بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۱۶ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۵:۱۲
گزارش روزانه بازار سرمایه؛

فریاد وابورسای دلواپسان!

اوضاع بازار امروز نمادهای تاثیرگذار در شاخص و جستاری در ماجرای عرضه اولیه کلرپارس به‌همراه صنایع برتر و البته پیش‌بینی بازار شنبه ارزیابی شد.
کد خبر : ۲۰۸۸۹۷

فریاد وابورسای دلواپسان!

به گزارش بورس نیوز، بورس تهران همچنان داغ و پر رونق است و از این فرصت طلایی بدست آمده باید حداکثر استفاده را برد. نه اینکه مثل بسیاری از دلواپسان بازار، مرتبأ بر طبل اعتراض و انتقاد و شکایت و حباب و ... کوبید و خاطر جمعی را مشوش کرد و آزرده ساخت. اگر شما نمی‌توانید در این وانفسای خوب بازار، سهام خوب بخرید و سود و نان به منزل خود ببرید، دلیلی ندارد بر طبل وابورسا بکوبید و داد و فریادتان به آسمان بلند شود.

گفتنی است که سهام ۶۱۴ شرکت در بورس و فرابورس تهران بین معامله گران داد و ستد میشود و روزانه هزاران میلیارد تومان از سهام شرکت‌های مختلف بین متعاملین دست به دست میشود. در این میان، هر کس به اندازه هوش و ذکاوت و وقت شناسی خویش، از این سفره رنگین و پر خیر و برکت، تمتع می‌برد و باقی دل نگران‌ها و دلواپسان، فقط سماق می‌مکند!

لذا بهتر است که به پند و سفارش زعما و بزرگان بازار گوش فرا دهید و با غفلت و ناآگاهی خویش، آب به آسیاب دشمن (در اینجا به معنای مخالفان و معارضان بورس رشد بازار) نریزید. وگرنه، این دوره رونق که به پایان رسید، آنچه بر دستان شما دلواپسان باقی خواهد ماند، باد است!

البته این گفتار، بدان معنا نیست که شاهد تشکیل حباب و مازاد ارزش در بسیاری از نماد‌های بازار نباشیم، بلکه بدان معنا است که به رغم رشد عجیب و سرسام آور قیمت‌ها در بسیاری از نماد‌ها و گروه‌ها و صنایع، هنوز سهام خوب و زیر ارزش ذاتی واقع شدهِ بسیاری در بازار است که با خریداری و نگهداشت آن، میتوانید به بازدهی خوب و فوق العاده‌ای دست یابید. اینکه سهام ارزشمند و ارزان بازار کدامند؟ پرسشی است که باید بدنبال آن باشید.

و، اما شاخص بورس تهران امروز نیز با رشد نزدیک به ۵۷۰۰ واحدی به کار خود پایان داد. رشد امروز نماگر بازار بیش از ۱.۲۹ درصد بود و ارتفاع آن به ۴۴۵.۸۹۴ واحد رسید تا بورس تهران به جمله بازار‌های رقیب نشان دهد که کماکان دود از کنده بورس بلند میشود و بس. بازدهی شاخص کل از ابتدای سال نیز به بیش از ۱۵۰ درصد رسیده است. ارزش معاملات خرد بورس در مرز ۳۸۰۰ میلیارد تومان قرار داشت و همچنان صف خرید سنگین نزدیک به ۶۰۰ میلیارد تومانی را در بورس شاهد بودیم. امروز روز پرخبری برای بازار سهام کشور بود.

اوضاع بازار امروز

در بازار امروز شاخص کل متاثر از افزایش قیمت‌ها در نمادهایی، چون «وبملت»، «اخابر»، «رمپنا» و «شپنا»، «تاپیکو»، «شبندر»، «شتران» و «حکشتی» با رشد حدود ۵۶۹۴ واحدی روبرو شد.

با بهبود نسبی قیمت‌های جهانی و ادامه ورود هزاران میلیارد تومان پول، بازار با خیالی راحت‌تر به رشد قیمت‌ها ادامه داد و امروز گروه بانک و فراورده‌های نفتی روند مناسبی داشتند. اشتهای سیری ناپذیر خرید در بین فعالان بازار همچنان ادامه دارد و اکثر فروشنده ها، ناتوان از خرید و جایگزینی سهام مورد نظر به قیمت قبلی هستند.

کارنامه امروز بازار
شاخص کل ۴۴۵,۸۹۴ واحد / میزان تغییر ۵۶۹۴ واحد مثبت/ ارزش بازار ۱۶,۲۱۳,۵۰۸ میلیارد ریال/ ارزش معاملات ۴۳,۰۶۱ میلیارد ریال/ حجم معاملات ۸.۵۲۹ میلیارد سهم.

نمادهای تاثیر گذار در شاخص
وبملت ۴۶۷ واحد مثبت/ اخابر ۴۲۰ واحد مثبت/ شپنا ۳۸۴ واحد مثبت/ تاپیکو ۳۷۶ واحد مثبت/ شبندر ۳۵۳ واحد مثبت/ شتران ۳۳۶ واحد مثبت/ حکشتی ۲۸۳ واحد مثبت

بیشترین حجم معاملات
وتجارت ۱.۸ میلیارد سهم/ وبصادر ۹۲۵.۴ میلیون سهم/ خپارس ۳۶۰.۲ میلیون سهم/ خساپا ۳۴۶.۲ میلیون سهم/ ذوب ۲۱۸.۶ میلیون سهم.

خلاصه بازار امروز

جمع معاملات امروز ۶۱,۱۵۸ میلیارد ریال بود که ۸۷ درصد آن مربوط به معاملات خرد سهام بود. شاخص کل نیز با تغییر ۵,۶۹۵ واحد مثبت به ۴۴۵,۸۹۴ رسید. همچنین تراز نقدینگی حقیقی (خرید منهای فروش) به مقدار ۴,۵۶۱ میلیارد ریال مثبت بود.

بیشترین تاثیر روی شاخص کل (گروه، صنعت و نماد): فرآورده_های نفتی؛ پالایشگاه؛ و «وبملت» ؛ بیشترین ورود پول حقیقی (صنعت و نماد): پالایشگاه و «وتجارت»
بیشترین اختلاف سرانه تعدادی خرید از فروش برای حقیقی و حقوقی: «تصمیم» و «دارو» ؛ نماد‌ها با معامله عمده: «حریل»، «حآسا» «فملی»، «وملل»، «تاصیکو»، «ارمغان».


عرضه اولیه کلرپارس و باقی ماجرا
امروز شاهد ثبت رکورد جدیدی در عرضه اولیه‌ها بودیم بطوریکه یک میلیون و ۳۰۲ هزار و ۴۹۸ ‏نفر در عرضه ۱۵ درصد از سهام شرکت کلر پارس مشارکت کردند که حداکثر ۳۹ سهم به هر یک از متقاضیان فوق صورت گرفت.

معرفی صنعت برتر ماه
نمودار روند یک ماهه نسبت ارزش معاملات صنعت، نشان می‌دهد که رشد و بازدهی گروه ساختمانی بیش از بقیه صنایع و گروه‌ها بوده است.

اهم اخبار و تحولات روزانه

۱) گزارش هاى اولیه حاکى از تفاهم میان سعودی‌ها (اوپک) و روس‌ها (نوپک) جهت کاهش فورى ۰.۹ تا ۱ میلیون بشکه صادرات نفت است! بهبود قیمت نفت هم در بازار‌های جهانی دیده می‌شود.

۲) سه الگوی پیشبینی کننده زمان پیک کرونا: الگوی JonRead: پیش بینی شده ۲۴۰ هزار نفر بیمار کرونا داشته باشیم و پیک این بحران در محدوده ۹ الی ۲۶ فوریه رخ دهد. الگوی ZhongNanshan که انتظار ۶۰ هزار نفر بیمار در محدوده پیک ۳۱ ژانویه الی ۱۳ فوریه دارد. الگوی خوش بینانه: انتظار ۲۰ هزار نفر بیمار مبتلا به کرونا را داشته و پیک بحران امروز است.

۳) برخی تحلیلگران گفته اند که چین تقریبا بر کرونا مسلط شده، بهداشت جهانی هم گفته چین در کنترل ویروس موثر عمل کرده است. چینی ها، آمریکا را به انتقاد گرفته بودند که بزرگ نمایی می‌کند، اما حالا پذیرفته اند کار مشترک برای درمان انجام دهد.

۴) خط تولید خودروی فیات در منطقه ویژه سلفچگان راه اندازی می‌شود.

۵) سرپرست معاونت بازاریابی و فروش شرکت زامیاد می‌گوید در بخش خودرو‌های مسافری همچون ون A۳۶-۱۵ ایویکو زامیاد باید گفت این محصول با کاربری‌های مختلف نظیر آمبولاس و مسافری توانسته است نظر متخصصان و فعالان حوزه‌های مختلف از جمله بهداشت و سلامت را به خود جلب نماید هم اکنون تعداد ۲۳۰ دستگاه این محصول آماده تحویل به سازمان اورژانس کشور است.

۶) پتروشیمی خراسان از برقرار شدن گاز خبر داد.

۷) قیمت سنگ آهن که به زیر ۸۰ دلار سقوط کرده بود به ۸۴ دلار برگشت.

۸) غشان از محل تجدید افزایش سرمایه می‌دهد.

۹) ایران خودرو در شفاف سازی خود به زمین‌ها و بحث تجدید ارزیابی به صورت مشروح اشاره کرده است.

۱۰) یکی از زیر مجموعه‌های وصندوق (صبا انرژی) که سود اندکی داشت در گزارش ۱۲ ماهه به ۳۶۷ میلیارد تومان سود رسیده است.

۱۱) دلار نیمایی در صنعت پتروشیمی به ۱۲۲۰۰ رسیده و در سایر بخش‌ها ۱۲۴۵۰ تومان است.

۱۲) پاکشو افزایش سرمایه می‌دهد.

۱۳) جوسپ بورل مسئول سیاست خارجه اتحادیه اروپا روز سه شنبه در تهران گفته است که این بلوک محدوده زمانی برای رفع اختلافات بر سر توافق اتمی با ایران را تا آینده نامعلوم تمدید خواهد کرد تا سازوکار رفع اختلاف به شورای امنیت سازمان ملل کشیده نشود.

۱۴) بزرگترین شرکت داروسازی کشور دانمارک، حدود ۲ ماه آینده تولیدش را در ایران آغاز می‌کند.

۱۵) اتحادیه اروپا ضمن انتقاد از طرح پیشنهادی دونالد ترامپ برای حل مناقشه فلسطین - اسرائیل که از آن به عنوان «معامله قرن» نام برده می‌شود نسبت به تلاش اسرائیل برای الحاق دره اردن به سرزمین‌های تحت مالکیت خود به شدت ابراز نگرانی کرد.

۱۶) تانکر ترکرز گفته ایران در ژانویه روزانه یک میلیون بشکه نفت صادر کرده است.

۱۷) «آبه شینزو» نخست‌وزیر ژاپن اعلام کرده است که ناو و یگان نیروی دریایی این کشور در خاورمیانه در هیچ عملیات ارتش آمریکا در این منطقه شرکت نخواهد کرد.

۱۸) سفیر ایران در عراق گفته مایل است اختلافات با عربستان و امارات جل شود.

۱۹) فرهاد دژپسند وزیر اقتصاد می‌گوید باید از بانک پایه بودن اقتصاد خارج شویم. باید سهم بازار سرمایه را در اقتصاد کشور افزایش دهیم. امروزه مبلغی بالغ بر ۶ هزار میلیارد تومان در فرابورس معامله می‌شود. حجم و عمق معاملات عامل رشد در بازار بورس افزایش داشته است. بعد از شهادت حاج قاسم مدیران بورس ۲ هفته جلسه گذاشتند تا بورس سقوط نکند.

۲۰) دکتر همتی در مراسم عملیاتی شدن طرح گام عنوان کرد ۴ بانک مهم ملی ملت تجارت و صادرات با این ابزار جدید گام جدیدی در زمینه تأمین مالی زنجیره تولید برداشتند. این اوراق به واحد‌هایی داده می‌شود که در ایفای تعهدات خوش نام بوده و واقعا مولد هستند و برای مواد و کالا‌های واسطه نیاز به سرمایه در گردش دارند.

۲۱) مدیرعامل گروه مپنا گفت: با امضای تفاهم نامه همکاری، این مجموعه با همکاری گروه خودروسازی سایپا پروژه مشترک تولید نخستین خودرو برقی ایرانی را آغاز کردند.
به گفته وی آینده این شرکت با ورود محصولات جدید خودروی برقی به بازار متفاوت خواهد بود.

پیش بینی بازار شنبه ۱۹ بهمن ۹۸

اشتهای سیری ناپذیر و عطش خرید سهام در بورس تهران همچنان بالا است و میلیون‌ها نفر از افراد عادی، برای سهامدار شدن و تشکیل پرتفوی متنوعی از سهام شرکت‌های منتخب، به این بخش از فعالیت‌های اقتصادی هجوم آورده اند؛ لذا هیجان مثبت و رونق روزافزون در این بخش از فعالیت‌های اقتصادی هچنان ادامه دارد و گویی پایانی نخواهد داشت!

مردم دغدغده شدیدی از نگهداری پول ملی دارند و هر که سعی دارد دارایی‌های پولی خود را در اسرع وقت به انواع و اقسام دارایی‌های سرمایه‌ای بالاخص اوراق سهام شرکت‌ها تبدیل سازد. تا از آفت افت ارزش پول ملی در امان باشد.

و، اما هر چند که به زعم بسیاری از افراد و کارشناسان، قیمت‌ها در بسیاری از نماد‌ها اشباع شده، ولی هنوز هم سهام ارزنده و زیر قیمت (زیر ارزش ذاتی واقع شده) بسیاری در بازار یافت میشود که استعداد افزایش قیمت بیشتر را دارند.

در این میان، اغلب کارشناسان و اقتصادانان، رونق فعلی بورس تهران را تا برگزاری انتخابات مجلس و تا شب عید، ادامه دار می‌دانند و انتخاب اول آنان برای سرمایه گذاری، همچنان بورس تهران است و بس.

حافظ عزیزی نقش
مدیر سرمایه گذاری و گروه تحلیل بازار 

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
اخبار مرتبط
در پی اعلام شرکت آسیا سیر ارس؛

"حآسا"واگن باری می فروشد

تحلیل‌گر مسائل اقتصادی در گفت‌وگو با بورس‌نیوز مطرح کرد:

زور نقدینگی به تحریک تقاضا در بازارهای موازی نمی‌رسد

ارسال نظر
نظرات بینندگان
احمد
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۱۶ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۸:۳۳
درود فراوان والا یکی پیدا بشه بگه چرا پراید داره میشه 70 میلیون تومان بعد بیایین بورس را آتش بزنین خاک بر سر من که برادرم نمایشگاه ماشین داره بعد به حرفش گوش نکردم آمدم یک میلیارد پانصد ملیون پول را سهام خریدم و هرروز دق دقه حرف های تحلیل گران حبابی را دارم بعد برادر من پاهاشو رو هم انداخته تو یک روز بافزوش دو تا ماشین 83.000.000 سود میکنه خاک بر سر من.