بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
جمعه ۱۱ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۴
گزارش هفتگی فرابورس؛

بهار فرابورسی در زمستان

رشد 2.2 درصدی شاخص فرابورس در 4 روز معاملاتی
کد خبر : ۲۰۸۱۲۸

به گزارش بورس نیوز، شاخص کل فرابورس در هفته منتهی به 11 بهمن، کار خود را با رسیدن به پله 5404 واحد و ثبت رشد 2.2 درصدی به پایان رساند. در این هفته که شامل 4 روز معاملاتی بود، ارزش بازار فرابورس نیز با عبور از 5 میلیون و 770 هزار میلیارد ریال، نسبت به ابتدای هفته 2.9 رشد داشت.

به گزارش مدیریت ارتباطات فرابورس ایران، در هفته‌ای که سپری شد ارزش، حجم و تعداد معاملات فرابورس، هر سه صعودی بودند. بر این اساس ارزش معاملات با ثبت حدودا 130 هزار میلیارد ریال در این هفته، حدود 29 درصد از هفته گذشته بیشتر بود؛ همچنین حجم معاملات نیز به رغم کمتر بودن تعداد روزهای معاملاتی در این هفته، حدود 6 درصد نسبت به هفته قبل افزایش داشت به طوری که 10 میلیارد و 886 میلیون ورقه جابجا شد که این تعداد در قالب 2 میلیون و 374 هزار دفعه معامله صورت گرفت.

همانطور که عنوان شد، تعداد معاملات نیز در این هفته روندی صعودی نسبت به هفته گذشته داشت و با 46 درصد افزایش نسبت به هفته قبل کار خود را پایان داد.

با این حال بازارهای مختلف فرابورس در هفته منتهی به 11 بهمن ارزش معاملاتی مختلفی داشتند و هر یک سهمی متفاوت در این زمینه به دوش کشیدند.

بازار ابزارهای نوین مالی بازاری بود که با اختلاف نسبت به سایرین در صدر ارزش معاملات قرار داشت، این بازار که ابتدای این هفته میزبان فروش اوراق منفعت دولتی به ارزش 47 هزار میلیارد ریال بود توانست با مجموع ارزش معاملات در حدود 61 هزار میلیارد ریال، رشد 87 درصدی نسبت به هفته گذشته داشته باشد.

مشاهده اطلاعات جزئی‌تر از این بازار نیز نشان از افزایش قابل ملاحظه ارزش معاملات اوراق بدهی نسبت به سایر ابزارها اعم از اوراق گواهی مسکن و صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله دارد.

در رتبه دوم ارزش معاملات بازارهای فرابورسی، بازار دوم فرابورس قرار داشت که به رغم کسب این عنوان، نسبت به هفته گذشته افت 3 درصدی را تجربه کرد. ارزش معاملات این بازار بالغ بر 34 هزار میلیارد ریال بود.

در رتبه سوم نیز بازار پایه قرار داشت که با حدود 25 هزار میلیارد ریال معامله و رشد 17 درصدی نسبت به هفته گذشته، کار خود را به اتمام رساند.

در این بازار نیز تابلوی‌های زرد، نارنجی و قرمز بازار پایه به ترتیب بیشترین ارزش معاملات را طی این هفته میزبانی کردند.

 

پذیره‌نویسی اوراق منفعت دولت واجد شرایط خاص در نمادهای «افاد81»، «افاد82»، «افاد83» و «افاد84» در بازار ابزارهای نوین مالی از جمله مهم‌ترین رویدادهای این هفته بود.

در این معاملات که در نخستین روز هفته انجام شد 47 هزار میلیارد ریال اوراق منفعت دولتی به فروش رسید. این اوراق دارای سررسید 42 ماهه بوده و موعد پرداخت سود هر 6 ماه یک بار خواهد بود.


اما دیگر اتفاق مهم در این هفته، دوازدهمین عرضه اولیه فرابورس در سال جاری بود که بر اساس آن 10 درصد از سهام شرکت ذوب روی اصفهان، معادل 60 میلیون سهم به روش ثبت سفارش برای اولین بار به بازار عرضه شد.

این عرضه اولیه که نخستین عرضه اولیه بازار سرمایه در زمستان امسال بود با مشارکت یک میلیون و 200 هزار نفری سهامداران همراه شد و در پایان به هر کد حقیقی و حقوقی حداکثر 51 سهم با قیمت 14 هزار ریال اختصاص یافت.

آخرین رویداد مهم نیز به عرضه 20 هزار میلیارد ریال اوراق اسناد خزانه اسلامی بازمی‌گردد که بر اساس آن، معادل 20 میلیون ورقه از این صکوک با سررسید 12 مرداد 1401 در بازار ابزارهای نوین مالی به فروش رسید. قیمت کشف شده در این حراج 622 هزار ریال برای هر سهم بود.
 

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
کارشناس بازار سرمایه در گفت‌و‌گو با بورس‌نیوز عنوان کرد:

"نقدینگی" بورس را ترک نمی‌کند

کارشناس بازار سرمایه در گفت‌و‌گو با بورس‌نیوز عنوان کرد:

"نقدینگی" بورس را ترک نمی‌کند

ارسال نظر