بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۱۳ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۱:۵۸
مدیر مالی "ثشرق" در گفت‌وگو با بورس‌نیوز پاسخ داد:

آیا فرصت دوباره‌ای پیش‌روی ساختمان‌هاست!

مهم‌ترین مزیت مهم افزایش قیمت در بازار املاک برای انبوه‌سازان، تسهیل فروش پروژه‌های ساختمانی و بهبود جریان گردش نقدینگی در شرکت‌های ساختمانی است.
کد خبر : ۲۰۸۴۲۵

فرصتی دوباره پیش روی ساختمانی ها؟؟؟

به گزارش بورس‌نیوز، بازار سرمایه در سال جاری رشد زیادی کرده و به نقطه‌ای رسیده که به نظر می‌رسد شاید اصلاح و استراحتی پیش روی بازار باشد.

بعضی تحلیلگران اقتصادی معتقدند ممکن است با کاهش جذابیت بازارسرمایه، نقدینگی سرگردان که وارد بورس تهران شده، جذب بازار مسکن شود.

در این صورت، شاید سهم شرکت‌های گروه انبوه‌سازی، فرصتی دوباره برای رشد داشته باشند و از رشد احتمالی بازار مسکن هم منتفع شوند.

سهم ساختمانی ها اگرچه در این مدت رشد زیادی داشته، ولی کماکان مورد اقبال بازار است و امروز هم بعضی نمادهای این گروه از جمله «ثشرق» با صف خرید سنگینی مواجه اند.

مصطفی دانایی مدیر مالی شرکت سرمایه گذاری مسکن شمال شرق در گفت‌وگو با بورس نیوز در این خصوص بیان کرد: رشد بازار سرمایه عمدتا به دلیل ورود پول‌هایی به بازار سرمایه شکل گرفته که به سبب محدودیت‌های بانک‌مرکزی، امکان ورود به سایر بازارها را نداشته و راهی بازار سرمایه شده است.

وی ادامه داد: به خروج نقدینگی سرگردان از بازار سرمایه و ورود آن به بازار مسکن اعتقادی ندارم چراکه محدودیت های مربوط به نظارت بر نقل و انتقال پول در سیستم بانکی و رسیدگی به تراکنش‌های بالا توسط سازمان امور مالیاتی، معاملات سفته‌بازانه را با ریسک مواجه می‌کند و از این رو، بازارهای ارز و طلا و مسکن و ... برای سفته‌بازان چندان جذاب نیست.

این فعال صنعت ساختمان تاکید کرد: همین موضوع موجب شده نقدینگی به سمت بازار سرمایه سرازیر شود و قیمت سهم‌ها رشد کند؛ البته رشد قیمت بسیاری از سهم‌ها واقعی نبوده و مبتنی بر هیچ تحلیل بنیادی یا تکنیکالی نیست. سرمایه‌گذاران هم که شیرینی بازدهی بالا در بازار سرمایه را چشیده‌اند، تمایلی به خروج از این بازار و ورود به بازار دیگری را ندارند.

این کارشناس بازار مسکن اضافه کرد: با این شرایط، نقدینگی به راحتی به سمت بازار مسکن نخواهد رفت؛ اما اگر این اتفاق رخ دهد و بخشی از نقدینگی از بازار سرمایه خارج شده و راهی بازار مسکن شود، بازار سرمایه حتما اصلاح در پیش خواهد داشت و قیمت برخی سهم ها که بی جهت رشد کرده، افت چشمگیری خواهد داشت. ضمن اینکه ورود نقدینگی سرگردان به سمت بازار مسکن، فقط قیمت املاک را افزایش نداده و حتما قیمت مصالح ساختمانی و... هم تحت تاثیر موج تورمی، افزایش خواهد یافت. بنابراین در صورت افزایش قیمت مجدد در بازار مسکن، بهای تمام شده انبوه سازان هم افزایش خواهد داشت.

دانایی افزود: قیمت سهم ساختمانی ها هم رشد زیادی داشته و سرمایه گذاران باید با دقت بیشتری معامله کنند. نمی توان گفت در صورت جذابیت بازار مسکن، سهم ساختمانی ها فرصتی دوباره برای رشد خواهد داشت. مهمترین مزیت مهم افزایش قیمت در بازار املاک برای انبوه سازان، تسهیل فروش پروژه های ساختمانی و بهبود جریان گردش نقدینگی در شرکت های ساختمانی است.

مدیر مالی «ثشرق» در خاتمه تصریح کرد: رشد قیمت سهم ساختمانی ها، توجیه چندانی ندارد و امیدواریم سهامداران با تحلیل بیشتر و بررسی ارزش ذاتی و دارایی‌های شرکت‌ها و جریان نقدینگی آتی اقدام به خرید و فروش سهام کنند تا در آینده، دچار مشکل نشوند. البته در صورت ورود بازار سرمایه به فاز اصلاحی، ممکن است سفته‌بازان از این بازار خارج شوند و مشکلی هم پیدا نکنند؛ ولی اعتبار این بازار، خدشه‌دار شود.

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
طبق اعلام از سوی این انبوه ساز؛

"ثشرق" از بهمن ماه دست به جیب می‌شود

طبق اعلام از سوی این انبوه ساز؛

"ثشرق" از بهمن ماه دست به جیب می‌شود

ارسال نظر