بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۱۵ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۰:۵۶
مدیرعامل "زفکا" در گفت‌وگو با بورس‌نیوز تاکیدکرد:

قدرت خرید مردم، مهم‌تر از رشد سودآوری!

برای شرکت‌های دامپروری بیش از بحث سودآوری، «قدرت خرید مردم» اهمیت دارد و در صورت حذف ارز دولتی تلاش خواهیم کرد که با جایگزین کردن برخی اقلام و نهاده های داخلی به جای نهاده های وارداتی، قیمت گوشت و شیر افزایش زیادی نداشته باشد.
کد خبر : ۲۰۸۶۷۴

قدرت خرید مردم، مهم تر از رشد سودآوری!

به گزارش بورس نیوز، سهم های گروه دامپروری اگرچه در سال جاری رشد چشمگیری داشته، اما این گروه کماکان مورد اقبال بازار است.

با حذف ارز دولتی قند و شکر، احتمال حذف ارز دولتی صنعت دامپروری هم تقویت شد. در صورت حذف ارز دولتی واردات نهاده های دامی، قیمت محصولات دامی هم افزایش یافته و سودآوری این شرکت ها (به لحاظ ریالی) افزایش خواهد یافت. «زفکا» جزو نمادهایی است که امروز با صف خرید همراه است.

جمشید جلیل نژاد مدیرعامل شرکت کشت و دامداری فکا «زفکا» در گفتگو با بورس نیوز در خصوص تاثیر حذف ارز دولتی بر سودآوری این صنعت بیان کرد: قاعدتا هر اتفاقی که قیمت تمام شده را تحت تاثیر قرار دهد، نرخ فروش محصولات را هم متاثر خواهد کرد اما؛ نکته اینجا است که حذف ارز دولتی واردات نهاده های دامی و تامین این نهاده ها با ارز نیمایی به جای دلار ۴۲۰۰ تومانی، لزوما به معنای ۳ برابر شدن قیمت تمام شده گوشت و شیر نیست چراکه می توان ترکیبات خوراک دام را تغییر داد و علوفه را جایگزین بخشی از نهاده های وارداتی کرد.

وی ادامه داد: با تغییر خوراک دام، کیفیت و کمیت شیر هم تغییراتی خواهد داشت. ضمن اینکه ۷۰ درصد بهای تمام شده صنعت مربوط به خوراک دام بوده و از این ۷۰ درصد، سهم اقلام وارداتی حدود ۳۰ درصد بوده و ۴۰ درصد مابقی علوفه و... داخلی است. بنابراین نمی توان گفت حذف ارز دولتی قیمت گوشت و شیر را ۳ برابر خواهد کرد. اما به هر حال حذف ارز دولتی منجر به افزایش قیمت گوشت و شیر خواهد شد و این افزایش قیمت می تواند سفره خانوارها را کوچکتر کند.

وی افزود: اینکه سیاست دولت در رابطه با یارانه کالاهای اساسی در آینده چه خواهد بود، مشخص نیست. ولی به‌عنوان یک مصرف کننده معتقدم برخی بخش ها حتما باید مورد حمایت قرار بگیرند و یارانه ای به آنها تخصیص یابد. سرانه مصرف لبنیات در کشور ما کمتر از استانداردهای جهانی است و به نظر می رسد ضروری است که دولت در نظام یارانه ای طوری برنامه ریزی کند که به سبب افزایش قیمت ها، سلامت مردم به مخاطره نیفتد . اصلا عجیب نیست اگر برخی اقشار خاص (مثلا دانش آموزان) مشمول یارانه ای شوند که با آن یارانه بتوان در مدارس کشور شیر رایگان توزیع کرد.

مدیرعامل «زفکا» در خاتمه گفت: برای شرکت های دامپروری بیش از بحث سودآوری، «قدرت خرید مردم» اهمیت دارد و در صورت حذف ارز دولتی تلاش خواهیم کرد که با جایگزین کردن برخی اقلام و نهاده های داخلی به جای نهاده های وارداتی، قیمت گوشت و شیر افزایش زیادی نداشته باشد.

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
مدیرعامل شرکت کشت و دام فکا در گفت‌وگو با بورس نیوز تاکید کرد:

خیز "زفکا" برای افزایش ظرفیت

پیشنهاد شیرفروشی دیگر برای افزایش سرمایه ارائه شد؛

گام "غشصفا" برای اصلاح ماده ۱۶۱ قانون تجارت

ارسال نظر