بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۱۹ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۱:۵۸
واکاوی سهمی با رشد ۱۰ برابری؛

«کفپارس» برای رونق تولید به تب و تاب افتاد

یکی از شرکت‌هایی با فاصله زیاد از ظرفیت اسمی، تولید می‌کند، «کفپارس» است که برای رونق چرخ تولید چشم به وام‌های بانکی دوخته است.
کد خبر : ۲۰۹۱۴۳

«کفپارس» برای رونق تولید به تب و تاب افتاد

به گزارش واحد آمار و نظرسنجی (آبسیم پلاس) بورس نیوز، یکی از شرکت‌هایی که در صف مجوز افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها قرار دارد، «فرآورده‌های نسوز پارس» است.

این شرکت قصد دارد سرمایه ۱۰۰ میلیارد ریالی کنونی را به ۲۳۰۸ میلیارد ریال افزایش دهد تا علاوه بر اصلاح ساختار مالی، نسبت به ورود به بازار اول بورس اقدام کند. نماد معاملاتی این شرکت هم اکنون در بازار دوم بورس قرار دارد.

یکی دیگر از اهداف «کفپارس» نزدیک کردن ظرفیت عملی به ظرفیت اسمی است. در حال حاضر این شرکت دارای ظرفیت اسمی ۷۰ هزار تنی است که در سال ۹۷ تنها با ۱۳ درصد ظرفیت خود فعالیت کرده است که نسبت به سایر شرکت‌های رقیب جایگاه پایین‌تری دارد.

«کفپارس» برای رونق تولید به تب و تاب افتاد

آنچه که موجب شده تا «کفپارس» در حداقل‌های ممکن فعالیت کند، کمبود نقدینگی و سرمایه در گردش است که در نتیجه آن، امکان خرید مواد اولیه جهت تولید به طور کامل فراهم نیست. از این رو، شرکت قصد دارد با افزایش سرمایه، اعتبار خود را نزد بانک‌ها افزایش دهد تا بتواند تسهیلات بیشتری دریافت کند.

در حال حاضر ۴۶۳ میلیارد ریال تسهیلات مالی دارد که در سال ۹۷ حدود ۳۰ میلیارد ریال و در ۹ ماهه گذشته از سال جاری ۳۴ میلیارد ریال هزینه مالی به دنبال داشته است.

«کفپارس» پیش بینی کرده در سال ۹۹ بالغ بر ۲۱۴۲۰ تن محصول تولید و به فروش برساند؛ از آن جایی که برای واردات محصولات مشابه این شرکت محدودیت اعمال شده و همچنین شرکت‌هایی نظیر ذوب آهن اصفهان، فولاد مبارکه و شرکت‌های سیمان ساز نیاز مبرم و مستمر به محصولات سوز دارند، امکان فروش بیش از ارقام کنونی وجود دارد.

لازم به ذکر است که شرکت برآورد کرده در پایان سال مالی منتهی به آذر ۹۸، به سبب فزونی هزینه‌های تولید، ۱۰۷ میلیارد ریال زیان خالص متحمل شود اما؛ با توجه به پیش بینی افزایش نقدینگی و رشد مقدار تولید و فروش، برای سال مالی ۹۹ حدود ۵۱۴ میلیارد ریال سود خالص برآورد شده است.

«کفپارس» برای رونق تولید به تب و تاب افتاد

حال باید دید آیا واقعا با اضافه شدن سرمایه جدید، «کفپارس» می‌تواند با جذب سرمایه در گردش، چرخ تولید و فروش خود را شتاب بخشد و ضمن کاهش هزینه‌های تولید، بر درآمد‌های خود بیافزاید؟ باید توجه داشت که اخذ تسهیلات بانکی در شرایط کنونی اقتصاد هزینه مالی قابل ملاحظه‌ای را به شرکت تحمیل می‌کند و در صورتی که اندکی از پیش بینی‌ها منحرف شود، ممکن است تبعات سنگین‌تری را به دنبال داشته باشد.

با همه این اوصاف، «کفپارس» در سال جاری با شاخص‌ها همراه شد و بازدهی قابل توجه ۱۰۴۳ درصدی را عاید سهامداران و همراه خود کرد. در واقع، سهامدارانی که در ابتدای سال این سهم را خریداری و تاکنون نگهداری کرده‌اند، سرمایه آن‌ها بیش از ۱۰ برابر شده است!

در نظرسنجی آبسیم پلاس، ۵۲ درصد از سهامداران موقعیت خرید را در نماد «کفپارس» برگزیدند و ۴۸ درصد دیگر ترجیح دادند در سمت فروش قرار گیرند.

بر اساس آمار‌های موجود، در مدت سپری شده از سال ۹۸ حدود ۴۱ هزار خریدار و ۲۷ هزار فروشنده در این نماد ظاهر شده‌اند که به خوبی تقاضای بالا برای خرید در این سهم را همانند نظرسنجی، به معرض نمایش می‌گذارد.

در معاملات «کفپارس» حقوقی‌ها بیشتر میل به فروش داشتند تا خرید و در مدت ذکر شده ۲.۸ میلیون سهم را به حقیقی‌های بازار سهام واگذار کرده‌اند.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
اخبار مرتبط
شاید این روز‌ها بتوان دلایل نگرانی‌های شاپور محمدی را درک کرد؛

تحقق زیانی ۱۱تومانی از سهمی با بیش از ۱۵.۵۰۰تومان

استفاده از مازاد تجدید ارزیابی دارایی‌ها به مجمع می‌رود؛

صدور مجوز افزایش سرمایه ۱.۵۱۹ درصدی "کفپارس"

وای به روزی که روند تغییر کند؛

تحقق ۷۰۲ ریال زیان "کفپارس" ۷۲۰۰۰ریالی

ارسال نظر
نظرات بینندگان
موسی
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۳۰ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۴:۴۴
ظرفیت خالی کفپارس پتانسیل شرکت به افزایش تولید و افزایش سودآوری را نشان می دهد ... بنابراین سهام کفپارس همچنان ارزنده است... و سال بعد را نیز با بازدهی مناسب طی خواهد کرد.........