بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۱۲ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۳
مدیر مالی «قهکمت» در گفت‌وگو با بورس‌نیوز تاکیدکرد:

تصفیه شکر خام، فرصتی برای رشد سودآوری قندی‌ها

صف خرید دسته جمعی نمادهای قندی ، پاسخ سهامداران به حذف ارز دولتی قند و شکر بود.
کد خبر : ۲۰۸۲۲۲

تصفیه شکر خام، فرصتی برای رشد سودآوری قندی ها

به گزارش بورس نیوز، ارز دولتی قند و شکر حذف شد و به نظر می رسد حذف تخصیص ارز دولتی به صنایعی همچون روغن نباتی و دارو هم سرایت خواهد کرد. اگرچه وعده داده شده حذف ارز دولتی منجر به افزایش نرخ شکر در بازار نخواهد شد؛ اما تجربه نشان داده هر کالایی که وعده ثبات قیمتش داده شده اتفاقا نوسان بیشتری داشته است.
این موضوع همواره برای اهالی بازار سرمایه جذاب بوده و واکنش امروز بازار به این اتفاق، صف خرید دسته جمعی نمادهای گروه قندی است.

اکبر نیک راه مدیر مالی شرکت قند هگمتان «قهکمت» در گفت‌وگو با بورس نیوز در این خصوص بیان کرد: با توجه به کاهش کشت چغندرقند در کشور، شرکت های قندی بیشتر به سمت تولید شکر از محل تصفیه شکر خام رفته اند. طبیعتا هر چه نرخ واردات شکر خام افزایش یابد، بهای تمام شده هم افزایش یافته و در نهایت نرخ فروش شکر هم می بایست متناسب با رشد بهای تمام شده افزایش یابد. حدود ۷۰ درصد از بهای تمام شده مربوط به نرخ مواد اولیه (شکر خام یا چغندرقند) است.

وی افزود: البته به نظر می رسد فعلا قندی ها بر مدار بودجه حرکت می کنند و آنچه در بودجه ها پیش بینی شده، محقق خواهند کرد. اما نرخ شکر سفید در بازار بالاتر از نرخ فروش مصوب است و با حذف ارز دولتی، رانت و سواستفاده از ارز دولتی حذف خواهد شد و این موضوع، مهمترین مزیت حذف ارز دولتی است.

نیک راه در خاتمه تصریح کرد: «شکر» کالایی استراتژیک بوده و حتی در صورت افزایش قیمت ها، میزان مصرف آن تغییر چندانی نخواهد داشت. اما تحقق سود بیش از بودجه ها بستگی به نرخ فروش شکر دارد. همواره افزایش نرخ شکر با مقاومت همراه بوده و فعلا انتظار افزایش نرخ و رشد سودآوری در شرکت های قندی نداریم؛ اما اگر شرکت های قندی از فرصت ایجاد شده بهره ببرند، با افزایش ظرفیت تولید شکر سفید از محل تصفیه شکر خام، سودآوری بیشتری خواهند داشت.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر