بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۱۸ خرداد ۱۳۸۸ - ۱۰:۱۳
در بررسی وضعیت بازار حمل و نقل کانتینری مشخص شد

آینده نا معلوم تجارت کانتینری

عدم برقراری موازنه عرضه و تقاضا به بیکاری و توقف فعالیت بسیاری از کشتی ها منجر گردیده است طی سه ماه ابتدایی سال 2009 آمار کشتی های متوقف شده (laid-up) به 1.3 میلیون Teu پیش از 10 درصد از ناوگان موجود افزایش یافته است.
کد خبر : ۲۰۷۹۲
شاید بتوان گفت یکی از بازارهایی که وضعیت رونق اقتصادی را بطور کلی نشان می دهد انواع بازار حمل و نقل باشد. بطور مثال قبل از آغاز بحران مالی در دنیا در اوایل سال 2008 میلادی شاخص بالتیک که یکی از معروفترین شاخص های معتبر حمل و نقل دنیا بشمار می رود عددی بالاتر از 10 هزار واحد و حتی در مقاطعی 11 هزار واحد را نیز نمایش داد .
 
اما همزمان با تشدید دامنه بحران مالی این شاخص با سقوطی چشم گیر به پایین تر از 1000 واحد نیز رسید و همانطور که مشاهده می شود با کاهش تبعات بحران مالی و اعلام گزارشات نسبتاً امیدوار کننده ، از وضعیت تولید در کشورهای صنعتی این شاخص مجدداً در مدار رشد قرار گرفته است.

به گزارش بورس نیوز ؛ با پیش بینی وخامت وضعیت اقتصادی جهان در سال 2009 ، نرخ رشد حجم تجارت کانتینری جهان در سال 2009 بشدت کاهش یافت . تجارت کانتینری محمولات برای سال 2009، نرخ رشد 3 درصد و برای سال 2010 به نرخ 3.6 درصد پیش بینی شده است . کارشناسان معتقدند ادامه وضعیت رکود جهانی که گریبانگیر تمامی کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه خواهد بود.

به گزارش بورس نیوز ؛ برای سال 2009 نرخ رشد حجم محمولات در مسیرهای پر تردد در منطقه اقیانوس آرام و شرق دور به اروپا به میزان 2.5 درصد و 9.3 درصد پیش بینی می گردد در هر صورت با توجه به ناپایداری در وضعیت موجود ، تمامی پیش بینی ها قابل اصلاح و بازنگری می باشد.

همچنین انتظار می رود با توجه به تحویل ظرفیت ناوگان کانتینری به میزان 1.78 میلیون Teu در سال 2009 و افزایش ظرفیت ناوگان تا ابتدای سال 2010 به 13.7 میلیون Teu ، شاهد عدم برقراری موازنه عرضه و تقاضا خواهیم بود که در نتیجه بسیاری از شرکتهای حمل و نقل کانتینری با ضرر و زیان قابل ملاحظه ای در میزان درآمد خود مواجه شوند که این شرکتها برای مقابله با این موضوع به تدابیری همچون کاهش هزینه های عملیاتی ، سهمیه بندی در ارائه سرویس های حمل ونقل و کاهش بکارگیری کشتی ها اقدام نموده اند.

به گزارش بورس نیوز ؛ عدم برقراری موازنه عرضه و تقاضا به بیکاری و توقف فعالیت بسیاری از کشتی ها منجر گردیده است طی سه ماه ابتدایی سال 2009 آمار کشتی های متوقف شده (laid-up) به 1.3 میلیون Teu پیش از 10 درصد از ناوگان موجود افزایش یافته است.

در ادامه این گزارش که توسط دفتر برنامه ریزی راهبردی و امور بین الملل شرکت کشتی رانی جمهوری اسلامی منتشر شده ، آمده است که به دلیل رکود فراگیر جهانی که رکود تجارت کانتینری را موجب شده بازار حمل کانتینری محصولات به سمت آینده نامعلوم گام برمی دارد و کارشناسان در خوشبینانه ترین حالت برای سال 2009 نرخ رشد تجارت کانتینری را 3 درصد پیش بینی نموده اند که رقمی به سابقه طی سالیان اخیر محسوب می شود.

به گزارش بورس نیوز ؛ در پایان گفتنی است با توجه به عدم امکان بهبود بحران اقتصادی در کوتاه مدت که دلیل اصلی آن نیز رکود بازارهای مصرف کشورهای غربی بوده امکان بهبود وضعیت بازاری حمل و نقل کانتینری در سال 2009 وجود ندارد و حتی در صورت بهبود در بعد تقاضای حمل از سال 2010 ، در بعد عرضه ، انبوه ظرفیت قابل ارائه به بازار بسختی قادر به ممانعت از روند نزولی بازار در کوتاه مدت خواهد بود.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر