انباشته شده از سنوات قبل و...، هر ساله نیاز به احداث ۱ میلیون واحد مسکونی جدید در کشور داریم؛ حال آنکه دولت در سال های گذشته در مورد تامین نیاز بخش مسکن بسیار ضعیف عمل کرده و برنامه هایی هم که قرار است اجرا شوند، اصلا در حد و اندازه تامین نیاز بازار مسکن نیست. طرح مسکن ملی که به تازگی ثبت نام آن انجام شده تا زمان تحویل حداقل ۲.۵ سال به طول خواهد انجامید و در نهایت هم احداث ۴۰۰ هزار واحد مسکونی در عرض ۳ سال، گرهی از مشکلات بازار مسکن نخواهد گشود.

دبیر انجمن انبوه سازان استان قم تصریح کرد: اگر دو پارامتر افزایش حجم نقدینگی و تورم و نیز کمبود شدید عرضه مسکن و عدم تعادل عرضه و تقاضا در این بازار را کنار هم بگذاریم، به نتیجه ای غیر از افزایش قیمت املاک مسکونی نخواهیم رسید.

ربانی در پیش بینی روند قیمتی بازار مسکن گفت: به نظر می رسد بازار مسکن در نیمه نخست سال ۹۹ شاهد رشد تقریبا ۳۰ درصدی در اجاره بها خواهد بود. افزایش نرخ اجاره بها، با کمی تاخیر زمانی، قیمت املاک مسکونی را هم تحت تاثیر قرار خواهد داد و در نهایت معتقدم بازار مسکن در نیمه دوم سال ۹۹ یک سونامی قیمتی دیگر تجربه خواهد کرد. متاسفانه دولت برنامه جامعی برای ساماندهی بازار مسکن و افزایش عرضه ها ندارد و مادامی که حجم تولید و عرضه مسکن اینقدر از تقاضای واقعی بازار کمتر باشد، انتظار آرامش بلندمدت در بازار مسکن نمی رود. آرامش این چند ماه بازار مسکن، زیاد دوام نخواهد داشت و در سال آینده، احتمالا بازار مسکن مجددا دچار تلاطم شده و نتیجه این تلاطم، جز فشار بیشتر بر دوش مردم و افزایش فاصله طبقاتی و تشدید فساد اجتماعی نخواهد بود.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر