بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۱۳ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۵:۱۶
گزارش روزانه بازار سرمایه؛

غوغا برای تملک سهام در بورس

خالص ارزش معاملات خرد (بورس و فرابورس) بالغ بر ۳۵۱۰ میلیارد تومان بود که نسبت به روز معاملاتی قبل، کاهش جزیی داشت.
کد خبر : ۲۰۸۴۵۰

غوغا برای تملک سهام در بورس تهران

به گزارش بورس نیوز، با آنکه کلیه بازار‌ها و بورس‌های جهانی با افت و کاهش شدید و سنگینی روبرو گشته اند و اوضاع بازار کامودیتی و نفت و انواع کالا‌ها خراب و کساد است، اما در بورس تهران غوغایی برپا است و قیمت‌ها و شاخص‌ها با شیب تند و حیرت آوری در حال افزایش است.

محرک اصلی و تقویت کننده بورس ما نیز «موضوع تجدید ارزیابی دارایی شرکت ها» است. وقتی از معامله‌گران بازار سهام می‌پرسیم که چرا سهام می‌خرید، ولی به سراغ سرمایه‌گذاری در ملک نمی‌روید؟ موارد مختلفی مطرح می‌شود که یکی از مهم‌ترین آن‌ها به قدرت نقدشوندگی بسیار بالای سهام در برابر ملک و زمین است. اما در کنار روایت اصلی، یک روایت فرعی جذاب که اتفاقا می‌تواند وضعیت این روز‌های بورس تهران را نیز شرح دهد مشاهده می‌شود.

برخی از سرمایه‌گذاران نکته زیرکانه و البته در عین حال قابل بحث را مطرح می‌کنند. تجدید ارزیابی دارایی‌ها به یکی از نقاط جذاب در بورس تهران تبدیل شده است. اما در این میان آن‌چه جذابیت اصلی این ماجرا را ایجاد کرده، حجم سنگین دارایی‌هایی است که بسیاری از شرکت‌های حاضر در بورس سال‌های سال در خصوص آن شفاف‌سازی نکرده‌اند. برای مثال: مخابرات ایران از ۴۴ هزار میلیارد تومان املاک خبر داده است و این در حالی است که ارزش بازار اخابر حدود ۳۸ هزار میلیارد تومان است.

این روایت بازاری عنوان می‌کند که اگر بنا است ما خودمان زمین بخریم که نسبت قیمت به اجاره (P/R) آن نیز بسیار بالا است پس چرا سهام شرکتی را نخریم که اتفاقا مقدار بسیاری زیادی زمین دارد و در عین حال می‌توان به سود نقدی نیز دلگرم بود. بر این اساس عنوان می‌کنند مگر خرید سهم به این معنی نیست که ما بر اساس میزان سهم خود از شرکت، مالک آن هستیم؟ در نتیجه اگر شرکت را تنها بر اساس دارایی‌های آن نیز ارزش‌گذاری کنیم، چرا باید ملک را با قیمت روز و بعضا حتی با قیمتی بیش از قیمت روز خریداری کنیم در حالی‌که ملک در بازار سهام با قیمتی کمتر از ارزش روز قابل خریداری است.

این نکته جالبی است که حال و روز این روز‌های بورس تهران را به خوبی شرح می‌دهد. عمده شرکت‌ها قصد تجدید ارزیابی از محل زمین یا سایر دارایی‌ها دارند. در شرایطی‌که می‌خواهیم سرمایه‌گذاری کنیم و نه زمانی‌که قصد خرید مصرفی زمین و خانه داریم، به راحتی نقدینگی خود را وارد بازار سهام می‌کنیم.

در این میان یک نکته جالب توجه دیگر نیز در میان روایت‌های سرمایه‌گذاران به گوش می‌رسد که خرید و فروش سهام با یک کلیک و به راحتی امکان‌پذیر است و این در حالی است که برای خرید و فروش ملک باید چندین و چند بار به بنگاه و سایر مکان‌ها برای انتقال سند و سایر موارد مراجعه کنیم و همچنین در این‌جا خریدار و فروشنده چندان مشخص نیست که بخواهیم دغدغه این را داشته باشیم که ممکن است دلخوری به هر دلیل بابت معامله ملک ایجاد شود.

این روایت بازاری گرچه با نقد‌های بسیاری همراه است، اما اساس رشد قیمتی بسیاری از نماد‌های بورسی در شرایط کنونی همین موضوع است. در این‌جا تنها ملک مطرح نیست و بلکه منظور دارایی است. اگر کشتیرانی جمهوری اسلامی ۱۵۱ فروند انواع کشتی را دارا است، برخی از فعالان بازار عنوان می‌کنند خرید سهام کشتیرانی به مانند خرید بخشی از این ناوگان عظیم، زیر قیمت واقعی است.

اوضاع بازار امروز
در بازار امروز شاخص کل متاثر از افزایش قیمت‌ها در نمادهایی، چون «فملی»، «حکشتی»، «خساپا»، «اخابر» با رشد حدود ۲۰۳۱ واحدی روبرو شد. بازار آغازی منفی داشت، ولی در ادامه و با تاثیر پذیری مثبت و اقبال بازار سرمایه گذاران در سهامی، چون «حکشتی»، «فملی»، «خساپا»، «اخابر» و... که برنامه افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها دارند، بار دیگر به مدار رشد و سیر صعودی بازگشت و شاهد هجوم همه جانبه خریداران برای تملک سهام این شرکت‌های بزرگ و دارایی محور بودیم.

کارنامه امروز بازار
شاخص کل ۴۲۸,۲۱۶ واحد / میزان تغییر ۲۰۳۲ واحد مثبت/ ارزش بازار ۱۵,۵۷۰,۹۸۵ میلیارد ریال/ ارزش معاملات ۳۷,۲۰۱ میلیارد ریال/ حجم معاملات ۷.۶۱۶ میلیارد سهم

نمادهای تاثیر گذار در شاخص
فملی ۷۴۱ واحد مثبت/ حکشتی ۴۷۰ واحد مثبت/ فارس ۳۶۲ واحد منفی/ خساپا ۳۵۴ واحد مثبت/ اخابر ۳۴۴ واحد مثبت/ رمپنا ۲۴۰ واحد منفی/ ومعادن ۱۸۳ واحد منفی

بیشترین حجم معاملات
وتجارت ۲.۲ میلیارد سهم / وبصادر ۹۸۳ میلیون سهم/ خساپا ۴۷۲.۴ میلیون سهم/ ذوب ۴۵۲.۵ میلیون سهم/ فملی ۳۲۲.۶ میلیون سهم

ارزش معاملات خرد( سهامداران حقیقی) در بازار امروز
در معاملات امروز بورس تهران، خالص ارزش معاملات خرد (بورس و فرابورس) بالغ بر ۳۵۱۰ میلیارد تومان بود که نسبت به روز معاملاتی قبل، کاهش جزیی داشت.
در ضمن خالص تغییر مالکیت از حقوقی‌ها به حقیقی‌ها بیش از ۴۲۶ میلیارد تومان بود.

اهم اخبار و تحولات روزانه

۱) با افتتاح طرح احیاء یک میلیون و ۵۵۰ هزار تن به ظرفیت تولید مجموعه چادرملو اضافه می‌شود.

این طرح در سال اول تولید تجاری بین ۸۵ تا ۹۰ درصد پوشش ظرفیت خواهد داشت. تولید گندله و همجواری با واحد اسفنجی، بهای تمام شده تولید را برای این شرکت کاهش داده است.

۲) وزیر صنعت با حضور در گروه سایپا، در جریان جزئیات برنامه‌های این خودروسازی به منظور توسعه محصول و عرضه ۸ خودرو جدید در سه سال آینده قرار گرفت. این شرکت همچنین در یک شفاف سازی جزئیاتی در خصوص نحوه تجدید ارزیابی شرکت اصلی و زیر مجموعه‌ها را افشا نموده و احتمالا آماده بازگشایی است.

۳) ایران خودرو می‌گوید در سال آینده ۶۰۰ هزار خودرو تولید می‌کند.

۴) وزارت اقتصاد موظف شد سهام شرکت‌های تابعه حاضر در بورس و فرابورس را که در مالکیت دستگاه‌های اجرایی است واگذار نماید. بازاریابی دولت برای فروش سهام!

۵) رنیک و کماسه افزایش سرمایه می‌دهند.

۶) بر اساس اطلاعیه منتشر شده ۷ درصد سهام لازما ۲۰ بهمن بلوکی عرضه می‌شود.

۷) شکربن و حکشتی شفاف سازی‌هایی در پاسخ به سهامداران خود منتشر کردند.

۸) زغالسنگی‌ها نسبت به ارزان فروشی فولاد در بورس کالا طی پاییز اعتراض کردند. قیمت شمش ۳۸۰ دلار بود، اما عملا فولادی‌ها به دلیل رکود در پاییز هر تن را با دلار ۹۰۰۰ تومانی فروختند. زغالی‌ها خواهان تغییر مدل قیمت پایه هستند. به زودی مدل قیمت گذاری به نحوی تغییر می‌کند که قیمت پایه از ۳۱۵۰ به ۳۸۵۰ برای فولاد می‌رسد.

۹) سعد محمدی، مدیرعامل «فملی» می‌گوید: رشد مصرف انرژی الکتریسیته متضمن افزایش مصرف مس است به‌طوری‌که میزان مصرف مس در خودرو‌های کنونی ۸ کیلوگرم است و این در حالی است که در خودرو‌های الکتریکی بیش از ۸۹ کیلوگرم مس مصرف خواهد شد. با در نظر گرفتن این عوامل است که اتحادیه اروپا در تدوین استراتژی‌های سرمایه‌گذاری برای یک دهه آینده، مس را در ردیف نخستین و برترین عنصر سرمایه‌گذاری قرار داده است.

۱۰) فریبرز زارعی مدیرعامل شرکت تامین ماسه ریخته گری در مصاحبه تصویری با معدن نیوز گفت: این شرکت پس از ۴۷ سال فعالیت موفق شد با اتکا به دانش فنی متخصصان و کارشناسان خود و با بهره گیری از بومی سازی و ساخت تجهیزات مورد نیاز، نسبت به افتتاح و راه اندازی خط تولید جدید محصولات به منظور افزایش حجم و تناژ تولید و فروش در کشور و پاسخ گویی به نیاز داخلی صنعت کشور و مشتریان خود اقدام نموده و گام بردارد.

۱۱) حدود ۵ میلیون نفر از ووهان فرار کرده اند! همچنین ۷۰ هزار خودرو به سمت پکن آمده، اما مسدود شدن راه باعث گیر افتادن آن‌ها شده است!

۱۲) ایران در حال آماده سازی متن خروج از NPT است، اما تا وقتی که اروپا تحریم‌های سازمان ملل را اعمال نکند، ایران نیز اقدامی نمی‌کند.

۱۳) یک گزارش جدید سازمان ملل متحد که نسخه‌ای از آن به دست خبرگزاری فرانسه رسیده خاطرنشان می‌کند سلاح‌هایی که حوثی‌های یمن در اختیار دارند، شبیه سلاح‌هایی است که در ایران تولید می‌شوند.

۱۴) شورای نگهبان یک روحانی را به دلیل آنکه گفته عمامه ۹ متری استفاده می‌کند، رد صلاحیت کرده است. کدخدایی گفته استفاده از عمامه ۹ متری اسراف است و این یعنی عدم التزام به اسلام!

۱۵) دبیر کل اتحادیه عرب 'معامله قرن' را محکوم کرد. محمود عباس ارتباط با آمریکا را قطع کرد.

۱۶) ژنرال کنت مکنزی فرمانده سنتکام (فرماندهی مرکزی آمریکا) گفته بسیار نگران است که ایران "از طریق گروه‌های نیابتی خود در افغانستان" به نیرو‌های آمریکایی و ائتلاف صدمه بزند.

۱۷) برهم صالح، رئیس جمهور عراق، محمد توفیق علاوی را به عنوان نخست‌وزیر جدید این کشور معرفی کرد.

۱۸) اکثریت سناتور‌ها با فراخواندن چند شاهد جدید به جلسه استیضاح مخالفت کردند.

۱۹) وزیر انرژی روسیه گفته این کشور آماده است اجلاس اوپک و متحدانش را زودتر از ماه مارس و در فوریه برگزار کنند تا بتوانند به ضربه احتمالی که ویروس کرونا به تقاضای جهانی نفت می‌زند، بپردازند.

۲۰) هماهنگ کننده عالی سیاست خارجی اتحادیه اروپا به ایران سفر می‌کند.

۲۱) در جدیدترین جلسه کمیسیون اقتصاد سلامت اتاق بازرگانی تهران، وضعیت تامین ارز مورد نیاز دارو‌ها در سال آینده برگزار شد و با توضیحات نماینده دولت در این جلسه مشخص شد که این ارز در سال ۱۳۹۹ نیز برای حوزه دارو تامین خواهد شد.

۲۲) رئیس سازمان خصوصی‌سازی از راه‌اندازی صندوق سرمایه‌گذاری ٢٠ هزار میلیارد تومانی در قالب صندوق سرمایه‌گذاری معامله پذیر برای وارد کردن سرمایه‌های خرد مردم به بازار سرمایه خبر داد.

۲۳) براساس آمار‌های ثبت احوال، نسبت ازدواج دختران هرگز ازدواج نکرده با مردانی که قبلاً تجربه ازدواج داشتند از سال ۹۲ تا ۹۷، بیش از سه برابر شده است.

پیش بینی بازار دوشنبه ۱۴ بهمن ۹۸

با آنکه کلیه بازار‌های کالایی و مالی جهان از جمله بورس‌های بین المللیی با افت و ریزش سنگین و کم سابقه‌ای روبرو هستند و بهای انواع کامودیتی‌ها (نظیر مس و روی و فولاد و سنگ آهن و ...) با کاهش قابل ملاحظه‌ای روبرو شده اند،  ولی در بورس تهران شرایط و اوضاع متفاوتی حاکم است. چرا که متعاقب اعطای معافیت مالیاتی برای افزایش سرمایه شرکت‌ها از محل تجدید ارزیابی دارایی ها، بسیاری از شرکت‌ها در بورس و فرابورس درصدد استفاده از این معافیت‌ها و تجدید ارزیابی دارایی‌های خویش هستند.

گفتنی است که ارزش دفتری دارایی بسیاری از شرکت ها، هنوز با دلار ۱۳۵۰ تومانی و ۳۰۰۰ تومانی و ۸۰۰۰ تومانی و ... در صورت‌های مالی گزارش شده، حال آنکه قیمت روز دلار بیش از ۱۳ هزار و ۵۰۰ تومان در حال حاضر است؛ لذا این اقدام شرکت‌ها و استقبال گرم فعالان بازار و سهامداران از پدیده خوش یمن افزایش سرمایه از محل مزبور، به محرکی قوی برای سرمایه گذاران تبدیل شده تا هر چه زودتر و سریعتر، دارایی‌های پولی خود (ریال) را به دارایی‌های سرمایه‌ای (در اینجا برگه‌های سهام شرکت ها) تبدیل کنند تا از آفت افت ارزش پول (ریال) خود در امان باشند.


حافظ عزیزی نقش
مدیر سرمایه گذاری و گروه تحلیل بازار 

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
اخبار مرتبط
آیا سهام یک انباری باید در بازار پایه فرابورس خرید و فروش شود؟

"لازما" و کلاهی که بر سر سرمایه گذاران رفت

در صورت موافقت سازمان بورس اجرایی می‌شود؛

"حکشتی‌" سوار بر امواج افزایش سرمایه

کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس‌نیوز مطرح کرد:

جایگاه دلار در گپ "نیمایی" و "صرافی ملی"

ارسال نظر
نظرات بینندگان
مجتبی شجاع رضوی
Italy
يکشنبه ۱۳ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۷:۴۶
مورد 14 شایعه است و من که خیلی حال کردم علی مطهری و محمود صادقی و.. تایید صلاحیت نشدند یک کار عالی از شورای نگهبان لطفا مورد 14 رو حذف کنید شورای نگهبان کار خلاف قانون نکرده بود واقعا از چرت و پرتگوییهای محمود صادقی خسته شده بودم علی مطهری حزب باد فقط برای منافع شخصی درگیری با رهبری تو روز روشن اینا بای تایید صلاحیت میشدن آقا شما هم ن تحلیل بنیادی تو انجام بده تو حوزه سیاست ورود نکن
فردوسی
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۱۳ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۷:۵۲
امیدوارم سرمایه گذاران جدید کمی منطقی تر اقدام به خرید سهام کنند و کمی دوراندیشانه در خریدهاشون تصمیم گیری کنند چون بقول معروف فواره همیشه بالا نمیره و هر جا نیروی اون تموم بشه سقوط میکنه. از سهامداران تازه وارد تقلضا دارم با پول غرضی و وام و ...اقدام بخرید سهم نکنند و صرفا سرمایه مازاد زندگی شان را وارد بورس کنند و از خرید سهم هایی که چند برابر شده اند خودداری کنند....بقول معروف کم بخور ولی همیشه بخور...سهمهای بنیادی همچون پتروشیمیها و فولادیها و معدنیها هم رشد سالیانه قابل قبولی دارند و هم در مجع سالیانه سود قابل توجهی تقسیم میکنند....باشد که همه مردم سهامدار شوند ولی با روشی منطقی و محافظه کارانه.