بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۱۹ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۵:۰۱
کارشناس صنعت خودرو در گفتگو با بورس نیوز پاسخ داد:

قطعه سازان، سهامدار خودروسازان خواهند شد؟

رانت فقط برای آقازاده ها است و دولت نیز برنامه جامعی برای بسیاری از صنایع از جمله صنعت خودروسازی ندارد و تمام نگاه ها معطوف استفاده از منابع و دریافت مالیات شده است.
کد خبر : ۲۰۹۱۵۸

به گزارش بورس نیوز، بحث واگذاری سهام دولت در شرکت های خودروسازی جدی تر شده و گویا قطعه سازان یکی از گزینه های اصلی و البته تایید صلاحیت شده برای خرید سهام ایران خودرو و سایپا از دولت هستند.

بهرام شهریاری کارشناس صنعت خودرو و قطعه سازی در گفتگو با بورس نیوز در این خصوص بیان کرد: اگر واگذاری سهام خودروسازان به معنای خروج کامل دولت از شرکت های خودروساز و عدم مداخله در امور این شرکت ها باشد، قطعا واگذاری سهام خودروسازان به بخش خصوصی (قطعه سازان) اتفاق مثبتی خواهد بود.

وی افزود: البته صرف واگذاری سهام خودروسازان به بخش خصوصی، مشکلات صنعت خودروسازی را مرتفع نخواهد کرد. صنعت خودروی کشور در چند دهه گذشته، همواره از بی برنامگی در مورد آسیب دیده و به نظر می رسد این بار هم دولت برنامه جامعی برای واگذاری سهام خودرویی ها ندارد. ضمن اینکه بخش خصوصی برای توسعه باید امکان ارتباط با خارج از کشور و مراودات با خارج از کشور را داشته باشد.

شهریاری در ادامه با اشاره به اینکه هر محدودیتی از جمله تحریم ها، می تواند فرصتی برای رشد برخی صنایع داخلی باشد اظهار کرد: هر محدودیتی، می تواند فرصتی برای رشد باشد؛ چرا که تجربه نشان داده هر زمان کشور ما با محدودیتی مثل تحریم یا کمبود ارز و... مواجه شده، تمرکز دولتمردان بر داخلی سازی بیشتر شده و صنایع داخلی هم شکوفا تر شده اند. اما چالش اینجا است که به محض برطرف شدن محدودیت ها، رویکرد سیاست گذاران دوباره متوجه خارج از کشور شده و صنایع داخلی به حال خود رها شده اند که اثر منفی این مورد به مراتب بدتر از تحریم خواهد بود.

وی افزود: تمرکز بر «خودکفایی» سیاست بی مفهومی است. نمی توان انتظار داشت کشور ما در حوزه تولید همه چیز، از موشک و خودرو و پتروشیمی و کشاورزی تا پوشاک و... خودکفا باشد و ارتباطی با خارج از کشور نداشته باشد. منطقی آن بود که ابتدا مزیت ها شناسایی و صنایع استراتژیک مشخص می شد. بعد از آن روی تولید برخی محصولات استراتژیک مانند تجهیزات دفاعی و نظامی و... و نیز برخی صنایع که در آن از مزیت برخوردار هستیم، تمرکز شود. علاوه بر این، رانت مثبت باید به مناطق محروم تخصیص می یافت که هم اشتغالزایی شود و هم صادرات تسهیل گردد و هم اقتصاد کشور به شکوفایی می رسید. اما متاسفانه به نظر می رسد رانت فقط برای آقازاده ها است و دولت نیز برنامه جامعی برای بسیاری از صنایع از جمله صنعت خودروسازی ندارد و تمام نگاه ها معطوف استفاده از منابع و دریافت مالیات شده است.

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
دولت چاره‌ای جز خروج از تصدی‌گری اقتصادی ندارد؛

دولت حق رای پالایشگاه‌ها را از دست نمی‌دهد

رئیس سازمان خصوصی‌سازی در گفت‌وگو با بورس‌نیوز تاکیدکرد:

سهام خودرویی‌ها، امسال عرضه نخواهد شد!

ارسال نظر