بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۱۶ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۶:۴۵
۶ سرفصل برای افزایش سواد مالی جامعه؛

آموزش سواد مالی را باید یک کل یکپارچه دید

کارشناس ارشد حوزه سواد مالی گفت: سواد مالی یک کل درهم تنیده از شش سرفصل خرج و پس‌انداز، اعتبار و بدهی، کاریابی و درآمد، سرمایه‌گذاری، مدیریت ریسک و بیمه و تصمیم‌های مالی است.
کد خبر : ۲۰۸۹۰۷
 
 
آموزش سواد مالی را باید یک کل یکپارچه دید
 
به گزارش بورس نیوز، کمیل رودی با بیان اینکه سواد مالی، یک نام جذاب است که برخی افراد یا نهاد‌هایی که در گوشه‌ای از این حوزه فعالیت‌می‌کنند و با جزئی از آن سر و کار دارند، نام کل را بر آن می‌گذارند، گفت: در محافل مختلف، برخی سواد مالی را به شکل ایجاد ثروت می‌بینند و فعالیت خود را در آموزش ثروت‌آفرینی، سواد مالی می‌نامند و برخی دیگر آن را موفقیت در کار و کارآفرینی می‌دانند و اگر در مدرسه، کلاس‌ها و برنامه‌های کارآفرینی طراحی و اجرا کنند، مدعی فعالیت در سواد مالی می‌شوند. 

وی افزود: در عین حال، برخی تلاش می‌کنند آن را در عمق تئوریک ببرند و آشنایی با مفاهیم اقتصادی را سواد مالی بنامند؛ ضمن اینکه برخی هم آنچنان آن را سطحی تلقی می‌کنند که سواد مالی را به آموزش مفهومی جزئی مانند پس‌انداز آن هم در سطح فهم عرفی تقلیل می‌دهند.

این کارشناس ارشد حوزه هوش مالی ادامه داد: بازار پول، آشنایی با حساب‌های بانکی و مهارت کار با بانک را سواد مالی می‌داند و بازار سرمایه آن را در سرمایه‌گذاری مستقیم و غیرمستقیم در بورس تعریف می‌کند؛ بیمه‌ها هم از نام سواد مالی برای ارتقا دانش مردم در بیمه‌ها بهره می‌برند.

وی با بیان اینکه همه این‌ها، می‌توانند سواد مالی باشد؛ اما سواد مالی، فقط این‌ها نیست، خاطرنشان کرد: سواد مالی یک کل در هم تنیده از شش سرفصل خرج و پس‌انداز، اعتبار و بدهی، کاریابی و درآمد، سرمایه‌گذاری، مدیریت ریسک و بیمه و تصمیم‌های مالی است و این کل، از دیدگاه سیستمی جمع اجزا نیست؛ یک کلِ فراتر و برآمده از روابط میان اجزا است.

رودی معتقد است آسیب آنجا آغاز می‌شود که بچه‌های ایران‌زمین را با دیدگاهی بخشی و جزئی در سواد مالی پرورش دهیم و آن‌ها را به خطای جدی در تدبیر امور مالی در آینده رهنمون کنیم و ثروت‌آفرینی یا کارآفرینی یا سرمایه‌گذاری را تمام آن چیزی معرفی کنیم که او در آینده لازم دارد.

وی افزود: دانش، نور است و اگر پای تخصص در سواد مالی به میان آید، بسیاری از آسیب‌های برآمده از نگاه بخشی و انحرافی به سواد مالی رخت برمی‌بندد و این تعهدی است که در برابر آیندگان داریم.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر