بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
جمعه ۱۱ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۱:۵۹
بازار سرمایه در هفته ای که گذشت؛

بازارهای جهانی در مواجهه با قوی سیاه «کرونا»

مس و سرب و روی افت ۸ درصدی و آلومینیوم هم افت نزدیک به ۴ درصدی تجربه کرده اند. اما قیمت اونس طلای جهانی در واکنش به این شرایط به ۱۵۸۰ دلار رسیده است.
کد خبر : ۲۰۸۱۲۵

به گزارش بورس نیوز در بازارهای جهانی در حال حاضر نگرانی اصلی پیامدهای اقتصادی قوی سیاه، ویروس کرونا است. این ویروس تا کنون جان حداقل ۱۷۰ نفر را گرفته و بیش از ۴۸۰۰ مورد مبتلا به این ویروس گزارش شده و هر روز هم بر تعداد مبتلایان اضافه می شود.
سازمان بهداشت جهانی وضعیت اضطراری و بحران سلامت اعلام کرده و رییس فدرال رزرو آمریکا در کنفرانس مطبوعاتی دو شب قبل اعلام کرد ویروس کرونا اقتصاد چین را تحت تاثیر قرار داده و اثر آن به اقتصاد دنیا هم سرایت خواهد کرد. از این رو شاخص های بازارهای سهام تحت تاثیر جریانات فزاینده ریسک گریزی با افت همراه هستند. شاخص های سهام آسیایی به پایین ترین سطح در ۷ هفته گذشته، سقوط کرده و قیمت اوراق قرضه افزایش یافته است. به طوری که شاخص سهام هنگ کنگ بیش از ۲.۵ درصد و شاخص سهام تایوان بیش از ۵ درصد سقوط کرده اند. تعدادی از شرکت های بزرگ فعالیت خود را در چین متوقف کرده اند و اقتصاددانان در حال کاهش برآوردهای اقتصادی خود هستند. شاخص های سهام اروپا و آمریکا هم افت داشته و نرخ بازدهی اوراق خزانه داری آمریکا هم سیر نزولی دارد. عکس العمل بیشتر فعالان اقتصادی در بیشتر بازارها، گریز از ریسک است ؛ با این حال از دید رییس فدرال رزرو آمریکا هنوز زود است که پیامدهای منفی اتفاقات اخیر را بر اقتصاد آمریکا ارزیابی کرد.
خبر تاثیرگذار دیگر، خروج انگلیس از اتحادیه اروپا بوده است. این خروج به دنبال همه پرسی جنجالی سال ۲۰۱۶ صورت گرفته که تا سال ها بعنوان اصلی ترین ریسک کشورهای اروپایی مطرح بود. دولت بوریس جانسون نخست وزیر کنونی که پس از ماه ها کش و قوس بر مخالفت پارلمان غلبه کرد، وعده داده رشد اقتصادی انگلیس بعد از برگزیت تقویت خواهد شد. شاخص های انگلیس نشان می دهد فعالیت های اقتصادی از زمان انتخابات به بعد رشد قوی داشته اند؛ اما هنوز هیچ چیز قطعی نیست. از طرف دیگر، روابط اروپا با آمریکا نیز بر سر مسائل تجاری متشنج است و پس از تحریم پروژه انتقال گاز روسیه به آلمان توسط آمریکا، تنش ها بین متحدان دو سوی اقیانوس اطلس افزایش یافته‌ و آلمان از کشورهای اروپایی خواسته با هم یک سپر دفاعی در برابر تحریم ها تشکیل دهند. از سوی دیگر، فرانسه، آمریکا را تهدید کرده در صورت عملی شدن افزایش تعرفه ها، پرونده را به سازمان تجارت جهانی خواهد برد.
در بازار نفت خام هم شاهد سقوط مجدد قیمت ها هستیم. این هفته با ریزش بیش از ۷ درصدی، نسبت به قیمت هفته قبل همراه بوده است. در بازار کامودیتی ها نیز مس و سرب و روی افت ۸ درصدی و آلومینیوم هم افت نزدیک به ۴ درصدی تجربه کرده اند. اما قیمت اونس طلای جهانی در واکنش به این شرایط به ۱۵۸۰ دلار رسیده است.

بازارهای جهانی در مواجهه با قوی سیاه «کرونا»

بازارهای جهانی در مواجهه با قوی سیاه «کرونا»

در بازار بورس داخلی اما شاهد تثبیت ارزش روزانه معاملات در محدوده بیش از ۳ هزار میلیارد تومان هستیم که با توجه به روند میانگین این متغیر در ماه های گذشته نوعی تغییر پارادایم بازار سرمایه را از منظر گردش نقدینگی به تصویر کشیده است. برای مثال با اینکه تنها چند روز تا تعیین تکلیف FATF فرصت باقی است، در چنین شرایطی سهام گروه بانکی و بطور خاص نمادهای «وبصادر» و «وتجارت» در جریان معاملات روزهای دوشنبه و سه شنبه، با صف خرید قدرتمند مواجه بودند و شاخص کل هم رشد نزدیک به ۴ درصدی داشت. از طرف دیگر مشارکت ۱ میلیون و ۱۷۸ هزار نفر در عرضه اولیه شرکت ذوب روی اصفهان، خود یکی دیگر از نشانه های توجه عمومی به بازار سرمایه بود که امیدواریم با درایت مسوولان مربوطه، این جریان ادامه یابد و از فرصت های نهفته در آن در جهت بهبود شرایط تامین سرمایه و کنترل نقدینگی و هدایت به مسیر صحیح استفاده شود.

بازارهای جهانی در مواجهه با قوی سیاه «کرونا»

قوی ترین و ضعیف ترین عملکرد هفته

بازارهای جهانی در مواجهه با قوی سیاه «کرونا»

بازارهای جهانی در مواجهه با قوی سیاه «کرونا»

کاری از محمدرضا ترابی _ کارشناس بازار سرمایه

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
بازارسرمایه در هفته‌ای که گذشت؛

بازارهای جهانی و داخلی در پر فشارترین هفته

بازار سرمایه در هفته ای که گذشت؛

قوی ترین ها، ضعیف ترین ها و برترین های هفته

ارسال نظر