بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۱۴ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۰:۴۳
عضو هیات مدیره انجمن قطعه‌سازان در گفت‌وگو با بورس‌نیوز؛

رشد عجیب نرخ سهم‌ها با کدام منطق!

سهامداران باید منطق رشد قیمت سهم‌ها را بررسی کنند، زیرا شرکتی که در طول یک‌سال تنها ۳ ریال سودساخته چگونه می‌تواند رشد قیمت عجیب سهم‌ها را به نمایش بگذارد.
کد خبر : ۲۰۸۵۲۸

رشد عجیب نرخ سهم‌ها با کدام منطق!

بهرام شهریاری عضو هیات مدیره انجمن قطعه سازان در گفت‌وگو با بورس‌نیوز درخصوص رشد قیمت سهم‌های خودرویی اظهارکرد: خودرویی‌ها درصدد بازگشت به عقب بوده و خواهان آن هستند که با افزایش سرمایه، بتوانند به روز‌های رونق خود بازگردند چراکه پس از روند نزولی خودرو، این صنعت رو به واسطه‌گری و دلالی آورد تا شرایط خود را ثابت نگاه دارد و اصلا توجهی به پرداخت مطالبات قطعه‌سازان نداشتند.

وی ادامه داد: سرمایه در گردش قطعه‌سازان به واسطه تحویل کالا به خودروسازان و عدم دریافت وجه، با مشکل روبه‌رو شده و اگر روال واسطه‌گری خودروسازان ادامه‌دار باشد، مجموعه این صنعت با چالش بزرگی مواجه خواهند شد.

شهریاری درخصو افزایش سرمایه خودرویی‌ها نیز گفت: خودروسازان در بزنگاه واگذاری بوده و افزایش‌سرمایه با زیان‌های عجیب این شرکت‌ها اصلا هم‌خوانی ندارد و نمی‌تواند خودرویی‌ها را به سودسازی برساند.

این کارشناس صنعت خودرو با اشاره به اینکه قیمت برخی سهم‌های خودرویی بدون دست‌انداز درحال رشد است، افزود: قیمت بسیاری از سهم‌های خودرویی بدون پشتوانه هیچ منطقی در حال رشد بوده، زیرا شرکتی که در مدت یک‌سال تنها ۳ ریال سودسازی کرده چگونه می‌تواند ارزش هر سهم آن با افزایش عجیبی همراه شود، قیمت بسیاری از سهم‌ها در بازارسرمایه از لحاظ سوددهی با منطق برخوردار نیست.

شهریاری درخصوص مطالبات قطعه‌سازان از خودروسازان نیز گفت: در آخرین آمار‌ها حدود ۷ هزار میلیارد تومان مجموع مطالبات بوده اما؛ تصور نمی‌شود که اقدامات مناسبی در این خصوص دیده شده باشد، زیرا این صنعت اصلا آینده‌ای ندارد چراکه برای آن آینده‌ای تدوین نشده است.

وی ادامه داد: خودروسازان برای تولیدات آتی حتی از لحاظ کیفی، کمیت و تیراژ برنامه‌ای مدون نداشته، زیرا دولت تنها به حوزه اجرای بدون سیاست‌گذاری علاقه دارد و خودرویی‌ها نیز در چنین روالی اسیر شده‌اند.

این عضو هیات مدیره انجمن قطعه‌سازان در پایان تاکید کرد: اگر دولت خواهان برطرف ساختن مشکلات صنعت خودرو و پرداخت وام به آن‌ها بوده باید مستقیم مطالبات قطعه‌سازان را پرداخت کند، زیرا فعالان قطعه‌ساز با بانک‌ها درگیری پیدا کرده‌اند که منشا آن، بدقولی‌های طرف خودروساز بوده که وعده‌های مالی خود را هیچگاه اجرایی نکرده‌اند.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
اخبار مرتبط
در پی برگزاری مزایده این خودرویی؛

"خپارس" به فکر فروش افتاد

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس:

افرایش قیمت بنزین، خودرو را گران کرد

این خودروساز در کنفرانس کاغذی پاسخ داد؛

افزایش سرمایه "خودرو" در مراحل نهایی

ارسال نظر
نظرات بینندگان
تحلیلگر
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۱۴ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۱:۴۲
اقای عضو هیات مدیره قطعه سازان. شما نمیتونی طلبتو از خودروساز همکارت بگیری چرا جو بازار بورسو ملتهب میکنی؟ اولا که رشد قیمت مربوط به کل بورسه و سهام دارند خودشان را با ریال هماهنگ میکنن.ثانیا سهام خودرویی بر خلاف سهام قطعه سازان که چندین برابر شدن اصلا رشد نکردن حتی برخیشون هنوز به قیمتهای سال 94 یا کمتر از ان دارند معامله میشوند مثل سرمایه گزاری سایپا و هلدینگ رنا که قیمتشان سال 94 330 تومن بود ولی هنوز به اون قیمت نرسیدن.
اکبرزاده
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۱۴ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۶:۲۳
هر چیزی قدیمیش خوبه حتی کارشناس بورس.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۱۴ بهمن ۱۳۹۸ - ۲۲:۲۰
ظاهراً این کارشناس به مسائل اقتصادی توجه ندارد از او بپرسید آیا حاضر است کارگاه خود را با قیمت دفتری و همین وضعیت زیانده و بستانکاری از خودرو ساز را با سرمایه ثبت شده بفروشد حتماً جواب خیر است چطور انتظار دارد من سهامدار از ۱۰ سال قبل سود آنچنانی دریافت نکردم به قیمت قبل سهام را بفروشم حتماً می گوید نه ارزش اموال با قیمت روز باید باشد تا قیمت سهام عادلانه باشد و...
مجید
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۱۵ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۷:۱۹
اکثر سهم ها قیمتشان با سود سالانه شان همخوانی ندارد، انگار با بالا رفتن قیمت سهم جبران زیان سهم خواهد شد، ولی نا گفته پیداست در بورس شرکتهایی پذیرفته می شوند که سود دهی دارند، با این وجود دیده می شود که قیمت سهم های زیانده بازار را افزایش می دهند و از این طریق عده ای با رانت اطلاعاتی سود می برند و وضعیت صداقت بازار را به کل مخدوش کرده اند، و شرکت ها ابایی از کم‌کاری ندارند، افزایش سرمایه زمانی قابل قبول باشد که شرکت سود ده باشد نه این که بدون راندمان مثبت کاری، سرمایه را افزایش دهد، در کل باید سازمان بورس نشستی داشته باشد تا شرکت ها از اصول فعالیت عدول نکنند و به افزایش قیمت سهم اکتفا نکنند، قیمت سهم هایی مانند سیمان تهران، ایران خودرو، غگلستان و ....اصلا با سودشان همخوانی ندارد، و هر وقت خواستند می توانند قیمتشان را ۵ درصد منفی تا مدتها بفروشند و حقوقی سودش را و حقیقی غافل زیانش ببرد