بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۱۸ خرداد ۱۳۸۸ - ۱۲:۵۸
کد خبر : ۲۰۸۲۰

پتروشیمی شیراز در اجلاس بین المللی مدیریت راهبردی انرژی موفق به دریافت تندیس ویژه این اجلاس شد.

به گزارش شانا،مجتمع پتروشیمی شیراز در 45 کیلومتری شمال شیراز و در مجاورت رودخانه کر و در نزدیکی شهرستان مرودشت واقع شده، این مجتمع در سال 1338 در زمینی به مساحت 300 هکتار و در ارتفاع 1600 متری از سطح دریا پایه گذاری شده است و به عنوان نخستین واحد تولیدی صنایع پتروشیمی ایران در سال 1342 به منظور تولید کودهای شیمیایی ازته آغاز به کار کرد.

هدف اصلی از احداث این مجتمع تأمین نیازهای کشور به کودهای شیمیایی ازته بود، ولی هم اکنون با اختصاص 72 هکتار محوطه صنعتی و با تولید 16 فرآورده مهم پتروشیمی و شیمیایی به ظرفیت اسمی یک میلیون و 860 هزار تن در سال، یکی از بزرگ ترین مجتمع های پتروشیمی در کشور است.

آغاز به کار مجتمع با بهره برداری از 4 واحد تولیدی آمونیاک، اوره، اسید نیتریک و نیترات آمونیوم و همچنین واحد سرویس های جانبی (آب، برق، بخار و هوای فشرده) توأم بوده و پس از آن با توجه به نیاز کشور و طرح های توسعه متعددی به مرحله اجرا در آمده است.

نخستین طرح توسعه واحدهای مجتمع در سال 1352 با بهره برداری از واحد سودااش به مرحله اجرا در آمد، مهمترین و بزرگترین طرح توسعه پتروشیمی شیراز در سال 1364 به بهره برداری رسید. افزایش نیاز کشور به کودهای شیمیایی ازته منجر به احداث واحدهای جدید آمونیاک، اوره، اسید نیتریک و نیترات آمونیوم و واحدهای جانبی با ده برابر ‌ظرفیت واحدهای پیشین شد.

طرح احداث واحدهای کلر در سال 1367، متانول 1369، پرکلرین 1372 و آرگو ن 1373 از دیگر پروژه های توسعه پتروشیمی شیراز است.

همچنین پتروشیمی شیراز گواهینامه های استقرارسیستم مدیریت یکپارچه IMS مشتمل بر مدیریت کیفیت 2000-9001 ISO، زیست محیطی 14001 ISO و ایمنی و بهداشت حرفه ای 18001OHSAS را داراست، همچنین شرکت مصصم است سیستم مدیریت کیفیت فراگیر TQM را در سطح مجتمع مستقر کند.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر