بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۰۸ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۰:۳۵
یک اقتصاددان در گفتگو با بورس نیوز تاکید کرد:

مقررات مالیاتی، سدی بر نقدینگی از بازار سرمایه

معمار و کارگردان و بازیگر اصلی این بازار، حقوقی ها هستند و سکان عرضه و تقاضای بازار را در دست دارند.
کد خبر : ۲۰۷۹۰۸

تیتر: بازار سرمایه هدایت کننده نقدینگی

عباس هشی اقتصاددان در گفتگو با بورس نیوز در خصوص وضعیت بازار سرمایه بیان کرد: با توجه به اینکه شرایط اقتصادی کشور عادی نیست، به تبع آن شرایط بازار سرمایه نیز نمی تواند عادی باشد. در وضعیت فعلی با کاهش ارزش پول و چالش های کسری بودجه مواجه هستیم بنابراین سرمایه گذاری و هدایت نقدینگی به مسیری که ارزش پول بهتر حفظ شود، امری اجتناب ناپذیر است. ورود نقدینگی به بازار ارز و طلا مسئولان اقتصادی کشور را زیر سوال می برد و تنها بازار مناسب برای هدایت نقدینگی، بازار سرمایه است.
وی افزود: بیش از 90 درصد بورس تحت نظر خصولتی ها و صندق بازنشستگی و نهاد های حقوقی است و صاحبان اصلی آنها هم غیرمستقیم "مردم" هستند. مدیران این صندوق ها و نهادها عمدتا به افزایش یا کاهش ارزش دارایی های صندوق ها اهمیتی نمی دهند و اتفاقا هر زمان بخواهند، بازار سازی نیز می کنند. معمار و کارگردان و بازیگر اصلی این بازار، حقوقی ها هستند و سکان عرضه و تقاضای بازار را در دست دارند. مقام ناظر و متولیان این بازار هم منتخب وزیر اقتصاد هستند و در نهایت تمام تصمیم گیری ها در بازار سرمایه، مستقیم و غیر مستقیم، حاکمیتی و وزارتی است. از زمان دولت نهم به بعد، شاخص بورس بعنوان یکی از نمادها و معیارهای توسعه اقتصادی کشور در تبلیغات مورد استفاده قرار گرفته و شاخص سازی ها هم عمدتا با همین هدف مورد توجه قرار گرفته است.
هشی اضافه کرد: در یکی دو سال اخیر، قیمت سهم ها رشد چشمگیری داشته و بخشی از این رشد ناشی از افزایش نرخ دلار بوده است. دلار در بازار آزاد تا محدوده ۱۸ هزار تومان رشد کرد و اگرچه با کاهش مواجه شد و مدت ها در محدوده ۱۲ هزار تومانی ثابت ماند، اما پایه قیمت های مصرف کالای مردمی از نظر هزینه روی همان دلار ۱۸ هزار تومان و حتی بیشتر ماند. دراین شرایط طبیعی هست که قیمت سهام شرکت ها افزایش یابد. در نهایت باید گفت هر آنچه در بازار سرمایه رخ داده، خوب یا بد، خروجی تصمیمات دولت بوده و البته تا حدی هم غیر عادی و حباب گونه است.
این تحلیلگر اقتصادی در رابطه با راهکارهای حفظ نقدینگی در بازار سرمایه گفت: مقررات مالیاتی فعلا به مدد بازار سرمایه آمده است و با در نظر گرفتن سیاست های مالیاتی جدید زمزمه های اخذ مالیات از عایدی سرمایه و... به نظر می رسد پول زیادی از بازار سرمایه خارج نخواهد شد.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
اخبار مرتبط
یک تحلیلگر اقتصادی در گفت‌وگو با بورس‌نیوز تاکیدکرد:

حرکت بورس تهران بر لبه تیغ

یک اقتصاددان در گفتگو با بورس نیوز تاکیدکرد:

زمان حساس برای شرکت‌های بورسی

کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز تاکیدکرد:

دلایلی برای تداوم رشد بازار سرمایه

کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز تاکیدکرد:

جذابیت‌های "بورس" تا پایان سال

ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۰۸ بهمن ۱۳۹۸ - ۲۲:۰۷
بازار هیچ حبابی ندارد این تورم است که هروز بالا میرود و بازار با ان رشد میکند وارزش پول ملی پایین می اید ربطی به بلا رفتن سهام ندارد بلکه باید حجم مبنا بر داشته شود تا بورس رشد بیشتری داشته باشد